bezár
 

film

2024. 12. 04.
Könyv tíz női filmrendezőről
Dombai Dóra: Veszélyes lehet a mozi - a könyvbemutató
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Dombai Dóra filmkritikus Veszélyes lehet a mozi című könyvében a kortárs magyar filmipar változásait vizsgálja, melynek során a játékfilmre koncentrálva elemző eszközökkel mutatja be a kiválasztott tíz rendezőnő munkáját. A filmes világ csak egy szűk metszetére pillantva ad megbízható képet arról, hogy milyen manapság filmet forgatni hazánkban. A tanulmánykötet megjelenése kapcsán a szerzővel és Forgács Nóra Kinga szerkesztővel Kiss Dalma, a prae.hu művészeti portál filmes rovatvezetője beszélgetett.

Könyvében Dombai Dóra tíz kortárs magyar rendezőnő szárnypróbálgató, hangkereső vagy éppen magabiztosan előretörő első próbálkozásait mutatja be. A november 20-án lezajlott beszélgetésen a Prae Kiadó gondozásában megjelent kötet mögöttes tartalmaiba, készülésének folyamatába és megálmodott jövőjébe avatták be a hallgatókat.

prae.hu

A mű első munkacíme Pályaindulások volt. Ez egybecseng a könyv tematikájával, ám túlságosan hivatalos és fantáziátlan hangzása miatt az utolsó pillanatban döntöttek a Veszélyes lehet a mozi - Tíz magyar rendezőnő első filmjei az új évezredben mellett. Az inspiráció közelről jött, hiszen indulásakor a prae.hu portál – ahol Nóra eddig a filmes rovatvezetői pozíciót töltött be –, mottója „A művészet veszélyes!” volt. A borítón életre hívott fekete macska Nóra álmaiban megjelenő kép szülöttje. Az Instagram vicces videóin megjelenő cicák játékossága volt a kiinduló pont, és bár nem szerettek volna senkit sem kiemelni a könyv külső megjelenésén, az ábrázolt macska részben a Cicaverzum filmből inspirálódott.

A könyv a kortárs magyar női rendezők pályaindulásait reflektorfénybe állítva próbálja megragadni a magyar filmipar változásait. Az utóbbi két évtized friss alakulásait így ennek a fiatal rendezőgenerációnak a munkáin, első filmjein keresztül mutatja be. A választott tematika érdekfeszítő, ám feltárása nehéz tud lenni, mivel még a kánonba be nem került alkotások és alkotók történeteiről van szó.

Éppen ezért fontos kiemelni, hogy Dóra ezt a tünékeny filmes terepet külső megfigyelőként tapasztaltan járja be. Tizenöt éve mozog otthonosan a filmkritika világában, így a kötetben ismertetett rendezőnőkkel, mint a saját generációjának tagjaival együtt nőtt fel – karrierjüket már kezdetüktől fogva követi.

A kortárs színtéren ők azok, akik gazdag tematikával és új formakinccsel léptek fel. Izgalmas színre lépésüket egy rendszerezett formában, könyvként szerette volna Dóra megörökíteni.

A kérdés, hogy miért szükséges egy ilyen tanulmánykötet megírása. Persze, tematikailag érdekes, számunkra releváns jelenséget karol fel. Ám mit jelent egy fiatal női rendezőgeneráció történetének papírra vetése művészeti vagy társadalmi szempontból? A kötet hiánypótló darab. Nemzetközi viszonylatban is kevés könyv jelenik meg ehhez hasonló koncepcióval.

Célja, hogy relevánsan álljon a filmes alkotópiachoz, de nem kifejezetten mint feminista mű. Női kéz alatt létrejött alkotásokat helyez nagyító alá, de tematikailag és hangstílusban változatosan megközelítve a filmeket.

Fontos a női alkotókról a diskurzusteremtés, de a női film is a rendező saját hangján szólal meg, nem érdemes bekategorizálni a műveket csupán a szerző neme alapján.

Veszélyes lehet a mozi

Egyáltalán, mi az a női film? Érthető módon sok rendezőnő elveti ezt a kifejezést. Egyszerű bélyeg, mely rásütésével teszik  elméletben behatárolhatóvá a női vezetéssel készült filmeket. Hamiskásan cseng ez a felcímkézés, ám mégis, Dóra szerint van valami megfoghatatlan és illékony érzés a női alkotók műveiben. Fokozottabban jelenlévő empátia. Biztosan nem megfogalmazható, hogy mi is az a női film, de visszatérő témacsomópontokat és motívumokat fel lehet fedezni ezzel az érzékeny hozzáállással meghintve.

A homogén hangvételű kötet kiemeli ezeket a visszatérő tematikai és formai elemeket, amelyek sok rendezőnő munkájában női szereplőiken keresztül valami esszenciálisat és sajátosat mutatnak be a kortárs létezésről és a kelet-európai életről. Hibrid létállapot, mágikus realizmus és az átmeneti helyekhez, nyilvános terekhez való kortárs módon nagyon ambivalens hozzáállás jellemzi filmnyelvezetüket.

A női emancipáció mértéke szintén kérdőjeles jelenség a filmipar alapvetően férfi dominálta terepén. Dóra és Nóra pozitívabb hangon nyilatkozott a filmes intézmények egyre demokratikusabb rendszereiről, és bár a múltban is csupán néhol bukkant fel kiemelkedő filmes női karakter a hömpölygő férfi sztárkultuszban, mégis, szerintük érezhetően egyre több női alkotó jelenik meg a téren. Mélyreható változások, vagy megalapozott vélemény nem mutatható ki a könyvre támaszkodva, mivel csak egy szűk periódus műveit vizsgálja.

Dóra és Nóra a túl tudományos hangvételtől elrugaszkodva olvasmányos és követhető kötetet terveztek megteremteni. A fejezetekben ismertetett rendezőnők számát tízre kellett redukálniuk, mivel a közönség kezébe egy reálisan olvasható hosszúságot kellett adni. A részeket átívelő, egymásba fonódó témákkal kapcsolták össze, és nem pusztán az egyes alkotókra alapozva osztották fejezetekre a könyvet. Alapvetően a rendezők első filmjével szerettek volna foglalkozni, ám néhol második játékfilmet, televíziós sorozatot vagy korai rövidfilmet is beemeltek, hogy karrierútjuk kezdetét és fejlődését minél jobban megmutassák. Így a nemzetközi trendekben és a magyar hagyományokban elfoglalt helyüket, valamint az elemzett művekben a nőiség megjelenését vizsgálja.

A könyv célja a kritikus közönség megszólítása és elérése. Segít a filmek tudatos nézésében, kritikusan elemző, de könnyed hangvételével akárkinek olvasmányos és érthető lehet.

Ha a borító játékos színeibe beleszeretve ajándéknak szánnád, vagy a feldolgozott releváns téma iránti érdeklődéstől hajtva vennéd meg, mindenképp jó döntés. A kortárs filmről mindig lehet tanulni valami újat.

Fotókredit: Imrik Domonkos

nyomtat

Szerzők

-- Márta Borbála --


További írások a rovatból

Megnéztük a 15. Frankofón Filmnapok legjobb filmjeit

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Beszámoló a tavaszi Margó második napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés