bezár
 

film

2022. 10. 23.
Mindennapi szorongásaink
Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A magyar-cseh-szlovák-olasz koprodukcióban készült, sci-fi elemekkel dolgozó dráma korunk tipikus, hétköznapi hőseinek generációkon átívelő szorongásairól ad árnyalt látleletet. A jól megválasztott téma aktualitását jelzi, hogy a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb 40 alatti női rendezők kategóriájában díjazták Grosan Cristinát, és második nagyjátékfilmjét, amelyet itthon a miskolci CineFest zárófilmjeként láthatott először a közönség, de hamarosan országszerte érkezik a mozikba.  

Grosan az így jöttem-tematikára is felfűzhető A legjobb dolgokon bőgni kell című generációs közérzetfilmje után a nyitánnyal kijelölt vonalon halad tovább a kortárs női sorsok lassú, de szisztematikus feltérképezésének útján. A második filmbe látványosan beépülnek az első készítése során megszerzett tapasztalatok, a rendező pedig bátran emeli a tétet a filmes analízis középpontjába állított téma megháromszorozásával. 

Hétköznapi kudarcok

Fejezetről fejezetre, hármas tagolásban ismerjük meg három főhősünk egyetlen napját. Három különböző korosztályhoz tartozó, eltérő tapasztalatokkal és motivációval bíró, ennek megfelelően más és más reakciókat adó nő útját kísérjük végig ugyanazon az egyetlen napon, miközben a felvázolt (élet)utak a feszes filmi dramaturgia szükségszerűségeinek megfelelően hol összeérnek, hol eltávolodnak egymástól. A közvetlenül nyugdíjazás előtt állásából menesztett, frissen megözvegyült Hana (Tatjana Medveczká) magányában és feleslegességtudatában egészen más démonokkal küzd, mint az élet küszöbén álló, különc kiskamasz Tereza (Nora Klisemová), vagy a viselkedési zavarokkal küzdő fiával nehezen szót értő, a felelősség súlya alatt nyögő, középkorú Silva (Beata Kanokova). E három, egyazon meg nem nevezett nagyvárosban élő nő hangsúlyozottan átlagos, hétköznapi napjának bemutatása az egyszeri és egyedi pillanat borostyánkövébe zárva mutatja fel a körülményeik által meghatározott sorsok általános érvényét.

COPYRIGHT © VERTIGO MÉDIA 2010-2022

A topográfiai közelségen és az ebből adódó, hangsúlyozottan véletlenszerű interakcióikon túl sokkal szorosabb – bár kevésbé közvetlenül érzékelhető – közösségbe hozza őket a mindüket körülvevő, megfoghatatlan szorongás. Hogy ennek a szorongásnak puszta kivetülése vagy okozója-e (esetleg mindkettő egyszerre) a feszültséget a film folyamán eszkaláló, de már az első pillanattól a háttérben lappangó, ismeretlen eredetű természeti katasztrófák sorozata, ezt nem lehet egészen egyértelműen eldönteni. Nem is szükséges, mivel a lehető legáltalánosabb, generációkon átívelő, eképpen korszakos jelentőségű egzisztenciális szorongás megalapozásaként önmagában is kiválóan működik cselekményszinten éppúgy, mint a nézői befogadásnak a film teréből kifelé mutató szintjén.

COPYRIGHT © VERTIGO MÉDIA 2010-2022

Hétköznapi kudarcok pontosan úgy működik filmként, ahogyan a saját életünk: a létfenntartás imperatívusza, a mindennapok apró-cseprő feladatai, sokszor egészen banális, logisztikai jellegű kihívásai folyamatosan mozgásban tartanak, fenntartják a puszta társadalmi funkcióra redukálódó létezést, szüntelen elfoglaltságot adnak a hétköznapokban. Teljesen esetleges, hogy megszülető kiscicákról, szervizeltetendő robotkutyáról vagy a gyerek iskolai konfliktusainak elsimításáról van szó, minden éppen arra elég, hogy elterelje a figyelmünket arról az univerzális, baljóslatú hangulatról, amely a filmben tudatosan homályosan hagyott természeti katasztrófa képében jelenik meg, s amely mindenkit egyformán fojtogat anélkül, hogy ez az állapot akár csak egy percre is tudatosodna.

Hétköznapi kudarcok nem hibátlan film, poétikai igényű válasz helyett megmarad az ihletett állapotrögzítésnél, de hangulatfestésében kitűnő, a tempójában sokkal feszesebb, mint a korábbi Legjobb dolgokon... volt, továbbá a konkrét, megmutatott filmes valóság és a párhuzamosan kialakuló absztrakt képzetek, tanulságok építése tekintetében is sokkal magabiztosabb. Mindezek alapján pedig lelkesen várjuk a rendező soron következő alkotását.

Hétköznapi kudarcok (Běžná selhání / Ordinary Failures) – színes, feliratos cseh-magyar-szlovák-olasz dráma, 84 perc 2022. Rendező: Grosan Cristina. Forgatókönyv: Vlasáková Klára. Producer: Marek Novák. Ko-producerek: Stalter Judit, Sipos Gábor, Rajna Gábor, Marica Stocchi, Monika Lošt’áková, Zuzana Jankovičová. Fényképezte: Győri Márk. Vágó: Meller Anna. Zene: Jonatán Pastirčák. Szereplők: Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, Nora Klimešová, Kerekes Vica, Rostislav Novák. Forgalmazza a Vertigo Media. Bemutató: 2022. október 27. Korhatár: 12 éven aluliak számára nem ajánlott!

 

Jelenetképek forrása: CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál / Vertig Media 

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Andrej Losak Szétrombolt kapcsolatok című filmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Trine Piil Christensen, Seamus McNally: Semmi
Filmtekercs: Tíz a huszonegyből

Más művészeti ágakról

A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Tornyai Péter válaszol
Izsó Zita: Bekerített erdő, Scolar Kiadó, Budapest, 2022
Szabó Márton István: Betonszféra, Scolar kiadó, Budapest, 2022.
Légrádi Gergely: Alkalomadtán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés