art&design
2010. 01. 17.
A Bührle-kollekciótól Picassóig
Különleges programsorozattal ünnepli fennállásának századik évfordulóját a Kunsthaus Zürich: a nagyközönség elé tárják a Bührle-kollekciót és Picasso-tárlatot is rendeznek a svájci közgyűjteményben, ahol annak idején a spanyol mester első múzeumi kiállítását rendezte.
Mint azt Christoph Becker, a Kunsthaus igazgatója elmondta, egyetlen nagy esemény helyett inkább kiemelkedő kiállítások egész sorozatával szeretnék emlékezetessé tenni az évfordulót.
A február 12-én rajtoló ünnepi év első eseményeként kiállítják Emil Bührle zürichi iparmágnás (1890-1956) világhírű - egyesek által vitatott eredetű - gyűjteményét, az egyik csúcspontot pedig a Jugendstil építészének, a Kunsthaus épületét is jegyző, 150 éve született Karl Mosernek szentelt kiállítás jelenti majd.
A Bührle-kollekció az egyik legjelentősebb impresszionista magángyűjtemény a világon mintegy 180 képpel és szoborral, köztük az impresszionista mesterek több főművével.
A kollekciót, amely 2015-től a Kunsthaus Zürich - David Chipperfield brit sztárépítész által tervezett - új szárnyában kap majd otthont, jelenleg egy villában őrzik a Zürichi-tó mellett. Innen vitték el 2008 februárjában álarcos betörők Cézanne, Degas, Monet és Vincent van Gogh egy-egy remekművét. A minden idők legnagyobb svájci műkincsrablása során ellopott, összesen 160 millió dollárt érő négy kép közül eddig csak kettő került elő. A gyűjteményt a betörés óta nem láthatta a nagyközönség.
A német születésű Bührle vagyonát az Oerlikon lőszergyár alapozta meg, amely a második világháború idején mindkét félnek szállított hadianyagot. Az iparmágnás az 1940-es évek végén visszaadott, illetve újból megvásárolt több olyan alkotást, amelyről kiderült, hogy a nácik zsidó családoktól rabolták el. Becker elmondta, hogy a kiállításon jelzik majd az egyes művek eredetét és azt, milyen körülmények között került a gyűjteménybe. A Kunsthaus igazgatója szerint Bührle jóhiszeműen vásárolta ezeket a munkákat, és a gyűjtők között az egyik első volt, aki szembenézett az eredetük kapcsán felmerült kérdésekkel.
Nyáron a zürichi Kunsthaus kortárs művészekkel foglalkozik, így például kiállításon mutatja be Thomas Struth német fotóművész nagyméretű munkáit, amelyek a dokumentáció és az interpretáció közötti határokat vizsgálják. Az albán Adrian Pacci multimédia-művész olyan időszerű témákkal foglalkozik majd, mint a migráció, a globalizáció és a kulturális identitás.
A centenáriumi év utolsó hónapjaiban kerül sor Pablo Picasso 1932-es kiállításának "feltámasztására", az akkori anyagból 70 munka kerül most a XXI. század közönsége elé. A tárlat előkészítése öt évig tartott - mutatott rá Tobia Bezzola, a kiállítás kurátora, hozzátéve, hogy előbb meg kellett állapítani, mely képek szerepeltek a Kunsthaus 1932-es bemutatóján, majd valamennyit fel kellett kutatni.
A spanyol festőóriás munkásságának három évtizedét - kék és rózsaszín periódusától a kubizmuson át egészen klasszikus korszakáig - bemutató retrospektív kiállítás kurátora maga Picasso volt, aki akkor már sztárnak számított. Így hosszú zürichi tartózkodása a tárlat előkészítésének idején valósággal lázba hozta a város lakóit - jegyezte meg Bezzola.
A február 12-én rajtoló ünnepi év első eseményeként kiállítják Emil Bührle zürichi iparmágnás (1890-1956) világhírű - egyesek által vitatott eredetű - gyűjteményét, az egyik csúcspontot pedig a Jugendstil építészének, a Kunsthaus épületét is jegyző, 150 éve született Karl Mosernek szentelt kiállítás jelenti majd.
A Bührle-kollekció az egyik legjelentősebb impresszionista magángyűjtemény a világon mintegy 180 képpel és szoborral, köztük az impresszionista mesterek több főművével.
A kollekciót, amely 2015-től a Kunsthaus Zürich - David Chipperfield brit sztárépítész által tervezett - új szárnyában kap majd otthont, jelenleg egy villában őrzik a Zürichi-tó mellett. Innen vitték el 2008 februárjában álarcos betörők Cézanne, Degas, Monet és Vincent van Gogh egy-egy remekművét. A minden idők legnagyobb svájci műkincsrablása során ellopott, összesen 160 millió dollárt érő négy kép közül eddig csak kettő került elő. A gyűjteményt a betörés óta nem láthatta a nagyközönség.
A német születésű Bührle vagyonát az Oerlikon lőszergyár alapozta meg, amely a második világháború idején mindkét félnek szállított hadianyagot. Az iparmágnás az 1940-es évek végén visszaadott, illetve újból megvásárolt több olyan alkotást, amelyről kiderült, hogy a nácik zsidó családoktól rabolták el. Becker elmondta, hogy a kiállításon jelzik majd az egyes művek eredetét és azt, milyen körülmények között került a gyűjteménybe. A Kunsthaus igazgatója szerint Bührle jóhiszeműen vásárolta ezeket a munkákat, és a gyűjtők között az egyik első volt, aki szembenézett az eredetük kapcsán felmerült kérdésekkel.
Nyáron a zürichi Kunsthaus kortárs művészekkel foglalkozik, így például kiállításon mutatja be Thomas Struth német fotóművész nagyméretű munkáit, amelyek a dokumentáció és az interpretáció közötti határokat vizsgálják. Az albán Adrian Pacci multimédia-művész olyan időszerű témákkal foglalkozik majd, mint a migráció, a globalizáció és a kulturális identitás.
A centenáriumi év utolsó hónapjaiban kerül sor Pablo Picasso 1932-es kiállításának "feltámasztására", az akkori anyagból 70 munka kerül most a XXI. század közönsége elé. A tárlat előkészítése öt évig tartott - mutatott rá Tobia Bezzola, a kiállítás kurátora, hozzátéve, hogy előbb meg kellett állapítani, mely képek szerepeltek a Kunsthaus 1932-es bemutatóján, majd valamennyit fel kellett kutatni.
A spanyol festőóriás munkásságának három évtizedét - kék és rózsaszín periódusától a kubizmuson át egészen klasszikus korszakáig - bemutató retrospektív kiállítás kurátora maga Picasso volt, aki akkor már sztárnak számított. Így hosszú zürichi tartózkodása a tárlat előkészítésének idején valósággal lázba hozta a város lakóit - jegyezte meg Bezzola.
További írások a rovatból
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban