bezár
 

art&design

2018. 07. 07.
Ellenállás, forradalom, bűnösök és áldozatok
Kockázati tényezők. Az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban - kiállítás a FUGA-ban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A FUGA legújabb kiállítása, a Kockázati tényezők a szocialista rezsim alatt létező közép-kelet-európai kuturális ellenállási mozgalmak archivált anyagait mutatja be. A kiállítás a COURAGE - az ellenzékiség öröksége az egykori szocialista országokban című projekt keretén belül valósult meg. A program fókuszában a gyűjtemény anyagának társadalmi és politikai körülményei és környezete áll. A társadalmi emlékezet jelentősége mellett az a kérdés merül fel bennem a megnyitón, hogy mennyire fontos a kulturális ellenállás, a szabad véleményformálás és közösségalkotás a mai világban. Maurice Halbwachs, a 20. századi szociológus szavaival élve: „Az emlékezés társadalmilag meghatározott, és egyben a jövőt is befolyásolja: az emlékezet nemcsak a múltat rekonstruálja, hanem egyben a jövőt is megszervezi.” 

A COURAGE egy nemzetközi szervezet, amely a kelet-európai szocializmus idején működő rendszerellenes mozgalmakat és kezdeményezéseket kutatja. A szervezet a kulturális ellenzék fennmaradt anyagainak feltérképezésével és összehasonlításával foglalkozik, mely magában foglal különböző történelmi és szociológiai kutatásokat. Mindezen munkák a nem konformista avantgárd művészetről, az anti-intézményes vallási mozgalmakról, a nem hivatalos oktatásról és kiadványról szóló polgári kezdeményezésekről, disszidens mozgalmakról, underground punk és rock zenekarokról, alternatív életmódokról, valamint új spirituális gyakorlatokról számolnak be. 

Az 1989 előtti kelet-európai kultúra valójában többet jelentett a szocialista realizmus és a propagandaművészetnél. A szocialista rendszerek szigorú ellenőrzése ellenére Kelet-Európa-szerte virágoztak az alternatív kulturális kezdeményezések és események. A volt szocialista országok kulturális ellenzékének gazdag és színes öröksége a mai napig jelen van, és hatást gyakorol kortárs művészetünkre. A kiállításon fotók, írásos dokumentumok, video- és hangfelvételek tekinthetők meg, többek között Halász Péter lakásszínházáról, Jan Buday Ebéd című akciójáról, a Vlasta Chramostová által vezetett prágai lakásszínházról, valamint a szlovén Klub K4-ről, akik társadalmi, művészeti és kulturális különbségekkel foglalkoztak. 

A román Irina Margareta Nistor másolt, nyugatról csempészett VHS kazettái, Anna Dąbrowska-Lyons lengyel fotós punk mozgalamakat dokumentáló sorozata vagy akár a 1970-ben meggyilkolt Anna Horska festményei, mind-mind arról tanúskodnak, hogy a nők szerepe is kiemelkedő volt ezen mozgalmakban. A politikai és kulturális ellenállásban az elkötelezettség, valamint a szolidaritás elengedhetetlen tényezők. A kockázat- és felelősségvállalás az előidézett változás fontos feltételei. Ennek egyik tragikus áldozata az ukrán Anna Horska monumentalista festő, a Kijevi Kreatív Ifjúsági Klub (1962) alapítója és aktív tagja. A klub fontos szerepet játszott az 1960-as évek kulturális mozgalmában. Horska halálának körülményei a mai napig nem tisztázottak, de a KGB érintettsége feltételezhető, ugyanis politikai szerepvállalása szemet szúrt az akkori vezetésnek, olyannyira, hogy el kellett távolítani a politikai és kulturális életből. 

A Kockázati tényezők kiállítás egyik kiemelkedő eleme, hogy az archívum és maga a gyűjtemény egy megközelíthető, a látogatóval dialógusba lépő partnerként jelenik meg. Az ellenállás módszereinek és formáinak bemutatása mellett felbukkannak a személyes sorsok, történetek, melyek segítségével élővé válik a kiállítás. Így a bemutatott dokumentumok és tárgyak mellett saját keletkezésük történetéről is beszámolnak. A kiállítás hozzánk szól, segít abban, hogy megőrizhessük mindezen történeteket mint közös, kelet-európai örökségünk részét. Fontos, hogy kulturális emlékezetünkben élő képként éljenek ezek a momentumok, hogy felismerhessük azokat az akár politikai tényezőket is, amelyek vészjóslóan befolyásolhatják a szabad véleményalkotást, akár hazánkban is. Úgy alkotóként, mint laikus szemlélőként egyéni felelősségünk, hogy emlékezzünk mindarra, ami elmúlt, ezáltal formálva saját és környezetünk jövőjét. A hatvanas évek brazil filozófusát, George Santayanát idézve: „Azok, akik nem emlékeznek a múltra, arra kárhoztatnak, hogy megismételjék azt.”

 

KOCKÁZATI TÉNYEZŐK

Budapest, FUGA

2018. június 14. - július 15.

 

Fotók: Kovács Mariann

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Levko Esztella --


További írások a rovatból

art&design

Evilági ökotópiák Evilági ökotópiák
Sokan úgy hiszik, régen sárga volt a nap
art&design

Tértudat Tértudat
Interjú Tillmann Józseffel a térhasználat európai és nem európai hagyományairól
art&design

Organikus városok Organikus városok
Bornemisza Eszter: Városi hegek

Más művészeti ágakról

Mark Rothko lemezborítók
Pinter-darab a Radnóti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
irodalom

Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk
Clara Royer Kertész Imre élete és halálai című könyvéről beszélgetett a szerzővel Schein Gábor és Szegő János


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés