bezár
 

film

2018. 12. 04.
A képrablás nagymestere
Milorad Krstić: Ruben Brandt, a gyűjtő
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Milorad Krstić végigpörgeti a világ legragyogóbb és legismertebb műalkotásainak lexikonját, helyet csinálva benne saját univerzumának és teremtett lényeinek: a három szemű hekkernek, a szemfüles CIA-ügynöknek, a kosarcú dizőznek és Ruben Brandtnak, a gyűjtőnek.

Krstić ámulatba ejtő animációs mozijának minden képkockája precízen és izgalmasan kidolgozott önálló alkotás, melyek gyorsan pergő, ritmusos sorozata lehengerli nézőjét. A Ruben Brandt, a gyűjtő jó értelemben véve túlzsúfolt, képzőművészeti utalások, nagy hommage-ok, filmes idézetek feszítik, miközben egy klasszikus bűnügyi történetet mesél el: Mimi, a cirkuszi életből kiugrott akrobata kleptomániában szenved, és műkincseket zsákmányol. Vágyainak tárgyai inkább szépségükkel, mint értékükkel ejtik rabul. Az őt üldöző Mike Kowalski kiváló nyomozó, aki hiába hajszolja a csábos Mimit, ő csak elillan előle, és egyenesen Ruben Brandt csoportfoglalkozásába csöppen, hogy kikúráltassa enyveskezűségét. Doktor Brandt művészetterápiában jártas pszichológus, az ő világa – szakmájánál fogva – a képzelet, a tudatalatti, a mesterművek és a terápiás pingálások egyvelege. Munkamódszere, hogy pácienseit közel engedi a félelmük tárgyához, birtokolniuk kell azt, amitől rettegnek. Apja halála óta azonban őt is kínzó látomások és rémálmok gyötrik: a világ legnagyszerűbb festményei próbálják meg eltenni láb alól. Mimi saját orvosságával gyógyítja meg lélekgyógyászát: felkínálja Ruben Brandtnak a félelmeivel való szembenézés lehetőségét. Mimi és terápiás csoportjából verbuvált csapata a világ leghíresebb múzeumaiból rabolnak el tizenhárom festményt, hogy azokat gyógyírként orvosuk falára akaszthassák. A detektív és a maffia azonban egyaránt a nyomukban.

Ruben Brandt

Krstić 2011-es, Műcsarnokban szervezett kiállításához kapcsolódóan írt színdarabjából született Horváth Csaba és a Forte Társulat közreműködésével az izgalmas vállalkozás, amiből Ruben Brandt életre kelt. A múzeumszínházból továbbgondolt produkció hosszú évek alatt cseperedett animációs filmtervé, és három év megfeszített munka után a 71. Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon került először közönség elé. Krstić egész estés animációs noirja egyszerre mese és összművészeti patchwork. A közbeszéd a film sikerének okán a Macskafogóhoz kezdte hasonlítani a Ruben Brandtot, holott e film egyedi, szerzői megközelítése sokkal közelebb áll Kovásznai György Habfürdőjéhez (1980). Dinamikájában és lüktetésében ugyanaz az extravagáns bátorság teszi lenyűgözővé a Ruben Brandt, a gyűjtőt, mint Kovásznai munkáját. Mindkét filmet az alkotó markáns stílusa öleli körül és teszi kivételessé.

A Ruben Brandt legnagyobb érdeme grandiózus mivolta. Az egész film egy összművészeti föld körüli utazás másfél órában. Gyorsvonatként száguld végig a képzőművészeten, a zene- és filmtörténeten, de mindemellett kapunk egy kompakt nyomozós pszichothrillert is. Mindazonáltal Krstić inkább saját látványvilágának nagymestere, mint a történeté. A dramaturgiai kacskák és vakfoltok azonban még a legnagyobb noirok esetében is elnézhetők. A mozgalmas animációs film elsősorban nem dramaturgiai fordulatosságával szórakoztat, hanem a vizuális telítettséggel. Nem csak a Hitchcock formájú jégkocka lebegése a whiskey-s pohárban vagy Eisenstein Rettegett Ivánja és persze a képkockákon elrejtett Munch- vagy Degas-festményalakok lebilincselőek, hanem a parádés akciójelenetek is, melyek finom fricskái bármelyik Mission: Impossible résznek. Tom Cruise helikopterre ugrását ugyanolyan elhűlve nézzük a moziban, akárcsak Bye Bye Joe-nak, animált szuperhősünknek vetődését, Mimi könnyed szaltóit és látványos tornamutatványait. A több mint száz megidézett műalkotással, filmes, irodalmi és zenei utalásokkal sűrű posztmodern masszát kever a rendező, ezt szórja tele képi és hangi bravúrokkal és kellő mennyiségű humorral. Ebből a masszából aprólékos munkával és szigorú koncepcióval festi meg eddigi főművét. Krstić műfaji kollázsát a film stílusa teszi homogénné.

Ruben Brandt

A Ruben Brandt, a gyűjtő nem múzeumi andalgás, amikor meg-megállunk a képek előtt, és nézegetjük a kiálló festékdudorokat, tüzetesen megvizsgáljuk az ecsetkezeléseket vagy a festékbe ragadt ecsetszálat, ami ott pihen biztonságban a reflexmentes üveg mögé zárva. A Ruben Brandttal mintha Godard Külön banda című filmjének jelenetébe pottyantunk volna. Milorad Krstić elkapja a kezünket, és húz maga után, hogy zihálva, nevetve rohanjunk végig vele a Louvre folyosóján.

 

Ruben Brandt, a gyűjtő, színes, magyar animációs akció-thriller, 94 perc, 2018. Rendező, író, látványtervező: Milorad Krstić. Forgatókönyv: Milorad Krstić, Radmila Roczkov. Zene: Cári Tibor. Szereplők: Kamarás Iván, Hámori Gabriella, Makranczi Zalán. 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott! Bemutató: 2018. november 15. Forgalmazza és a képeket biztosította a Mozinet Kft.

Ruben Brandt, a gyűjtő

Kovásznai György Habfürdőjéről és művészetéről a prae.hu-n:

Kultuszrajzfilm mai szemmel – Székely Dávid Attila a Habfürdőről

Gomba a krumplilevesben – Horváth Olivér a Habfürdőről

Kovásznai György művészete a szocializmus árnyékában – Erdős Mária Éva Kovásznairól

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pazár Sarolta --

Pazár Sarolta a Pécsi Tudományegyetem filmelmélet és filmtörténet, valamint filozófia szakjain diplomázott. 2007 óta publikál fesztiválbeszámolókat, filmkritikákat és tanulmányokat. Alapítótagja a berlini Critique & Culture közhasznú kulturális egyesületnek.


További írások a rovatból

Filmélmények a 9. Frankofón Filmnapokról
Peter Farelly: Zöld könyv – Útmutató az élethez
film

Országszerte népszerűsítik Szász Attila legújabb filmjét Országszerte népszerűsítik Szász Attila legújabb filmjét
Premier előtti közönségtalálkozókon vesz részt az Apró Mesék alkotócsapata

Más művészeti ágakról

art&design

A sérülés variációi A sérülés variációi
Kontrolltól az elengedésig - Galériatúra a Budapest ArtWeek szervezésében, 2019. április 13.
irodalom

Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk Soá utolsó túlélői után csak szövegeik maradnak velünk
Clara Royer Kertész Imre élete és halálai című könyvéről beszélgetett a szerzővel Schein Gábor és Szegő János


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés