bezár
 

film

2023. 06. 03.
Ketten erősebbek vagyunk, mint a világ összes hadserege
Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
A Nem kapjátok meg a gyűlöletem a trauma utáni hétköznapiságukat vesztett hétköznapok, a sérülés és a gyógyulás története.

2015. november 13-án terrortámadás érte Párizst. Az összehangolt merényleteknek több mint százharminc ember esett áldozatul, túlnyomó részük a Bataclan klubban tartott koncerten vesztette életét. Az eseményekbe Franciaország és az egész világ is beleremegett.

prae.hu

A támadást és annak utóhatásait több film is feldolgozta. Készült dokumentumfilmes minisorozat (A párizsi támadás, r.: Jules és Gédéon Naudet), coming-of-age sztori a bizonytalan korban (Ma már holnap van, r.: Antoinette Boulat) és a rendőrök munkáját követő thriller is (November, r.: Cédric Jimenez). A német Kilian Riedhof filmjének középpontjában hétköznapi harc, a gyász és az optimizmus áll. A történet valós eseményeken alapul: Antoine Leiris nagysikerű regényben dolgozta fel az őt ért megrázkódtatásokat, (magyarul Csak azért sem gyűlöllek titeket címmel jelent meg a Libri gondozásában,) amelyből 2017-ben színpadi adaptáció készült, néhány évvel később pedig megérkezett a mozifilm is.

Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem

Antoine (Pierre Deladonchamps) és Héléne (Camélia Jordana) boldogan él egy párizsi lakásban kisfiúkkal, Melvillel (Zoé Iorio). Egy végzetes napon azonban a nő egy barátjával, Brunóval (Yannick Choirat) mulatni megy az este, méghozzá a Bataclan klubba. Felesége elvesztése után Antoine nyílt levelet ír a merénylőknek, amelyben kijelenti, hogy a történtek ellenére sem fogja gyűlölni őket, hanem a szeretet vezérli ezután is. A fókuszban ezúttal tehát nem egy túlélő vagy egy rendfenntartó áll, hanem egy áldozat családtagja. A tragédiát, azaz a lövöldözést sosem mutatja meg a film, csupán a közvetlen hatását: a sérülteket, káoszt és félelmet.

A gondolat, hogy a szeretet erősebb a gyűlöletnél, nem világrengető, hisz már évezredek óta velünk van. Szerencsére Antoine nem megingathatatlan mozihősként, hanem hús-vér, esendő emberként mutatkozik be. Kétségei, szuicid gondolatai és frusztrált kirohanásai hihetőbbé és átérezhetőbbé teszik a küzdelmét, és a filmet többé teszik puszta példabeszédnél. A megbékélés szó egy Facebook-posztban leírva jól mutat, de az élet nem ilyen egyszerű. Antoine átugorná a gyász egy teljes fázisát, a dühöt, de néha felszínre törnek az elfojtott érzelmei, gyakran kézikamerás felvételeken. Próbál csak a szeretetre koncentrálni, de a szomorúság (és alkalmanként a harag) nemes célkitűzései ellenére is meg-megrohanják. Felesége családjával egyre többet súrlódik, a támadást túlélő Brunót sokáig szándékosan elkerüli, és miközben ezreket inspirál a történetével, tévéadásról tévéadásra turnázva akaratlanul is veszít saját hitelességéből, felhígítja a tragédiát. Nem idealizált, statikus jellem, hanem a tragédia súlya alatt is emelt fővel járó, de összeroppanás szélén ingadozó férfi.

Kilian Riedhof: Nem kapjátok meg a gyűlöletem

Riedhof nem próbálja átfogóan ábrázolni a merényletek hatását az országra, hanem Antoine és családja mikrokozmoszán keresztül enged betekintést a nagy egészre. A film szereplői egytől-egyig átlagos életet élnek, de ennek rendje felborul, az utcákat rendőrök, katonák járják, és eluralkodik a bizalmatlanság. Rövid snitteken felvillan Antoine feleségének vágyott, de már elérhetetlen alakja, az apró szegmentumok, álom- vagy képzeletmozaikok, kiragadott csodák révén pedig még inkább érezhető Héléne hiányát.

A szándékosan kisszabású, személyes hangvételű történet erénye, hogy biztosan képes közel hozni a nézőhöz a párizsi terrortámadások okozta hiányt, fájdalmat. A Nem kapjátok meg a gyűlöletem sem a tartalom, sem a forma terén nem kifejezetten újszerű, a kisember talpra állását az őt ért hatalmas sorscsapásokból sokszor láthattuk már peregni a vásznon. Néha azonban ilyen filmekre is szükség van, megéri újra és újra átismételni a történetet az ember felépülésre való képességéről.

Nem kapjátok meg a gyűlöletem (Vous n'aurez pas ma haine / You Will Not Have My Hate) – színes, német-francia-belga dráma, 102 perc, 2022. Rendezte: Kilian Riedhof. Forgatókönyv: Marc Blöbaum, Jan Braren, Stéphanie Kalfon, Kilian Riedhof. Fényképezte: Manuel Dacosse. Producer: Maren Ade, Jonas Dornbach, Janine Jackowski. Vágó: Andrea Mertens. Zene: Peter Hinderthür. Főszereplők: Pierre Deladonchamps, Zoé Iorio, Camélia Jordana, Thomas Mustin. Országos bemutató: 2023. június 1. Magyarországon forgalmazza a Mozinet. Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott.

Képek forrása: Mozinet

nyomtat

Szerzők

-- Köves Ágoston --


További írások a rovatból

film

Véget ért a 2. Budapest International Film Fesztivál
Interjú Nemes Jeles Lászlóval

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés