bezár
 

film

2020. 11. 08.
A túlélésért filmezni
Iryna Tsilyk A föld oly kék, mint egy narancs című filmje a 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A háztáji, amatőr filmkésztés során egy magára maradt ukrán család a fikcióba menekül a háború hatására körülöttük egészen irracionálissá váló valóság elől. A föld oly kék, mint egy narancs az idén novemberben online látogatható Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál nemzetközi versenyprogramjában lesz látható.

Az emberemlékezet óta véráztatta Donyeckben élő család tagjai filmet forgatnak arról, ami valójában az életük: az évek óta húzódó háborúról, amelyben anya és gyermekei napról napra igyekeznek túlélni. Mindennapjaik valós alapszituációja és a készülő film szorosan összefonódik, mégis hihetetlenül fontos az distancia, amit a fikció létrehoz a realitáshoz képest. Ez a család a filmkészítésen keresztül képes a háború extrém helyzetére játékként, esetenként pedig műalkotásként tekinteni.

Részlet a filmből

Színtiszta eszképizmus ez egyfelől, az alkotás örömének (ön)gyógyító folyamata másfelől. Mindezt pedig egy dokumentumfilm foglalja keretbe, mely a rendező Iryna Tsilyk első egész estés munkája. Rendkívül bonyolult és különböző rétegeivel folyamatosan egymásba játszó filmnyelvi szövedék alakul ki köszönhetően annak, hogy a rendező empatikus módon minimalizálja a külső beavatkozást az eseményekbe – s nem utolsó sorban annak is, hogy a család legidősebb, operatőrnek tanuló gyermeke, Miroszlava valóban ihletetten és jó érzékkel kezeli a kamerát.

Részlet a filmből

Az összképet egy lépéssel hátrébbról szemlélve elmondható, hogy a dokumentumfilm mégis leginkább annak a négygyerekes anyának a története, akinek – háborús helyzet ide vagy oda – továbbra is a hétköznapi élet megannyi frontján kell helytállnia: az otthon biztonságát megteremteni, nagylányát egyetemre, a kicsiket iskolába küldeni, mindüknek karácsonyt csinálni, és mindeközben megtanítani a civil védekezés elemi módjait a háborús mindennapokban.

Részlet a filmből

A külső felvételek során sok totált használ a film, mintha szeretne minél többet megmutatni a lerombolt városból, a szegénységből, a jövőtlenségből. Ezzel éles kontrasztban állnak viszont a család otthonában felvett, belső jelenetek, melyek otthonosságot, melegséget árasztanak, a szeretet elkapott pillanatait tárják elénk, mikor az édesanya születésnapját ünneplik, együtt énekel a család, megkapják a hírt a sikeres felvételiről, vagy egyszerűen csak a legkisebb gyerek a cicának furulyázik.

Részlet a filmből

Érdekes, hogy tényszerűen szinte semmit sem tudunk meg erről a nőről, életének csupán a szimptómáit látjuk: egyedül neveli a gyerekeket, szoros viszonyt tart családja nőtagjaival (az anyjával és a húgával), a lehetőségek szerint odafigyel az összes gyermeke érzelmi igényére, mindezek tetejébe pedig meglepően éles meglátásai vannak művészeti és vizuális kérdésekben.

Részlet a filmből

Leírva olcsó újságírói fogásnak tűnhet azt állítani, hogy ez az asszony a család életének rendezője, a nem egészen másfél órányi filmidő alatt mégis jól kitapintható a filmes analógia. Ő az, aki összefogja, koordinálja a csapatot, határozott meglátásaival, véleményével alakítja az életet, a mindennapi működést – egyszersmind biztosítva a lehetőségeket és kereteket is mindehhez.

A föld oly kék, mint egy narancs különös címével meglepően jól összefoglalja ennek a szabálytalan dokumentumfilmnek a hangulatát, milyenségét. A „film a filmben” alapszituáció mozgatja a folyamatos önreflexiót, egyszerre tematizálja a költői fogalmazásmódra való törekvést és a dokumentarizmus igényét is. Nem utolsó sorban pedig tűpontos szimbólumát adja a háborús élethelyzet észbontó irracionalitásának is. Nekünk, akik a boldog békeidők kiváltságosai vagyunk, szinte felfoghatatlan az a határhelyzetben-lét, ami e család mindennapjainak a keretét adja. Élet és halál, építés és pusztulás vékony határmezsgyéjén járunk, ahol úgy tűnik, az emberi mivolt megőrzésének egyetlen módja az alkotás és a játék. Itt és most éppen a filmkészítés.

 

A film a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon  lesz látható. 

A 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 2020. november 10. és 22. között kerül megrendezésre online vetítésekkel. A filmek ezen az oldalon „kölcsönözhetőek”.

A fesztiválról bővebb információk itt találhatók.

A film adatlapja a fesztivál honlapján itt található.

A Föld oly kék, mint egy narancs / The Earth is Blue as an Orange. Rendező: Iryna Tsilyk. Producer: Anna Kapustina, Giedrė Žickytė. Vágó: Ivan Bannikov, Iryna Tsilyk. Operatőr: Viacheslav Tsvietkov. Gyártó: Albatros Communicos, Moonmakers. Forgalmazó: CAT&Docs Maëlle Guénégues.

A cikkben szereplő képek a Verzió hivatalos sajtóanyagai.

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Hajdu Szabolcs: Kálmán-nap
Interjú Vermes Dorkával az Árni című első nagyjátékfilmjéről
Az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválról

Más művészeti ágakról

Tóth Kinga AnnaMaria sings/singt/énekel című kötetének bemutatója
Kiszely Márk volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés