bezár
 

zene

2008. 05. 31.
Iparos zen
John McLaughlin és a Fourth Dimension koncertje a Petőfi Csarnokban, 2008. május 22-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Iparos zen Ahogy John McLaughlin – anélkül, hogy tekintetbe venné a közönség sajátos helyzetét – pontosan 20.00-kor elkezdte a koncertet, ugyanolyan pontosan, egyetlen ráadás után 22.00-kor abba is hagyta. Mint aki jól végezte a dolgát.

Amikor John McLaughlin lemezeit újra meghallgattam és az új lemez kapcsán azon tűnődtem (lásd), hogy 40 lemez után tud-e még újat mondani, nem sejtethettem, hogy ennyi ember lesz kíváncsi a válaszra, vagy csupán nosztalgiázna – nem tudom, hatalmas tömeg verődött össze a Petőfi Csarnok körül a koncert előtt.

Aztán kezdődött a csalódások sorozata: az előző napok esői miatt (gondolom) a szabadtérre meghirdetett koncertet a PeCsa hodályában tartják meg. Hiába van (majdnem) mindenkinek jegye és érkezett időben, attól még nem biztos, hogy időben be is jut a biztonsági őrök motozásán és a csomagellenőrzésen keresztül.

Volt valami szürreális abban, ahogy a belépősor végét keresve tébláboltunk az ötvenes átlagéletkorú, itt-ott nagyobb családdal tarkított tömegben, s amikor végül McLaughlin-rajongó barátommal beálltunk a sorba, amely csak egyre nőtt és nőtt, míg a bejárattól szinte már a Hermina útig kanyargott, tekergett a türelmetlen és nyugtalan emberektömeg, melyet sakálként loholtak körbe az érdeklődő nepperek: „van eladó jegy valahol?”.

Mondom, szürreális volt és egyre bosszantóbb, amikor a biztonsági erők észbe kaptak végre és egyszerre több ajtót is megnyitottak, majd azért (fiatalabb közönség és más múfaj esetén talán indokoltan) alaposan megmotoztak és kidobatták velem a félig kiürült ásványvizes flakont.
John McLaughlin

Tíz perc késéssel érkeztem a terembe, ahol már nagyban folyt az előadás, éppen John McLaughlin szólózott. Talán az én hallásom akklimatizálódott még mindig – elég lassan – a megromlott akusztikai viszonyokhoz, de masszás, "életlen" volt a hangzás, kevés mély és magas hanggal, cserében azonban fura zajokkal tarkítva.

Nagy kár, mert így nem tudom eldönteni, hogy én nem ismertem fel ilyen torz formában a zenéket, vagy teljesen új számokat játszottak (amelyek leginkább - a gyakori basszusszóló miatt - az Ipari Zen című lemezre emlékeztettek).

A koncertterem végéből - épp hogy elcsípve egy-egy zenészt - lestem az eseményeket, de azt hiszem, nem sok látványelemről maradtam le: többnyire előtérbe lépett az, aki éppen szólózott, a másik gitáros meg a háttérbe vonult, a háttérben pedig – kékes függönyökből – a lemezborítóra emlékeztető oszlopok rajzolódtak ki. A show csúcsa az volt, amikor az egyik dobszólót két dobos - a rendes dobos és a billentyűsből átvedlett – játszotta, magasan kiemelkedve a színpad teréből.

Az egyik számban énekre lettem figyelmes, ám hiába nyújtogattam a nyakam, senkit sem láttam énekelni a színpadon. Aztán az ének kezdett felgyorsulni, szétesni, majd szólóba kezdett, és rájöttem, hogy hangmintákról van szó. Így már egyáltalán nem tűnt olyan érdekesnek...

Lassan megszoktam a hangzásminőséget és kezdtem felismerni a „slágereket” a Firebirds-ről. Rendkívül pontosan játszották, mintha az eredeti zenészeket hallanám: a dobszóló egész pontosan Billy Cobhamé volt, csak éppen – talán a rossz hangminőség miatt – annak rendkívül finom (és mégis átütő) dinamikája nélkül. Igen, minden pontosan ugyanaz volt, mint annak idején.

És ahogy John McLaughlin – anélkül, hogy tekintetbe venné a közönség sajátos helyzetét – pontosan 20.00-kor elkezdte a koncertet, ugyanolyan pontosan, egyetlen ráadás után 22.00-kor abba is hagyta. Mint aki jól végezte a dolgát.

Erre mondom én, hogy „mint egy iparosember”. Hangminőséggel, közönséggel nem törődve, elvégezte a szerződésben rögzített munkát.

prae.hu


(youtube részlet a 2008. május 19-ei warsói előadásból:)

De kérem, senki ne gondolja, hogy rossz munkát végzett: rendkívül jól játszott, ahogy azt már megszokhattuk tőle (pl. előző magyarországi koncertjein) – bemutatót tartott (elektromos) gitározásból. Ahogy a többi zenész is - én leginkább a basszerost emelném ki közülük, de a dobos és a billentyűs is ragyogó volt - kiválóan játszott. Csak a lélek és megértés (zen) hiányzott a játékból.


John McLaughlin és a 4th Dimension:

John McLaughlin - gitár
Gary Husband - zongora, billentyűshangszerek (és dob)
Hadrein Feraud - basszusgitár
Mark Mondesir - dob

nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Ellentétek párbeszéde – Schönberg és Boulez a Zene Házában
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés