bezár
 

film

2021. 09. 19.
Rideg teremtés
Krasznahorkai Balázs: Hasadék
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Krasznahorkai Balázs nagyjátékfilmes debütálásához mitológiai témát választott, tele vizuális szimbólumokkal és a balladákra emlékeztető dramaturgiával. Apa és fia kortalan története a teremtés mitikus pillanata felé felé vezet, amelyben minden összeér és kulminál.

Hasadék már expozíciójában a határátlépés hangsúlyos gesztusával választja le fő témájáról az itt és most világát, amelyben a főszereplő Bálint pályája csúcsán járó, sikeres nőgyógyász, elit budai környéken élő, leendő édesapa. Előrehaladott terhességben járó, fiatal feleségét azonban néhány napra kénytelen magára hagyni, ugyanis egy temetés miatt vissza kell utaznia rég hátrahagyott szülőföldjére, a Máramarosi-havasokba. Innentől pedig minden megváltozik: ahogyan Bálint elhagyja az általunk is jól ismert budapesti közeget, egy ritkább levegőjű, ám súlyos konfliktusokkal terhelt, ősi közegbe tér vissza, amelyben a modellszerűen vázlatos szereplők maguk is mintha egy mitikus kor reminiszcenciái lennének.

Hasadék - jelenet a filmből

A film élvezettel időz el a határvidék végtelen hegyormainak és fenyveseinek látképén, az operatőr Réder György kihasználja a táj minden adottságát, hogy dermesztő és lefegyverző világot fessen elénk. Minden vizuális törekvés arra irányul, hogy a Hasadék nézőjét mindinkább maga alá gyűrje az esztétikai gondolkodásban fenségesként ismert minőség. 

Hasadék - jelenet a filmből

Ez a hátborzongató, roppant túláradás – mely egyébként a 20. századi modern művészet központi problémája volt, s ekként bemutatkozó művével Krasznahorkai maga is hangsúlyosan ehhez a hagyományhoz kíván csatlakozni – egy az emberi kultúrával egyidős, örök és nagyjából változatlan történethez szolgál háttérként. Bálint ugyanis nem csupán a gyökereihez tér vissza, mely önmagában felforgató erejű, hanem mára csaknem felnőtt fiával is szembesülnie kell, akit bár eddig teljességgel ignorált, most nem maradt más választása, mint hogy felelősséget vállaljon érte.

Hasadék - jelenet a filmből

A férfi eleinte nem engedi, hogy szülőföldje bűvkörébe vonja őt, elutasít minden közeledést, megpróbál kibújni a következmények hatása alól, igyekszik továbbra is idegen maradni az övéi között. Ahogyan azonban a szó fizikai és elvont értelmében egyaránt egyre mélyebbre sodródik ebben a világban – úgy a magashegyek végtelen erdeiben való bolyongáson, mint a fiával és családi örökségével kapcsolatos erkölcsi küzdelmeken keresztül –, fokról fokra válik ő maga is eggyé saját, ősi szerepével és kijelölt sorsával.

Hasadék - jelenet a filmből

Élet, halál, születés és gyilkosság forog kockán itt, a határvidéken, ahol minden pillanat egy újabb döntés jó és rossz, fekete és fehér között. A Hasadék nem cizellált ábrázolásmódjával, hanem sarkos állításaival és a tudattalan rétegeiben megbújó, örök történetekbe ágyazottságával tűnik ki a kortárs filmművészet merítéséből. Apának és fiának története végül a szülés és születés szimbolikus aktusában tetőzik, mellyel Krasznahorkai megkísérel hozzáférni a teremtéshez magához, amennyire az ember, illetve a férfi számára lehetséges.

Hasadék, színes, magyar filmdráma, 2021. Rendező: Krasznahorkai Balázs. Forgatókönyv: Krasznahorkai Balázs, Lengyel Balázs, Lovas Balázs. Operatőr: Réder György. Producer: Angelusz Iván, Reich Péter, Szántó Gábor. Koproducer: Molnár Levente, Rajna Gábor, Sipos Gábor, Stalter Judit. Vágó: Politzer Péter. Hang: Zányi Tamás. Szereplők: Molnár Levente, Babai Dénes, Orbán Levente, Kovács Lajos, Lovas Rozi. Forgalmazza a Budapest Film. Bemutató: 2021. szeptember 9. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott!

Képek: Budapest Film

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Prikler Mátyás: Hatalom
Hayao Miyazaki: A fiú és a szürke gém
Martin Scorsese: Megfojtott virágok

Más művészeti ágakról

Határátkelés címen rendezték meg a Kis Présházban öt kortárs költő közös estjét
Händel: Alcina. Marc Minkowski felvétele
Kiszely Márk volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés