bezár
 

zene

2009. 01. 24.
Sztárevics a színen
Várdai István és a Filharmóniai Társaság Zenekara, MÜPA, 2009. január 19.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sztárevics a színen Várdai István sorra nyeri a rangos nemzetközi csellóversenyeket. A villamosmegálló-reklámokról fölényesen mosolygó, alig 24 éves fiatalember játékát korábban még nem hallottam, ennek megfelelően nagy várakozásokkal és rendkívül kíváncsian mentem a Filharmóniai Társaság Zenekarának koncertjére.

prae.hu

David Popper Nemzetközi Zenei Verseny, Nemzetközi Csajkovszkij-verseny, Genfi Nemzetközi Zenei Verseny – csak hogy néhány versenyt említsek, ahol Várdai István díjat kapott. Bámulatra méltó CV-jét itt lehet tanulmányozni – érdemes azonban mellé elolvasni a következő interjút is, melyben tanára mesél a nevezett versenyekről. Mező László bölcs meglátásai közül mindenesetre az a legérdekesebb, hogy milyen gyakran kapnak helyezéseket a zsűritagok tanítványai. További következtetéseket némi gugli-használattal lehet levonni...

De félre a rosszmájúskodással! Várdai István felkészültsége tényleg megkérdőjelezhetetlen: a fiatal művésztől néhány széksornyira figyelhettem meg bravúros balkéztechnikáját és vonókezelését, zörej- és zökkenőmentes fekvésváltásait, telt csellóhangját, hibátlan intonációját. Kicsinyesség lenne bármibe belekötni: fölényesen kezeli a hangszert, kétség sem fér hozzá. Akadt azonban egy aprócska probléma, mégpedig a műsorra tűzött versenyművel. Várdai ugyanis Haydn C-dúr koncertjét játszotta, de úgy, mintha valamelyik, a repertoárján tekintélyes teret kapó későromantikus iskolához sorolható zeneszerző neve szerepelt volna a partitúra címlapján.

A versenytempók, a sűrű vibrato, a (legalábbis az első sorokban) forszírozottnak ható forték, valamint a szélsőséges, már-már dagályos frazeálás az általam eszményinek gondolt Haydn-hangzástól igen-igen távol esett. Persze cseppet sem kétlem, hogy a látott-hallott játékmóddal igen meggyőzően játssza Csajkovszkij vagy Sosztakovics csellóversenyeit, és – megvallom őszintén – nem bántam volna, ha Haydn-év ide, Haydn-év oda, ezúttal sem a C-dúr csellóversenyt játssza. Kár, hogy ráadásnak – a kötelező Bach-szvittétel helyett – nem egy Caprice-t vagy egy Popper-darabot játszott.

Úgy vélem, elsősorban tanárainak felelőssége, hogy idővel higgadtabb lesz-e Várdai, és a versenyeztetés árnyékában megtanítják-e egyszerűen is csellózni. Mindaddig azonban – csavarva egyet a Starlet Music Management "Trónörökösök a színen" szlogenjén – csupán sztárevics.
Várday István
Az is lehet, Haydn kétszeresen felelős azért, amiért részben csalódást keltett Várdai játéka. A csellóverseny előtt ugyanis a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara az eszterházai mester D-dúr (Hob.I:13) szimfóniáját adta elő – méghozzá karmester nélkül, de Rolla Jánossal a koncertmesteri pultnál. Rolla vezetésével ugyanis a zenekar pompásan bemutatta, hogyan kell dirigensi és régizenei faksznik nélkül szellemesen, stílusosan Haydnt játszani. (Mint már arra többször is céloztam, Haydn korában nemigen volt karmester, vagyis a kamarazenei felfogást is lehet historikus előadásmódként értelmezni.)

A koncert második félideje kevesebb nyomot hagyott bennem: Orbán György Búcsú (Razumovszkij gróftól) című divertimento-jellegű szvitje igen kellemes, műfajához illően szórakoztató mű; Schubert 5. B-dúr szimfóniájára azonban a zenekar és a közönség figyelme is némileg alábbhagyott (ehhez képest ráadásként a negyedik tételt megismételték – gyorsabb tempóban).

Várdai Istvánra mindenesetre érdemes a jövőben is odafigyelnünk. Következő, február 3-i koncertjén Kodály, Janacek és Sztravinszkij műveit játssza, csalódás tehát kizárva!
nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Lee Konitz interjú a YouTube-on
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés