art&design
2010. 09. 27.
Egy üvegművész alkotásai Pécsen
Az üvegművészet elismert alkotója, a román Ioan Nemtoi munkáiból nyílik kiállítás a pécsi tudásközpontban kedden.
"A tárlat anyagát képező huszonegy üvegszobor és tizenkét nagyobb installáció így együtt még sohasem volt látható, a művekből megismerhető Nemtoi üveguniverzuma" - áll a Pécs2010 Sajtóirodának hétfőn az MTI-hez eljuttatott tájékoztatójában.
A Budapesti Román Kulturális Intézet közreműködésével a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program keretében megnyíló kiállításnak nincs meghatározott témája, de azon több, a vallás ihlette tárgyat, köztük a képzőművész Édenkert és Az utolsó vacsora című alkotását is megtekinthetik az érdeklődők.
Ioan Nemtoi 1964. január 14-én született Romániában, a Botosani megyei Trusesti községben. 1991-ben diplomázott a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskolán, kerámia-üveg-fém szakon és ugyanebben az évben vették fel a Romániai Képzőművészek Szövetségébe. 1991-1993 között ösztöndíjasként a híres svédországi üveggyár, a Kosta Boda műhelyében folytatta tanulmányait.
Mára széleskörűen ismert és elismert, elsősorban üvegszobrai sajátos szín- és formavilága miatt. Az izzó üveget hatalmas struktúrákba és formákba rendezi, azok már-már nem is egyszerű, üvegből fújt szobrok, hanem önálló entitások. Nemtoi üvegvilága egy nonkonformista univerzum, amelyet az áttetsző vagy matt felszínek, a forma és a színek szimbiózisa hozott létre.
A művészt az általa alkalmazott sajátos vörös szín tette igazán híressé, munkáit összetéveszthetetlenné. Sanda Miller londoni műkritikus azt írta róla, hogy a "Nemtoi-vörösnek", amely nagyon hasonlít a pompeji vöröshöz, vagy a Tiziano festményein látható vöröshöz, és annyira egyedi, mint a voroneti kolostorok kékje, különös szerepe van Nemtoi egész életművében.
"Ez inkább egy finom, mintsem egy nyers vörös, amely tökéletesen illeszkedik az üveghez, amelynek matt felülete kiemeli a természetes anyag tökéletességét, és amelyről a korallok jutnak az ember eszébe" - jegyezte meg a kritikus.
Ioan Nemtoi a saját művészetéről azt mondja: szerelmes az üvegbe, ebbe a felettébb érdekes anyagba, amely törékeny, mégis ellenáll az időnek, illetve hol folyékony, hol szilárd. "Csupán a szeszélyességéből kiindulva végtelenségig tartó beszélgetést lehet folytatni róla.
Művészként önkifejezésre használom; felfedezem a sokoldalúságát, és próbálom feszíteni technikai és eszmei határait, abban reménykedve, hogy az eredmény legalább annyira elbűvöli a nézőt, mint engem a teljes alkotási folyamat" - vallja.
A román művész a tavalyi tavaszi fesztiválon a Művészetek Palotájában mutatkozott be először Magyarországon Pedig csak üveg! című kiállításával, de munkáit Londonban, New-Yorkban és Bécsben is megcsodálhatták már. Pécsi tárlata október 29-ig látható a tudásközpontban.
A Budapesti Román Kulturális Intézet közreműködésével a pécsi Európa Kulturális Fővárosa program keretében megnyíló kiállításnak nincs meghatározott témája, de azon több, a vallás ihlette tárgyat, köztük a képzőművész Édenkert és Az utolsó vacsora című alkotását is megtekinthetik az érdeklődők.
Ioan Nemtoi 1964. január 14-én született Romániában, a Botosani megyei Trusesti községben. 1991-ben diplomázott a bukaresti Nicolae Grigorescu Képzőművészeti Főiskolán, kerámia-üveg-fém szakon és ugyanebben az évben vették fel a Romániai Képzőművészek Szövetségébe. 1991-1993 között ösztöndíjasként a híres svédországi üveggyár, a Kosta Boda műhelyében folytatta tanulmányait.
Mára széleskörűen ismert és elismert, elsősorban üvegszobrai sajátos szín- és formavilága miatt. Az izzó üveget hatalmas struktúrákba és formákba rendezi, azok már-már nem is egyszerű, üvegből fújt szobrok, hanem önálló entitások. Nemtoi üvegvilága egy nonkonformista univerzum, amelyet az áttetsző vagy matt felszínek, a forma és a színek szimbiózisa hozott létre.
A művészt az általa alkalmazott sajátos vörös szín tette igazán híressé, munkáit összetéveszthetetlenné. Sanda Miller londoni műkritikus azt írta róla, hogy a "Nemtoi-vörösnek", amely nagyon hasonlít a pompeji vöröshöz, vagy a Tiziano festményein látható vöröshöz, és annyira egyedi, mint a voroneti kolostorok kékje, különös szerepe van Nemtoi egész életművében.
"Ez inkább egy finom, mintsem egy nyers vörös, amely tökéletesen illeszkedik az üveghez, amelynek matt felülete kiemeli a természetes anyag tökéletességét, és amelyről a korallok jutnak az ember eszébe" - jegyezte meg a kritikus.
Ioan Nemtoi a saját művészetéről azt mondja: szerelmes az üvegbe, ebbe a felettébb érdekes anyagba, amely törékeny, mégis ellenáll az időnek, illetve hol folyékony, hol szilárd. "Csupán a szeszélyességéből kiindulva végtelenségig tartó beszélgetést lehet folytatni róla.
Művészként önkifejezésre használom; felfedezem a sokoldalúságát, és próbálom feszíteni technikai és eszmei határait, abban reménykedve, hogy az eredmény legalább annyira elbűvöli a nézőt, mint engem a teljes alkotási folyamat" - vallja.
A román művész a tavalyi tavaszi fesztiválon a Művészetek Palotájában mutatkozott be először Magyarországon Pedig csak üveg! című kiállításával, de munkáit Londonban, New-Yorkban és Bécsben is megcsodálhatták már. Pécsi tárlata október 29-ig látható a tudásközpontban.
További írások a rovatból
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
A Füsziről és a Roma Hősök Fesztiválról Balogh Rodrigóval beszélgettünk
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban