bezár
 

zene

2009. 07. 04.
Két új magyar CD a Haydn-év alkalmából
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok két felvételét jelentette meg a Budapest Music Center (BMC) a Haydn-év alkalmából. A BMC vezetője, Gőz László az MTI-nek elmondta, hogy a lemezek elkészítésében az MR3-Bartók rádió volt a partnerük.

prae.hu

Gőz László hozzátette, hogy bár a BMC elsősorban a kortárs művek és dzsesszfelvételek kiadójaként ismert, CD-ik csaknem negyedrésze klasszikus műveket tartalmaz. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok A Megváltó hét szava a keresztfán című alkotását játszotta föl Takács-Nagy Gábor vezényletével az egyik lemezre, a másikra pedig az A-dúr (Melki) hegedűversenyt Baráti Kristóffal, a C-dúr (Il Distratto) szimfóniát és a D-dúr zongoraversenyt, amelynek zongoraszólamát a darabokat vezénylő Rohmann Imre játssza.
    
Gőz László abban a kiadványtömegben, amely Joseph Haydn halálának 200. évfordulója alkalmából megjelenik, ettől a két CD-től nem vár üzleti sikert, inkább azt a feladatot vállalták, hogy a magyar zenei élet egy időszakát dokumentálják.
    
A kiadó grafikusa, Bachmann Gábor a többitől eltérő, klasszicizáló külsőt tervezett a két CD-nek, amelyekhez a kísérőfüzet tanulmányát Dolinszky Miklós zenetörténész írta.
    
Felidézi, hogy a megrendelés és a bemutató (1787) különleges körülményeire maga a szerző emlékszik vissza 1801-ben: "Mintegy tizenöt évvel ezelőtt felkért egy cádizi kanonok, hogy komponáljak zenekari művet Jézus utolsó hét szavára."
    
Haydn a zenetörténész szerint érezte művének rendkívüliségét és mindent megtett, hogy szélesebb körben terjessze: így jött létre az eredeti zenekari változatból többek között az általa készített vonósnégyes-változat, amely vonószenekarra vetítve ezen a felvételen is elhangzik. Händel-élményekkel fűszerezett második angliai útja után Haydn 1795-ben és 1796-ban Van Swieten báró német szövegére kórusszólamokat komponált a zenekari műhöz. Innen vezetett az út Haydn két kései világi oratóriumához.
    
Dolinszky Miklós a másik CD elé azt írja, hogy a Haydn-oeuvre műfajilag is teljes körképet nyújtó gazdagságában a versenymű mindvégig alárendelt szerepet játszott. Az a tizenegy hegedűverseny, amely Haydn neve alatt terjedt, jelentős részben mások kompozíciója; a lemezen szereplő A-dúr hegedűverseny biztosan a szerzőé.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

A Papírsárkányok albumának lírai és érzelmi útjáról
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Balogh Ádám lemezéről

Más művészeti ágakról

Keresztesi József Szabadság mozi című kötetéről
irodalom

A 2025-ös Könyvfesztivál harmadik napjáról
Interjú Nemes Jeles Lászlóval
Gyerekirodalmi gyorstalpaló Romániából


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés