bezár
 

irodalom

2024. 05. 20.
Személyes istenhit és ősszeretet
Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetének bemutatója
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Május 2-án este hét órától a Három Hollóban tartották Élő Csenge Enikő első, Apám országa című verseskötetének bemutatóját. Az est során Závada Péter költő beszélgetett a szerzővel, amelyet egy élőzenével és vetítéssel egybekötött felolvasás követett.

A közönség köszöntése után Závada elsőként arról kérdezte a szerzőt, mikor fogalmazódott meg benne először a versírás gondolata, illetve milyen módon jutott el első kötetének megjelenéséig. Élő elmondta, annak ellenére, hogy gyermekkorától szerves része az irodalom az életének, eleinte előadóművésznek készült, amely iránti lelkesedése később alábbhagyott, a helyét az írás vette át. Első publikációja 2016-ban jelent meg a Helikon folyóiratban, és a tény, hogy Horváth Benji, a versrovat szerkesztője szerkesztés nélkül hozta le a szövegét megadta neki a kezdő löketet az írás folytatásához és ahhoz, hogy publikálni akarja a verseit.

prae.hu

Élő Csenge Enikő

Először 2017-18 körül alakultak ki benne kötettervek, megemlítette Deres Kornéliát, aki ebben az időben mentorként jelentős mértékben segített neki az irodalmi karrierjének építésében, majd elmondása szerint pont időben engedte el a kezét ahhoz, hogy saját maga kezdjen el foglalkozni a szövegeivel. Végül 2020-ban kezdett el körvonalazódni a kötet, amelynek keletkezésére Élő így emlékezett vissza:

„Organikus módon merült fel bennem a kérdés: miért nem Istenről beszélek, mikor folyton vele és róla beszélek. Korábban erőltettem a testpoétikát és az alanyi költészetnek a slam közösségből hozott „odamondósabb” fajtáját, de végül megtalált Apám országa.”

A következőkben Závada elmondta, szerinte ebben a kötetben Élő megtalálta az alanyi költészeten belül a saját hangját. Ezt az alanyi hangot ő úgy jellemezte, mint ami természetes és magától értetődő. Hozzátette, egyfajta magánmitológia megképződését véli tetten érhetőnek a könyvben. Ezzel kapcsolatban arra volt kíváncsi, hogy az Apám országában milyen mértékben fikció az autofikció. Élő kifejtette, nincsen semmi a műben, ami ne lenne igaz, mivel eleve nehezére esik arról írni, ami nem vele történt meg. Az Apám országa az ő személyes élményeiről, édesanyjához és Istenhez való kapcsolatáról, a szerelemről és a barátságról szól.

Élő Csenge Enikő

Erre reflektálva Závada megkérdezte, Élő milyen módon éli meg személyes istenhitét, milyen kapcsolatok fűzik, ha fűzik egyáltalán az intézményes valláshoz. A költő elmondta, amióta az eszét tudja hisz Istenben, annak ellenére, hogy nem kapott vallásos neveltetést. Általános iskoláig a Képes Biblia lapozgatásán kívül nem volt része az életének egy egyház és felekezet sem. A hit végig stabil helyet foglalt el életében amellett is, hogy kamaszkorát úgy jellemezte, mint amelyben volt „egy-két kétkedő pillanat”. Elmondta, mint ahogy az a kötetben is látszik, Istennel való kapcsolata nagyon személyes, és annak ellenére, hogy a református egyháztól tudatosan elfordult, magával a kereszténységgel soha nem akart szakítani. Hozzátette, ember legyen a talpán, aki ebben az Európában, ennyire beágyazódva a zsidó-keresztény kultúraba ateistának vallja magát, úgy, hogy ezt tényleg el is hiszi magárol.

Élő Csenge Enikő

Az Istennel való személyes kapcsolatra reflektálva Závada a következő sort idézte a kötetből: „Azt hittem a meszelt falak az égig érnek és ott él az Isten, pontosan a szobám fölött”, illetve megjegyezte, ő úgy látja, Élő generációjában egy kollektív érdeklődést lehet felfedezni a metafizika iránt a költőknél. Megjegyezte a Nincs online Fiatal metafizikus költészet című interjúsorozatát, amelyet Kertai Csenger indított el. Kertai több fiatal költőnek, köztük Élőnek tett fel kérdéseket a metafizikával való kapcsolatukról és arról, hogy az milyen módon jelenik meg a szövegeikben. Ezzel kapcsolatban Závada arra volt kíváncsi, Élő lát-e egyértelműen elkülöníthető közös pontokat a generációjában, és ha igen, akkor minek tudja be az aktív érdeklődést a metafizika iránt. Élő elmondta, vallástörténészként végzett, jelenleg filozófiából doktorál, azon belül is az ókori metafizikával kapcsolatban kutat. „Ez az egyik, ami összeköti ezt a generációt: még mindig sokan vagyunk bölcsészek és hívők, illetve olyanok, akik folyamatosan kérdéseket tesznek fel a metafizikummal, vagy a transzcendenssel kapcsolatban” - fejtette ki. A vallásos irodalmat és filozófiát tekintve saját előképeiként Pilinkszky Jánost, Dsida Jenőt, illetve a kappadókiai atyákat és John Donne-t említette.

Élő Csenge Enikő

Ezt követően Závada áttért a kötetben hangsúlyosan jelen lévő vallásos és szerelmi líra egymásba olvasható egységére, illetve kitért a szövegek erotikus jellegére, amellyel kapcsolatban felhozta a feminista kritikai olvasat lehetőségét. Élő kifejtette, számára nem feminista kritikai szempontból lényeges a test leírása. „Olyan ez inkább, mint a hitem, amit nagyon személyesen élek. A szexualitást is személyesen tudtam megélni, és ez segített, hogy nyíltan beszéljek róla” - magyarázta. Annak ellenére, hogy követi a feminizmus kortárs törekvéseit, költészetében nem képviseli – illetve olyan elemi módon teszi azt, hogy a vele kapcsolatos reflexió lehetetlenné válik. Elmondta, édesanyja részéről nagyon szabad neveltetésben volt része, amelynek központjában a szeretet és a mások elfogadására való tanítás állt és amelyben soha nem volt tabu sem a meztelenség, sem a szexualitás vagy akár a vallásról való beszéd.

„Lehet, hogy ez elemi dolog bennem és ősfeminista vagyok” - fűzte hozzá.

Végezetül Závada kiemelte azt az aspektusát a kötetnek, hogy a személyesség mellett megjelenik benne a közösségi tapasztalat ábrázolása, generációs képviseleti irodalom formájában, majd rákérdezett arra, hogy a költő hogyan viszonyul a politikához, milyen módon éli meg azt. Élő elmondta, nem érzi, hogy különösebben foglalkozna a politikával a szövegeiben, de nem akar gátat szabni az ilyesfajta értelmezéseknek. A továbbiakban a beszélgetés az oktatás témájára terelődött, amely fontos része Élő életének, aki a FISZ Junior program egyik tanítója, és azért tartja az ehhez hasonló projekteket hasznosnak, mert úgy érzi, a mostani fiatal korosztály nincs kellőképpen megszólítva az irodalomban. Elmesélte, nagyanyja ovódapedagógusként, édesanyja szakmai oktatóként dolgozott, többek között emiatt is képes átlátni az oktatás meghatározó szerepét a társadalomban. Ennek kapcsán Závada felhozta az Élő irodalmi pályáját is beindító slam poetry-t, amelyet úgy jellemzett, mint ami szerinte képes egy olyan közeget biztosítani a fiatalok számára, amelyben megszólítva és támogatva érezhetik magukat. Arról kérdezte a költőt, mit hozott magával ebből a korszakból, mi az, amiben ez a műfaj és a hozzá tartozó közösség segítették. Élő elmondta, nagyon sok fontos ismeretséget és tapasztalatot szerzett a slamnek köszönhetően, úgy gondolja, nélküle korántsem biztos, hogy valaha szépirodalommal foglalkozott volna.

Élő Csenge Enikő

A beszélgetést követően a szerző egy barátja által írt könyvajánlót olvasott fel, amelyhez az ötletet Kabai Lóránt egy kötetbemutatójából merítette. Az est zárásként a szerző, a háttérben Molnár Boldizsár gitárkíséretével és a személyes, illetve családi múltját idéző képek vetítésével adta elő a kötet néhány versét. Többek között az Anyám szerint, az Épp vasárnap, a Régen, a Nem fiú, A halhatatlanok, Az első madarak című szövegek hangzottak el. A képek, a szövegek és a zene együttesen nagyon izgalmas, meditatív élményt hoztak életre, amely méltó lezárása volt a kötetbemutatónak. Az est végén lehetőség nyílt a könyv megvásárlására és dedikáltatására.

Fotók: Vincze Márton

nyomtat

Szerzők

-- Kőrösi Kata --


További írások a rovatból

Avanti va il mondo – Megjelent Krasznahorkai László kötetének olasz fordítása
Kritika Vass Norbert Kappanfölde című kötetéről
Nemes Nagy Ágnes összegyűjtött gyerekversei

Más művészeti ágakról

gyerek

Az éven tizedik alkalommal rendezték meg az eseményt
Interjú Molnár Judit Lillával
Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés