bezár
 

színház

2025. 05. 28.
Viharos sorsok, megcserélt szerepek
A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadásáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bármennyire is kritikus szemmel tekintünk a gyarmatosításra, semmi sem tudja szemléletesebben közvetíteni az elnyomott hangokat, mint egy gondolatkísérlet az elnyomók és az elnyomottak megcserélésével; semmi sem lehet hatékonyabb eszköz ennek bemutatására, mint az élő testek színházi reprezentációja. A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadása, a Giuvlipen Társulat és a craiovai Marin Sorescu Színház közös, Caliban és a boszorkány című, Shakespeare Viharának átirataként létrejött produkciója a roma és a nemroma emberek társadalmi szerepének felcserélésével és az arcok fehérre festésével, whiteface alkalmazásával mutat rá a probléma súlyára.

Jelzésértékű, csak tetőt imitáló palotaépületben egy trón fogad minket. Mögötte, a hátsó falon egy világtérkép, a gyarmatosítás korának mozgásaival, de az események középpontjában nem Európa, hanem az Észak-indiai Romanisztán áll. A színpadon egy alternatív történelmi kor bontakozik ki: a gyarmatosító romák (illetve a színpadon csak vezetőjük, Prospero) a „sápadtarcúakat”, a fehéreket kizsákmányolják, rabszolgaként dolgoztatják, fizikai és szexuális erőszakkal kínozzák. Ez annak ellenére történik így, hogy Prospero lányának, Mirandának gyanúsan világos a bőre. Vajon ki akarna elvenni egy olyan lányt, aki egyáltalán nem is látszik romának? Szintén a hatalomhoz tartozik a fehér Ariel, aki a folyamatos kínzása ellenére is kitart ura mellett. 

Szkéné színház

A két karakter esetében az előadás izgalmas szempontot hoz be: míg a mi világunkban az identitásukat, kultúrájukat elveszítő romákra a „kifehéredés” fogalmát használjuk, itt éppen az ellenkezőjét láthatjuk: a fehér karakterek idomulnak az erősebb, elnyomó réteghez, elvesztik világos színüket. Ezt pedig a roma színészek színpadi jelenléte egymagában képes bemutatni. A kvázi az elvesztett, fehér gyökerekhez való visszatérés egy szemléletes pillanata, amikor a Mirandát játszó Anastasia Dade elhagyja – az előadásban az elnyomók kulturális jeleként értelmezhető – színes, roma szoknyáját.

Caliban a színpadra mászik

A cselekmény motorját Sycorax boszorkány fia, Caliban alkotja: ő jelképezi a fehérek folyamatos és legkitartóbb ellenállását, illetve ő vezeti Prospero legyőzését, a „sápadtak” felszabadítását. Miután ő az egyetlen, aki végig kitart fehér léte mellett, adja magát, hogy a roma színészi test önmagában nem reprezentálhatná a karaktert. Így Răzvan Rotaru fehérre festve jelenik meg a színpadon: ez pedig egy önmagában is nagyon erős gesztus: amellett, hogy sokáig feketék alakították Calibant, hosszú ideig a blackface, a fehér színészek fekete karakterek játszásakor sötétre festett arca része volt a nyugati színházak gyakorlatának, ami azért is problémás, mert típussá váló, lusta, túlszexualizált, bugyuta  karaktereket honosított meg, és ezáltal is az elnyomás eszközévé vált. Az előadás whiteface-szereplője éppen ezt forgatja ki, de oly módon, hogy maga a karakter hitelteleníti a rázúduló tipizált sértéseket. Így például amikor Prospero a nők megerőszakolásával vádolná, azt azonnal feloldja Caliban homoszexualitása. Bár a társulat honlapján Caliban szerepét egy női színész veszi fel (ami jelentős állásfoglalás, tekintve, hogy így az összes szerepet nő játssza, szemben a nőket a színpadról kizáró Erzsébet-kori színházzal), már önmagában az is meglepő, hogy egy „rendhagyó” (meleg és esetenként drag) test jelenik meg a színpadon. 

Caliban mászik

Rendhagyó testek mellett rendhagyó szerepekkel is kísérleteznek a karakterek, hiszen például Miranda a színpadvilág elvárásaihoz kapcsolódó, és azzal szembemenő társadalmi magatartásokat próbál ki. Identitáskereséséhez kötődik több dalbetét is – ezek pedig önmagukban is olyan életteliek, hogy a nézőket szinte táncra késztetik, mindenesetre a közönségből többen elkezdenek a refréneknél együtt dúdolni a színészekkel. Miranda karaktere azért is illik Dadéhez, mivel – ahogyan az előadás elején ki is emeli – eddig román, nem roma színészként játszott. Így önmagában reprezentálni képes a múltját kutató, a vérségi közösségéhez ambivalensen kötődő szerepet.  Amikor Dade tehát a hagyományos, helyi szellemekhez imádkozik, és vérrel keni magát, hogy legyen sötétebb bőre, teltebb ajka, koromfekete haja; amellett, hogy kiemeli a hatalmi réteghez külsőségekben is való idomulás vágyát, mivel a férfi szépségideál felől közelít magához, gyakorlatilag folyamatos ön-tárgyiasítás kerül a színpadra. Ez a kérdés kiemelt jelentőségű a Giuvlipen esetében, hiszen a színházi társulat erőteljesen feminista szemszögből dolgozik (már a nevük is feminizmust jelent romani nyelven), így már az előző, másfél évvel ezelőtti fesztiválon is a női hangok felhangosítását, női perspektívák felerősítését tűzték ki célul.

Caliban és Ariel

Shakespeare tehát újabb kritikát kap: nem csak a gyarmatosító viszonyrendszer problematikus, de maga a nőábrázolás is. Ugyanezt emelték ki az est elején, amikor a színészek kvázi civilként álltak a színpadon és kifejtették a Shakespeare-hez fűződő viszonyukat, Zita Moldovan (Prospero, Sycorax) fájlalta, hogy talán az egyetlen szerep, ami hozzá hasonló erős (és valódi) nőalak lehetne az angol drámaíró munkásságában, az csupán a színpadra nem lépő Sycorax. Érthető, miért is készítették el a saját változatukat. 

A mintaadó tragikomédiát az előadás csak alapként használta, inkább az abban – de különösen annak recepciójában – felmerülő kritikákat helyezte a fókuszba, a karakterek alapvonásainak megőrzésével (és a boszorkánynak, Sycoraxnak való hangadással, amely gesztus a produkciót a romafuturizmushoz kapcsolja). Tehát semmiképpen sem tekinthető egyértelmű adaptációnak, az alkotás sokkal inkább a romák társadalmi helyzetére világít rá egy klasszikus segítségül hívásával.

A véres szertartás

A Giuvlipen és a Marin Sorescu Nemzeti Színház Caliban és a boszorkány című előadása kiforgatott Vihar-feldolgozásként erőteljesen vágja az arcunkba a társadalmi kisebbségek vagy gyengébb társadalmi csoportok elnyomásának és a női identitás férfi szempontból történő konstruálódásának problematikáját. A produkció olyan hatásosan világít rá erre, hogy a nézőben napokig tartó rágódást okoz és segít megkérdőjelezni addig biztosnak hitt társadalmi kereteket. A színészek tökéletes összhangját zseniális dalokkal vegyítő produkció méltó bizonyítéka annak, hogy a romániai roma társulat munkásságára nagyságrendekkel nagyobb hangsúlyt kellene fordítania az európai színházi szcénának.

Miranda felöltöztetése

Caliban és a boszorkány
William Shakespeare után

Játsszák: Zita Moldovan, Răzvan Rotaru, Anastasia Dade, Iulia Colan

Szöveg és művészeti vezetés: Mihaela Drăgan
Romani nyelvre fordította: Izabela Tiberiade
Díszlet: Lia Dogaru
Jelmezek: Adelina Galiceanu és Zita Moldovan
Zene: Andrei Horjea
Koreográfia: Răzvan Rotaru

Bemutató:
2024. május 17.
Teatrul Național „Marin Sorescu”

VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál
2025. május 10.
Eötvös 10

Fotók: Czerkl Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Balázs Bálint Tibor --


További írások a rovatból

A VII. Roma Hősök Nemzetközi Színházi Fesztivál nyitóelőadásáról
Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban

Más művészeti ágakról

Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés