zene

A Lineaments II. a szerző, Nagy Ákos (elektronika és ütőhangszerek), valamint három kivételes előadó – Rimóczi István és Hencz Kornél (ütőhangszerek), Horia Dumitrache (basszusklarinét) – közreműködésével készült. A hangzó anyag a klasszikus akusztikus hangszerek és az elektronika szerves egymásra rétegződéséből születik meg, balanszírozva a komponált struktúra és az élő interpretáció dinamikája között.
A „lineamentum" – vagyis vonás, körvonal, arcél – ezúttal is mint zenei és filozófiai alaptéma szolgál. Az album darabjai finom tónusokkal és mélyre hatoló szerkesztéssel építkeznek; egyszerre meditatívak és feszültséggel telítettek. A hallgató „akusztikai térképen” halad keresztül, ahol minden hang és ritmikai gesztus új irányt jelöl ki.
Bali János így fogalmaz az előszóban: „Az ember néha megunja a szolid, letisztult, bauhausos jóízlést és habzsolva a spanyol barokkba veti magát. No, ugyanígy lehet és kell hallgatni és szeretni Nagy Ákos új lemezét. Cintányér-katarzis minden sarkon. Exobolygó (vagy talán inkább Szaturnusz-hold), imbolygó Buddha, ellenzéki roma temetés, VST plugin, basszusklarinét, többszörös oktávosztások à la Vicentino, im-ponálás vagy kom-provizáció: egy őrületes keleti piac büféjének fúziós konyhája, nem éppen kákabélűeknek. Van itt minden az aranytól a fröccsöntött műanyagig – és minden pörögve árad, és még és még és még. És még és még. Tíz perc? Kevés. Húsz lett, maradhat? Kevés. Huszonkilenc és fél – na jó, egy számnak megteszi. Okos esztéták, gazdaságos zene-mérnökök, formatan füstölő-lengető klerikusai, rezignáció felkent lovagjai: ne untassatok. Kalandra fel – ugyan, mi lenne elég? "
A lemez hangzásvilága részletgazdag: a felvételek során kiemelt figyelem jutott a mikrodinamikára, az akusztikai tér érzetére és a hangszínek közötti finom átmenetekre – mindez a kiváló előadói jelenlétnek és a gondos hangmérnöki munkának köszönhetően válik élettelivé.
A Lineaments II. nem csupán zenei projekt, hanem konceptuális gondolatkísérlet is: kortárs reflexió az érzékelés határairól, a figyelemről mint belső folyamatról, valamint a csend és hang közötti átmeneti terek pszichológiai súlyáról.
Az album az impozáns kísérő füzettel együtt, a Lineaments I. lemezzel együtt 25% kedvezménnyel letölthető digitális formátumban a Hunnia Records kiadásában a Native DSD oldalán.