bezár
 

gyerek

2022. 10. 20.
Egy magába zárkózó társadalom
Hogyan éld túl a zuhanást? Miklya Luzsányi Mónika: Vérvonal – Étienne könyve
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Miklya Luzsányi Mónika Vérvonal – Étienne könyve című ifjúsági regénye október elején jelent meg a Móra kiadónál. A Margó Fesztiválon, a Nemzeti Táncszínház Kávézószínpadán Veiszer Alinda beszélgetett a szerzővel a kötet kapcsán a különböző társadalmi rendszerekről, a digitális generáció megszólításáról és gondolkodásmódjáról.

Az esemény egy hosszabb részlet felolvasásával kezdődött, hogy a jelenlévők betekintést nyerhessenek a regényben felvázolt disztópikus társadalmi rendszer működésébe, szörnyűségeibe és karaktereinek lelki világába, a katonai diktatúra elrettentő hangulatába. A szerző által létrehozott komplex társadalmi rendszer több már létező, illetve elképzelt társadalmi struktúra elemeit ötvözi.

prae.hu

Miklya Luzsányi Mónika teológus végzettségű, legfőképpen a szociáletika érdekli, így nem meglepő, hogy rendkívül érzékenyen érintik a társadalmi kérdések. Kötelességének érzi, hogy valamilyen formában reagáljon a világ éppen zajló eseményeire. A 2015-ös menekültválság mélységesen megrázta, de legjobban az ehhez kapcsolódó kommunikáció és a bevándorlókhoz való viszonyulás rémisztette meg. Ebből a tapasztalatból és félelemből született az Étienne könyve.

Etienne konyve

A mű arra a kérdéskörre is keresi a választ, mi történik, ha teljesen magába zárkózik egy társadalom? Hogyan jön létre évszázadok alatt egy kasztrendszer vagy bármilyen más hierarchia – katonai, gazdasági vagy éppen születési alapon. Ha nincs a kasztok között átjárás – és természetesen nincsen –, hogyan korlátozódnak az egyén lehetőségei és kilátásai? Mi kell ahhoz, hogy egy átlagpolgár, aki egyébként jól érzi magát ebben a rendszerben és jó helyen áll a társadalmi ranglétrán, kritikát fogalmazzon meg és adott esetben nyitott elmével meg is próbáljon tenni valamit a szörnyűségek ellen? Ezen felvetésekre igyekszik konzekvens válaszokat adni Étienne, aki bár a mű elején még az elit tagja és meglehetősen ellenszenves karakter, a cselekmény előre haladtával egyre kiszolgáltatottabbá és emberibbé válik az olvasók szemében.

A regény filozófiájának egyik alapköve a divízióelmélet, amely szerint a humán-minőséget az határozza meg, hogy egy-egy nép eredete milyen mélyen gyökerezik a Kontinensen – ez erősen összefüggésbe hozható a nemzetiszocialista ideológiával. A felvázolt világ sok futurista jegyet is magán hordoz: például teljesen hétköznapi a gyümölcsök és az állatok génmódosítása. A családok megválaszthatják születendő gyermekük külső és belső tulajdonságait, s ha valamilyen problémájuk akad fiukkal vagy lányukkal, tizennyolc éves korukig lemondhattak róluk, vagyis kitehették őket a Kapun túlra, anélkül, hogy tettük bármiféle retorziót vonna maga után. A média tökéletesen képes manipulálni, ezzel is mutatva az elzárt társadalom fejlettségét. A szerzőnek ezzel az volt a célja, hogy eltávolítsa a cselekményt a mai viszonyoktól, minél inkább tompítsa mondanivalója aktuálpolitikai vetületét. Szeretné, ha inkább továbbgondolásra késztetné az olvasókat a történet.

A könyvben a technológiai fejlettség mint negatív jelenség mutatkozik meg, de a szerző előre biztosította olvasóit, hogy a sorozat második részében ez teljes mértékben megváltozik. Így az író egyszerre mutatja be a technikai fejlődés előnyeit és hátrányait. A történet helyszínét adó Kontinens egy katonaállam, amelyben szükségszerű a folyamatos kutatás és fejlesztés. A kérdés az, hogy az így birtokukba jutott tudást és hatalmat mire használják föl?

A regényben a személyi kultusz jelensége is felbukkan Toma Torro karakterének bemutatásával: egy egyszerű halászgyermek volt, de olyan elhivatottan szolgálta a rendszert, hogy kivívta magának a feltétel nélküli tiszteletet és a fanatizmust.  Ahhoz, hogy a társadalom teljes mértékben el tudja fogadni azt az ideológiát, amely mögé beáll, szükséges, hogy valaki megtestesítse azt, kell valaki, akiért lehet rajongani. Ha adott ez a konkrét entitás, a bűnösöknek sokkal könnyebb felmenteniük magukat szörnyű tetteik súlya alól, hiszen egy nagyobb és magasztosabb cél érdekében cselekedtek. A szerző nyolc éven át foglakozott holokausztkutatással, bevallása szerint ezen tapasztalatai is segítették őt könyve megírásában.

A műben pozitív karakterek is megjelennek, például Horác, aki maga a megtestesült jóság, hiszen arra teszi fel az életét, hogy a peremterületekre kitett gyerekeken segítsen. Az ő alakja Sztehlo Gábor metaforája: bemutatja, hogyan lehet megmaradni jó kereszténynek, vallásos embernek akkor is, ha egy szörnyű rendszer alig ad erre lehetőséget. Felvetődik a kérdés: hogyan lehet embernek maradni a legszélsőségesebb helyzetekben. Mindenkiben ott lakozik-e az etikus lény, és van-e olyan szituáció, amelyben az ember már képtelen kegyetlenül viselkedni?

Etienne konyve 2

Veiszer Alinda úgy véli, ha az Étienne könyve film lenne, sokszor becsukná a szemét. Ez nem véletlen, hiszen a szöveg gyakran használ rendkívül erőszakos, könnyen vizualizálható képeket, így mutatva meg a gyilkosságok és bántalmazások kegyetlenségét.

Mivel a történet 2015 óta folyamatosan kerekedik ki írója tollából, Miklya Luzsányi Mónikának volt ideje és lehetősége aprólékosan felépíteni történetfolyamát, világát. Mint mondta, minden karakterének előre kitalált személyes története van, és kapcsolódása a többi szereplővel. Ám többször előfordult, hogy elképzelte szereplői sorsát, de írás közben egyszerűen nem működött a fejében meglévő megoldás, a karakterek maguk formálták sorsukat, egyszerűen nem akartak az előre eltervezett módon meghalni vagy továbbélni.

A szerző írás közben a holisztikus interaktív pedagógia módszerét alkalmazta, amelynek a lényege, hogy a valódi tanulás érdekében kizökkentse olvasóit komfortzónájukból. Ha átszakad egy bizonyos kényelmi határ, akkor lehetünk a maximális tanulási zónánkban, erre a karakterekkel való közös megoldáskeresés sarkallhat. A cél a digitális generáció megszólítása volt, amit speciális írástechnikával lehet leginkább elérni. Ennek lényege, hogy 2-5 perc olvasási időközönként valami merőben újnak és izgalmasnak kell történnie a cselekményben. Hiszen az a korosztály, amelyik képernyőn nőtt fel, már csupán 300-600 karakterre tud összefüggően figyelni. Hasznos lehet még a szenzuális írásmód alkalmazása, amelynek lényege, hogy minden a lehető legérzékletesebben legyen leírva, mert így fogja az olvasó figyelmét legjobban lekötni.

A beszélgetést Veiszer Alinda azzal zárta, hogy nagyon várja már a történet folytatását, hogy az első kötet végén nyitva hagyott izgalmas kérdésekre végre választ kaphasson.

Fotó: Mariia Kashtanova

nyomtat

Szerzők

-- Medvigy Édua Kata --


További írások a rovatból

Artur Gębka Apa üvege című könyvéről
Miklya Luzsányi Mónika Szerelmem, Petőfi Zoltán? című kötetéről

Más művészeti ágakról

Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés