bezár
 

film

2024. 08. 12.
Lakás kilátás nélkül
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje
Tartalom értékelése (4 vélemény alapján):
A legendás, visszavonult rendező harmadik játékfilmje még a korai alkotásaira jellemző dokumentarista stílust viseli magán, ugyanakkor a társadalmi determináció már jelöletlenebbé válik. Ezáltal a későbbi filmekre jellemző univerzálisabb, egzisztenciális válság felé terelődik lassan a figyelem, szépen kirajzolva ezzel az életmű ívét. Tarr Béla Panelkapcsolat című filmjének restaurált változata augusztus 8-ától látható moziban a Cirko Film jóvoltából.

Tarr Béla meglehetősen fiatalon, filmes szakmai tanulmányok nélkül kezdte pályáját. Amatőrként, mindaddig csak 8 mm-es nyersanyagra forgatott rövidebb alkotásokkal a háta mögött kapott lehetőséget a Balázs Béla Stúdió berkeiben, hogy leforgassa 1977-ben, mindössze 22 évesen a Családi tűzfészek (bemutató: 1979) című filmjét. Ezzel az első filmmel keretet alkot – a Hotel Magnezit (1978) című rövid egyetemi vizsgafilmet és a Szabadgyalogot (1980) követve – az 1982-es Panelkapcsolat, mivel ezek a filmek teszik ki a rendező korai, stílusában jól elkülöníthető, dokumentarista áramlathoz köthető korszakát.

prae.hu

A Panelkapcsolat ráadásul értelmezhető a Családi tűzfészek egyfajta „folytatásaként”, amennyiben az abban tárgyalt probléma vizsgálata (egy kapcsolat szétbomlása a lakáshiány miatt) után logikusan következik a későbbi film problémafelvetése (lakás már van, mégsem nyújt megoldást a krízisre). Ez az ív megelőlegezi a váltást a későbbi Tarr-filmek globálisabb témájához, amelyekben az egyének szenvedése már teljesen függetlenedik az adott konkrét tértől és időtől.

Panelkapcsolat

A Panelkapcsolatban még konkrétan meghatározott, hogy a kései Kádár-korszak Magyarországán vagyunk. Habár teljesen nem leválaszthatók a karakterek érzésvilágai és frusztrációi ettől a meghatározottságtól, az egyéni sorsoknak és a kapcsolat válságának nem ez az elsődleges kiindulópontja.

A film cselekménye szerint a Koltai Róbert által alakított férj és a Pogány Judit által megformált feleség egy lakótelepi panellakásban élnek két gyermekükkel. A férjnek stabil munkahelye van, míg a feleség otthon neveli a két gyereket. Rögtön a cselekmény elején, egy házassági évfordulót ábrázoló jelenet alapján szembesül vele a néző, hogy a pár nem él boldogságban, több konfliktus és feszültség is lappang köztük. A férj italt és feleségének egy hajlakkot vesz a „jubileum” alkalmából, hogy szándéka szerint nyugodtan eltöltsék az estét. A nő azonban nem képes jó képet vágni az esemény során, és azt színlelni, mintha minden rendben lenne a házasságukkal és életükkel: megemlíti, hogy mégis mi szüksége neki hajlakkra, amikor úgy sem jár sehova, legfeljebb a boltba ugrik le. A férfi megpróbálja csitítani, hogy legalább ilyenkor ne veszekedjenek, amire természetesen érkezik a válasz, hogy máskor nincs is lehetőségük beszélni az effajta problémákról.

Ez a jelenet meglehetősen jól összegzi a film középpontjában álló konfliktust, továbbá nagyszerűen megelőlegezi a két karaktert is. A férj, habár tisztában van vele, hogy nincs minden rendben, amikor lenne lehetőségük egy pillanatnyi örömre, akkor szeretné fenntartani ennek az illúzióját, továbbá elege van a felesége panaszkodásából. Mellette pedig ott a nő, aki a gyerekeket neveli, amíg a férje dolgozik, és csendben tűri az ingerszegény életet, de amikor el kéne játszania, hogy ő mindebben boldog és semmi problémája nincs, ahhoz már nem asszisztál.

Panelkapcsolat

A Családi tűzfészek témáját még a lakhatási válság adta: azon túl, vagy éppen pont amiatt, mert az emberek képtelenek együtt élni, a lakáshiány jelenti a fő konfliktus- és nyomorforrást. Ezzel szemben a Panelkapcsolat főszereplő párja már rendelkezik lakással, nyilvánvalóan nem jómódúak, de az első film központi konfliktusa már egyáltalán nem adott. Ennek ellenére ők sem tudnak boldogságban élni, a nő egyre kevésbé képes elviselni a tétlenséget, a férj pedig azontúl, hogy hazaviszi a kenyérrevalót, nemigen képes felelősséget vállalni családjáért. Míg az első film szereplői reményt fejeztek ki azzal kapcsolatban, hogy egy saját lakás talán megoldaná problémájukat, itt már rendelkezik a főszereplő pár lakással, viszont az együttélés ugyanúgy nehézségekbe ütközik, remény már nincsen. Így a film már magában hordozza a rendező későbbi filmjeiben fellelhető, univerzálisabb egzisztenciális kilátástalanság csíráját.

A Panelkapcsolat sokrétű és több aspektus mentén megközelíthető alkotás. Már maga a cím szóösszetétele nyújt egy megfejtést: panel, mint a szocializmus jellegzetes épülete, magának a rendszernek a manifesztációja; illetve az ebben megélt kapcsolat, mint a válság tárgya. E mentén elindulva ugyancsak tekinthetjük dokumentarista szociofilmnek és párkapcsolati drámának is, viszont amennyiben csak ezekre hagyatkozunk, úgy megfosztjuk magunkat a teljes képtől.

Hiába a szocializmus szürke hétköznapjainak silánysága, elsősorban nem ebből következik a kapcsolat sivársága, és hiába a kapcsolati válság, arra valójában nem nyújt megoldást sem a kilépés, sem a beletörődés, sem a változtatni vágyás. Ami a felszínen társadalmi vagy magánéleti problémaként jelenik meg, az valójában az emberi létezés céltalanságának elkerülhetetlen érzete.

Panelkapcsolat

Az emberi létezés bizonytalanságának társadalmi determinációtól való megfosztottságához érdemes feleleveníteni azt a jelenetet, amikor Robi kisfiával a tévét nézi, és a politikai műsorhoz kommentárt fűzve a férfi felvilágosítja gyermekét a történelem során megvalósuló társadalmakkal kapcsolatban: ősközösség, feudalizmus, kapitalizmus, szocializmus és kommunizmus. Ez egyrészt értelmezhető az ábrázolt rendszer és az apakarakter bornírtságának ironikus kritikájaként. Másrészt viszont, amennyiben a felsorolt rendszereket és berendezkedéseket a tarri világnézetben szeretnénk elhelyezni, azok nem fejlődést mutatnak, sokkal inkább egymás mellé rendelődnek, hiszen hiába különbözők céljaik és megvalósulásuk, az ember mindegyikben szenved, a létezés absztrakt melankóliája mindegyikben azonos.

Panelkapcsolat – fekete-fehér magyar film, 76 perc, 1982. Írta és rendezte: Tarr Béla. Operatőr: Mihók Barna, Pap Ferenc. Vágó: Hranitzky Ágnes. Producer: Dárday István. Szereplők: Koltai Róbert, Pogány Judit. Bemutató: 2024. augusztus 8. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Korhatár: 16 éven aluliaknak nem ajánlott!

Képek forrása: Cirko Film

nyomtat

Szerzők

-- Kánási Botond --


További írások a rovatból

A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
gyerek

A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés