bezár
 

film

2018. 11. 14.
Anna örök
Szilágyi Zsófia: Egy nap
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Anna nyelvtanár, feleség, barátnő, kolléga, szabálytalanul parkoló némber, az ügyeletes patika ablakánál didergő, leárazott májast vásárló, kapkodva öltöző és egyfolytában rohanó városlakó. Anna szuperhős. Anna anya. Szilágyi Zsófia szerint Anna fontos, Annára figyelni kell.

Az Egy nap már májusban bizonyította, hogy Szilágyi első játékfilmje méltó lesz figyelmünkre. A cannes-i filmfesztivál FIPRESCI-díját és a luxemburgi CinEast Fesztivál nagydíját elnyerő film bravúrja, hogy maga a valóság. Szilágyi filmje a hétköznapokról mond igazat, azoknak a nézőknek is, akik nem ezt akarták hallani, akik éppen a mindennapi rutinból való kiszakadás öröméért járnak moziba. Szilágyi megmutatja, hogy milyen iszonyúan feszített és izgalmas egy átlagos nap, annak lüktetésével, drámáival, zajaival és csendjeivel. Minden egyes perc, amit épp megélünk, vagy amin éppen csak túl akarunk lenni, az fontos.

Egy nap

Egy nap Anna (Szamosi Zsófia) felébreszti gyerekeit, reggelit ad a családnak, útnak indítja a férjét, a legkisebbet bölcsődébe viszi, a nagyobbakat balettra, vívni, elmegy a munkahelyére, tanít, hazaér, elhagyott tornazsák miatt pöröl, lázat mér és orrot porszívóz. A háromgyerekes anya minden napja ilyen, de ez a mai mégis más. Ma néhány pillanatot próbál ellopni, és megtartani magának, hogy legyen egy perce a rettegésre. Vajon férje, Szabolcs (Füredi Leó) aznap délután találkozik közös barátnőjükkel? És meg fogja-e csalni? Erre a napra rátelepszik a félelem és a fenyegetettség érzése. Anna végigrohanja a napot, mindenhol helyt áll. Próbálja telefonon elérni férjét is, hogy lebeszélje a délutáni találkáról. De nincs elég idő.

Ennek a kritikus napnak minden zűrzavarát, kaotikusságát kivételes érzékenységgel mutatja meg a rendező. Az apró gesztusok rásimulnak a film egészére. Szamosi Zsófia szenzációs szerepében, testének minden rezdülése, hanglejtése és tekintete, jelenléte fokozatosan duzzad a film esszenciájává. De nem csak az övé. A rendező minden szereplőjéből elővarázsolja a manírmentes, fesztelen játékot. Csodálatos figyelni a három gyerek (Gárdos Márk, Varga-Blaskó Zorka és Barcza Ambrus) természetességét. Szilágyi Zsófia Mán-Várhegyi Rékával közösen írt forgatókönyvének dinamikája, átgondolt dialógjai és az olykor félszegen elejtett finom gyerekpoénok kecses összhangot teremtenek a főszereplőt szétziláló belső feszültségek közepette. A csendes párkapcsolati válság cseppenként itatja át a hétköznapi rutinhelyzeteket.

Egy nap

A család lakása ugyanúgy színtere a ziháló rohanásoknak, mint Budapest. A lakás, ahol képtelenség rendet tartani, és ahol mindig csöpög valami. A város, amiben a délelőtti ordításból, hangzavarból pár pillanatra a villamos ablakán át a foszló homályba réved Anna. Mindannyiunknak ismerősek ezek a terek, zajok, a loholás közben a fejünkben rázkódó teendők sorának lehetetlensége. Szilágyi bőven méri mindezt, s lágyan illeszti közbe azt a késő délutáni nyugalmat, mikor a kis szobába besurranó anya lázas gyerekének forró leheletét öleli magához. A kemény realizmusba, ebbe a pokoli napba csempészi be a ragyogást, az emelkedettségtől mentes szeretettel teli pillanatokat, amiben a film operatőrének, Domokos Balázsnak komoly érdeme van. A kis szoba sárgás, meleg képeinek pandantja a sötétkék-szürke konyha, a család arénája, ahol néma küzdelem zajlik Szabolcs és Anna között a hajnalig tartó találka reggelén. A férj hiába nézi állhatatosan felesége tarkóját. Anna nem néz hátra.

Egy nap

Anna már tudta. Az éjjeli virrasztás és a hűtőfürdőzés után magához ölelte beteg kisfiát a kanapén fekve. Akkor beszélgetett férjével. Igaz, még tartott a várakozás, Szabolcs még nem ért haza a randevúról. 

Anna már tudja, hogy vannak olyan párbeszédek, amiket csak magunkban folytatunk le a jelen nem lévő másikkal. Mert tudjuk, mit válaszolunk azokra a nagy kérdésekre, amiket magunknak teszünk föl a másik hangján. Tudjuk, mit válaszol a másik, ha kérdezünk. „Megcsaltál?” „Elhagylak?” Anna a kanapén fekszik, és a képzelet, a félálom, a fáradság és a kétség hullámai közül próbál a felszínre törni egy lélegzetvételért.

 

Egy nap, színes, magyar játékfilm, 99 perc, 2018. Rendező: Szilágyi Zsófia. Forgatókönyv: Szilágyi Zsófia, Mán-Várhegyi Réka. Operatőr: Domokos Balázs. Producer: Pataki Ági, Kenesei Edina. Co-producer: Kovács Gábor, Romwalter Judit. Vágó: Szórád Máté. Zene: Balogh Máté. Szereplők: Szamosi Zsófia, Füredi Leó, Barcza Ambrus, Varga-Blaskó Zorka, Gárdos Márk, Láng Annamária, Vándor Éva, Hajduk Károly. Korhatár: 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott! Bemutató: 2018. november 8. Forgalmazza a Vertigo Média.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pazár Sarolta --

Pazár Sarolta a Pécsi Tudományegyetem filmelmélet és filmtörténet, valamint filozófia szakjain diplomázott. 2007 óta publikál fesztiválbeszámolókat, filmkritikákat és tanulmányokat. Alapítótagja a berlini Critique & Culture közhasznú kulturális egyesületnek.


További írások a rovatból

Bagota Béla: VALAN
Muhi Klára és Dér András A szabadság bolond körei című filmje a 16. Verzió filmfesztiválon
Hartung Attila: FOMO – Megosztod és uralkodsz
Todd Phillips: Joker

Más művészeti ágakról

irodalom

A művészet létjogosultsága A művészet létjogosultsága
Átadták az Arany Medál-díjakat
Simon Longman: Rozsda, avagy minden vérünk benne szárad
Háttérinterjú Barda Beátával és Szabó Györggyel a Trafó működéséről, kapcsolódó projektekről, a nemzetközi beágyazottságról
irodalom

Huszonegyedik #12 Huszonegyedik #12
A Másik domesztikálása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés