bezár
 

zene

2023. 10. 07.
Búvártanfolyam, első lecke
The Underground Jazz Scene in Budapest Today: an Adventurous Introduction (Inverted Spectrum Records 2023)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kitűnő bevezető jelent meg egy ingyenesen hozzáférhető válogatáslemez formájában, amely betekintést nyújt a mai budapesti zenei underground egyik legizgalmasabb szegletébe. Első lecke, avagy próbamerülés a jazz-nek hívott, ám valójában furaista zenével ismerkedőknek. Lemezbemutató parti október 7-én este a Gólyában.

Kalandos bevezetést ígér a “budapesti underground jazz” szcénába a Budapest-Ankara tengelyen mozgó Inverted Spectrum Records legújabb kiadványa, egy válogatás, amelyet a kiadó főnöke/label producere, a török dobos és filozófus Işık Sarıhan állított össze az elmúlt 10 év hazai terméséből.

Már a kísérő szöveg is megjegyzi, hogy ugyan a cím “jazz”-ként keretezi ezt a szcénát, ez a válogatás messze túlmutat a műfaj határain.

Egyesek szerint a Jazz már eleve halott – bár nem osztjuk ezt a véleményt, az biztos, hogy évszázados történelmével a jazz kortárs hajtásai a felületes hallgató számára nem igazán hasonlítanak már a műfaj korai önmagára, sőt sokszor már arra is kevéssé, amelyet a műfaj klasszikus korszakának/korszakainak tartunk, a free jazzt is beleértve.

Egy biztos: a jazz nem feltétlenül egy műfaj, hanem egy zenei hozzáállás, gondolkodás és eszköztár, egy tágabb értelemben vett szabályrendszer, aminek egyik lényege pont az, hogy nem is feltétlenül vannak szabályok. Ugyanis mindent szabad, ha a zenei folyamat engedi. Pont ezért is tud a tágabb értelemben vett “jazz” ennyire sokszínű lenni és tudott ilyen nagy fejlődési ívet leírni. Mert lényege a kreatív zenei gondolkodás és a folytonos megújulásra törekvés. Mindezek tudatában és nyilván az egyszerűség kedvéért is használjuk a “jazz” fogalmát most.

Az is biztos, hogy amit ezen a lemezen hallunk, valóban kalandos, és rengeteg műfaji komponenst tartalmaz: van itt avant-rock, kortárs zene, elektronika és persze jazz is, világzenei-, sramli-, experimental- és (post)punk hatások egyaránt. Ez az eklektikusság kitűnő szervező-erőnek bizonyul, így egymás mellett hallgatva a sokszor nagyon különböző zenéket, a főként ténylegesen jazz-zenei háttérrel (is) rendelkező zenészek egy elképesztően színes és kreatív zenei világot mutatnak meg nekünk, ami egy sokfelé mutató, mégis koherens egészet alkot. Azt a pezsgő és diverz zenei világot, amit 2023-ban Budapesten megélhetünk. Mindez sok tekintetben mutat párhuzamokat a nemzetközi törekvésekkel, mégis unikális és közben szépen illeszkedik a magyar progresszív zenei hagyományokba Bartók Bélától Szabados Györgyön át a VHK-ig, Bizottságig, Barbaróig és tovább... Bátran állíthatjuk, hogy ez a mai szcéna, akárcsak elődei, a világ bármely nagy kultur-városának zenei felhozatalával felveheti a versenyt. Erősen érintettként (a lemezen több számot is én rögzítettem, szervezőként és hangmérnökként gyakorlatilag mindenkivel dolgoztam és dolgozom a lemezről) mondhatnám ezt elfogultságból, de ezt az aktív zenehallgató mondatja velem, úgyhogy erre semmi szükség.

Senki ne várjon ettől a lemeztől hatalmas zenei megfejtéseket (bár azért akad pár nagyobb megfejtés is), csak egyszerűen jó és izgalmas mai számokat, melyek zenei minőség terén messze kiemelkednek a kortárs magyar könnyűzenei felhozatalból. Sokszor meglepő ötletekkel, frappáns megoldásokkal, jól eltalált hangszerelésekkel. Sokfelé ágazó zenei törekvések jellemzik tehát az albumot egy igen jól szerkesztett formában, mely ha nem is maradéktalanul, de elég jól reprezentálja a budapesti történések egy sokak által nem is igazán látható, de annál fontosabb szegletét.

Az album kísérőszövege azt a nagyon fontos dolgot is kiemeli, hogy ez egy válogatás. Nagyon fontos kortárs előadók hiányoznak róla, a főleg improvizációban utazó formációk és az idősebb generáció aktív tagjainak zenekarai sem szerepelnek rajta. De ezt semmiképp nem is kérhetjük számon, sőt, dícséretes, hogy erre külön felhívja a figyelmet!

A borítókép is nagyon szép választás – a nemrégiben elhunyt, ebből a közegből való alkotó, Nyolczas István festménye.

Az “An Adventurous Introduction” egy kifejezetten ismerkedőknek való, elég könnyen hallgatható válogatás, nem feltétlenül a “mélyvíz”, de félreértés ne essék: sekélységgel egy pillanatig sem vádolható, sőt! Nyilvánvalóan nem is az volt a célja, hogy a legszélsőségesebb zenei törekvésekbe nyújtson betekintést. Tegyük hozzá: akár csak ugyanezen előadók egyéb számaiból is lehetett volna egy olyan kompilációt összerakni, amely sokkal keményebb kihívások elé állítaná a hallgatókat.

És aki a bevezető után további kalandokra vágyik annak a lehetőség adott - tessenek a sorvezető szerint elindulni és kutakodni jelen formációk egyéb felvételei és további zenekarok felé, és emellett élőben is meghallgatni mindenkit! Mindez ugyanis most történik Budapesten!

Kezdésnek ajánljuk most szombaton, október 7-én a lemezbemutató partit a Gólyában, ahol jó páran fellépnek az itt szereplő zenekarok és zenészek közül! A három koncert után pedig az Inverted Spectrum kiadó táncosabb darabjaiból válogató dj-szett teszi teljessé az estét:

https://www.facebook.com/events/1233378567339375

Az album pedig ingyenesen letölthető a Bandcamp-ről:
https://invertedspectrumrecords.bandcamp.com/album/the-underground-jazz-scene-in-budapest-today-an-adventurous-introduction

nyomtat

Szerzők

-- Pap Dávid Tamás --

Zenei szervező, kurátor, hangmérnök, dj, stb. Jelenleg a Lumen zenei programszervezője. Egyszemélyes underground zenei kiadója a Prepost Records, ahol kizárólag saját készítésű felvételeket publikál. Heti rendszerességű rádióműsora több, mint 20 éve fut a Tilos Rádión, Optimal címmel. A Prepost Records programszervezői feladatait Monkey Business Productions néven végzi. Kutyája tacskó.


További írások a rovatból

Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
The Underground Jazz Scene in Budapest Today: an Adventurous Introduction (Inverted Spectrum Records 2023)

Más művészeti ágakról

Alex Garland: Polgárháború
Kelemen Kinga kiállításának megnyitóbeszéde
Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés