bezár
 

film

2018. 06. 11.
Szépségterror
Abby Kohn – Marc Silverstein: Túl szexi lány
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Itt van a nyárra a strandszezontól való kötelező rettegés és az efeletti morális pánik közepette Amy Schumer testpozitív filmje arról, hogy csak az számít, mennyi önbizalmunk van.

Ami az amerikai komikus nevével jelzett első filmben, a Kész katasztrófában még csak körvonalazódott mint probléma, s jó szándékúan szemet hunytunk felette, remélve, hogy holmi gyerekbetegségként majd csak kinövi, az mostanra a maga teljes súlyával zuhan ránk: Amy Schumer minden öntetszelgő próbálkozása ellenére sem forgat fel semmit, nem írja újra a szabályokat, nincsenek revelatív felismerései. Épp ellenkezőleg: csak megerősíti a szomorú status quót.

Túl szexi lány

Schumer a Túl szexi lányban egy René nevű, önbizalomhiányos, túlsúlyos, hangsúlyozottan „átlaglányt” alakít, aki bár eszes, kedves és egy nagy nevű luxuskozmetikai márkánál dolgozik, a külső adottságainál fogva (!) egy pincehelyiségben kénytelen meghúzódni elfeledve, a kínai negyedben. Ám minden megváltozik, amikor René úgy beveri a fejét, hogy onnantól kezdve varázslatos módon gyönyörűnek látja magát, épp mint azokat a lányokat, akik a film állítása szerint a „genetikai lottó nyertesei”, és eképpen „uralják a világot”. René önbizalma innentől szárnyra kap, a szürke kisegér pedig egyből felküzdi magát a recepcióra a csupa csodaszép ember és funkcióvesztett módon trendi irodabútor közé.

Túl szexi lány

Az USA-ban hallatlan mértékű a body positive mozgalom, nem kevéssé a kritikátlan fogyasztás sok évtizedes eredményeképpen kialakult, a teljes társadalmat érintő obezitás problémájából kifolyólag. Schumer emellé a népszerű önigazoló trend mellé sorakozik fel, hogy a diverzitás kérdésének hangsúlyozása, a társadalmi együttélés szabályainak kritikája vagy a szépségeszmény konstrukciójának górcső alá vétele helyett olyan keserves sztereotípiákat hangoztasson, amelyek az emberi minőséget, a társadalom működését és a pártalálást is kizárólag egy nagyon erőteljesen férfi nézőpontú, erő alapú, dehumanizált húspiaci méregetéssé degradálják.

Túl szexi lány

A film állítása nem más, mint hogy csak a szép nők érvényesülnek az életben, ők lehetnek sikeresek, ők kellenek a (szép és gazdag!) férfiaknak – a szépség pedig annyit jelent, hogy valaki vékony, az arcvonásai pedig megfelelnek valamiféle képzelt, szabályszerű uniformitásnak. Tudományos kifejezéssel élve: a nő itt per definitonem a hegemón maszkulinitásnak, a hatalmi pozícióban lévő, tipikusan fehér, középosztálybeli, heteroszexuális férfi tekintetének (és vágyainak, érdekeinek) alárendelve, annak viszonyrendszerében létezhet, sikeressége abban mérhető, hogy miként tud kapcsolódni ilyen férfiakhoz.

Túl szexi lány

Egyszerűbben fogalmazva: a nő fegyvere tehát a szépség, ez szolgáltat neki státuszt, és biztosít számára lehetőségeket. Aki pedig nem szép, az hiába tehetséges, okos, érdekes, tanult, nem fog kelleni a férfiaknak – mert nyilván a sikeresség legfőbb, sőt, kizárólagos mércéje az, hogy egy bármilyen szembejövő férfi hogyan osztályoz a hírhedt 10-es skálán.

Természetesen Schumer a fenti sémát felülíró, női öntudatot felszabadító hős szerepében tetszeleg: hiszen ha varázsütésre szépnek látja önmagát – azzal együtt, hogy a külseje semmiben nem változik a külvilág percepciójában –, eddig elképzelhetetlen önbizalmat nyer a személyiségének és testének reprezentálására. Csakhogy Reneé ezzel nem valódi önmagát szabadítja fel – ahogy arra egy ponton a régi barátnők is rámutatnak –, hanem felvesz egy általa elképzelt, végtelenül túlszexualizált, affektáló és ostoba szerepet, amellyel, úgy tűnik, valóban sikere is lesz! René elindul az érvényesülés útján, s noha közben nagy árat fizet, mert a barátai elmaradoznak mellőle, határozottan menetel álmai megvalósítása felé, mígnem a varázslat egy csapásra megszűnik, hiszen minden csoda legfeljebb három napig tart.

Kapunk ugyan a drámai csúcsponton szép monológot a diverzitásról, ami kit érdekel, ha egyszer René akkor érezte magát kiteljesedve, amikor kvázi szexuális ragadozóként viselkedett vagy a külseje által biztosítottnak vélt előjogokkal élt és visszaélt?

Egyetlen jó fogása a filmnek egyébként, hogy meg sem próbálja képileg megmutatni, mit is lát René a „varázslat” hatása alatt a tükörben, nincs Betty, a csúnya lány-féle hirtelen megszépülés-megdicsőülés, ebből a szempontból a film meglepően őszinte és reális: önmagunk percepciója valóban a fejünkben születik meg, szemben pl. A nagyon nagy Ő túlzásig fokozott romkom-giccsével, amelyben a szerelemtől a férfi látja vékonynak extrémen elhízott barátnőjét…

Túl szexi lány

Van a filmben ugyanakkor egy roppant érdekes karakter, Avery Le Claire (Michelle Williams), aki fiatal kora ellenére egy nagyvállalat irányítását viszi a hátán márkaalapító nagyanyja szigorú és folyamatosan számonkérő felügyelete mellett. Avery megtestesíti mindazt, amiről René álmodik: gyönyörű, vékony, haját lebegteti a nyári szellő, csodás ruhákban vonul és nagyon sikeres. S van egy olyan elviselhetetlenül magas, picsogó hangja, amely miatt – külsejéhez illeszkedően – mindenki butának és tehetetlennek tartja. Avery a vállalatvezetés stresszétől megfeszülve egy ponton fel is kiált: „Két diplomát szereztem, gyakornok voltam a legfelsőbb bíróságon, és soha senki nem vett komolyan a hangom miatt.” Avery egy erős, okos, tanult, önálló egzisztenciával rendelkező nő – aki mellesleg általánosan elfogadottan szép is –, mégis elképesztő stresszt jelent neki megküzdeni az őt érő hátrányos megkülönböztetéssel, vagyis éppen azzal a skatulyázó, sematikusan gondolkodó rendszerrel, amelytől René is szenved.

Ezzel a filmmel Schumer viszont ismét tanúbizonyságot tett arról, hogy képtelen a nők problémáit rendszerben látni, s a nemi jellegeket túlhangsúlyozó heteroszexualitás viszonylatában értelmezi a nőt és a férfit, az élet célja pedig kizárólag a párkapcsolat mint trófea lehet. Avery története sokkal érdekesebb és összehasonlíthatatlanul igazabb történet lehetett volna, amennyiben a társadalom átszexualizált tekintetét és a hatalmi viszonyok problematikáját akarta volna feltárni a film. De persze ez sosem volt szándéka, egy nyári romantikus limonádéfilmről van szó. Az instant fogyasztható, a probléma gyökeréig ellátni nem akaró testpozitív trend kiszolgálása sokkal alkalmasabb a nézők moziba csábítására.

 

Túl szexi lány (I Feel Pretty), kínai-angol vígjáték, 2018. Rendező: Abby Kohn, Marc Silverstein. Forgatókönyv: Abby Kohn, Marc Silverstein. Producer: Nicholas Chartier, Alissa Philips. Szereplők: Amy Schumer, Michelle Williams, Emily Ratajkowski, Busy Philipps, Tom Hopper, Rory Scovel, Naomi Campbell, Aidy Bryand. Bemutató: 2018. június 14. Forgalmazza a Big Bang Média. Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott.

Képek, videók: Big Bang Média.

 

nyomtat

További írások a rovatból

Reisz Gábor: Rossz versek
Lars von Trier: A ház, amit Jack épített
2018. október 24-27., Primanima Elsőfilmes Animációs Fesztivál
Stefanie Brockhaus és Andreas Wolff filmje, A költőnő a Verzión

Más művészeti ágakról

gyerek

Téli történet a Nádtengeren Téli történet a Nádtengeren
Pálfi Zsolt: Lengemesék 2 - Tél a Nádtengeren
gyerek

Villu szerint a világ – egy „no problem novel” Villu szerint a világ – egy „no problem novel”
Anti Saar: Így mennek nálunk a dolgok. Cser Kiadó, 2018.
irodalom

Paródiaíró, költő, publicista? Avagy ne címkézzük Karinthyt Paródiaíró, költő, publicista? Avagy ne címkézzük Karinthyt
Balogh Gergő Karinthy nyelvet ölt című kötetének budapesti bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés