bezár
 

építészet

2009. 04. 04.
Bécsben új városrész született az ipari műemlék felújításával
A bécsi Gasometerek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bécsben új városrész született az ipari műemlék felújításával A, B, C, D... Te melyikben laknál szívesen? U3 metróvonal közvetlen közelében, újépítésű (1999-2001), emeleti, panorámás lakás, az egykori gáztartályokból neves építészek által kialakítva, bevásárlóközpont fölött 1200 euró/m2 áron eladó... ritkán visszatérő lehetőség, évente csak 1-2 lakás cserél gazdát. Én mégis inkább máshova költöznék. Kiderül az is, hogy miért.

prae.hu

Keletről érkezve a városba, impozáns látványt nyújtanak a furcsa hengeres épületek átlátszó üvegburával a tetejükön és a szabálytalan alakú Pajzs épülettel megkoronázva. Az 1899-ben átadott "hengerek" gáztartályokat rejtettek magukba, ahonnan akkor még egyedülálló módon Bécs mintegy 2 millió lakosát el tudták látni városi gázzal (tartályonként 9000 m3 kapacitás). 

Építik Bécs városának egységes gáztárolóját I. Építik Bécs városának egységes gáztárolóját II.

A kor építészeti igényességét dicséri, hogy nem holmi ipari fémtartályokról van itt szó, ezeket ugyanis pusztán a díszítés kedvéért téglából épített, boltíves ablakos homlokzattal vették körül. Tudat alatt gondoltak a XXI. századi utódokra is...

A, B, C, D és víztorony a távolban

Arra viszont nem, hogy a földgáz bevezetésével (1969-1978) az épületegyüttes elveszti majd eredeti funkcióját és így 1985-ben leállni kényszerül. A végső pusztulás elől azonban megmentették, 1999-2001 között új életet leheltek a komplexumba. Kevesen tudják, hogy volt egy ötödik Gasometer is, melyet 1911-ben húztak fel, pénz hiányában azonban ez nem kapott szép burkolatot, így ezt a nyers ipari objektumot le is bontották, mihelyst használaton kívül helyezték.

Város a városban

A felújításkor a vezérelv az volt, hogy az ipari terület helyén várost alakítsanak ki a városban, egy életteret, ahol a magánszféra és a közszolgáltatások összekapcsolódnak. Ezt a városiasodást nagy mértékben segítette az U3 metróvonal megépítése, melynek megállója van a Gasometereknél.

Bejárat a metró felől

A különböző tervezők által megálmodott egységek más és más arculatot kaptak, még ha össze is vannak kapcsolva. A kapcsolatot a földszinten és első emeleten kialakított nem túl barátságos hangulatú pláza rész teremti meg.

A Gasometer C ipari enteriőrje


Ezalatt 4000 férőhelyes parkoló, a plázák felett irodák, a 70 méter magas és 64 méter átmérőjű épületek legfelső szintjein pedig lakások helyezkednek el. A négy Gasometerből csak a negyedik, D épület tervezőjét választották ki pályázat útján, a többi - igaz világhírű - alkotó táskában hozhatta a terveit. De lássuk, ki hogyan oldotta meg a feladatot!


Gasometer A: Jean Nouvel

A francia művész, Jean Nouvel - csakúgy, mint a Gasometer C tervezője Manfred Wehdorn - az eredeti homlokzatot használta az új belső tér kialakításakor, ami nagyobb kötöttségeket jelentett számára. Ezzel szemben a Gasometer B-nél és D-nél az eredeti homlokzat és az új fal között egy-másfél méteres rés tátong kicsit nagyobb szabadságot engedve ezáltal a nyílászárók elhelyezésére. Jean Nouvel eredetileg 18 oszlopot szeretett volna kialakítani a sugárirányban elhelyezett lakás-, és irodablokkokból, így azonban a belső terek függőleges irányban túl szaggatottá váltak volna (pl 150 nm-es lakás 4 emeleten), így végül 9 oszloppá tagolta csak a rendelkezésére álló teret. A zárt udvarra vonatkozó elképzelése is meghiúsult, az épület tetején elhelyezkedő üvegbura miatt ugyanis túl nagy a felmelegedés. Igen ám, de ez a lakásokban vajon már nem okoz gondot? Ott vajon hogyan oldják meg a szellőztetést? Lehet, hogy a rossz klímájú pláza-hangulat a Gasometer A lakásait is uralja?

Az oszlopokba tagolt házrészek a Gasometer A-ban

A Pajzs által védett Gasometer B: Coop Himmelb(l)au tervezőiroda


A Gasometer A-ból átsétálva a B-be a bevásárlóközpont belső tere még szűkebbé, laposabbá, nyomottá válik, itt ugyanis az előző egységben található 92 lakással szemben 200 lakást alakítottak ki a lenti közhasználatú terek rovására. A pince szinten - megidézve az 1985-1999-ig tartó átmeneti időszakot - egy koncertteremnek szorítottak helyet. A 80-as, 90-es években ugyanis híres előadók is koncertet adtak az egykori tartályban, a nagy üres térben kialakított alkalmi szórakozóhely legendává vált akár 2 percen át is tartó visszhangjával. A mostani terem komolyzenei előadásoknak ad otthont, de érthető módon a pincében már nyoma sincs az egykori akusztikának. A Coop Himmelb(l)au tervezőinek mentségére szóljon, hogy a Pajzs épülettel tényleg egyedi, vagány külső megjelenést kölcsönöztek az új városképi elemnek.

A Pajzs melletti sátortetős épületben tüzoltóság működik és ez az energiaellátóközpont is

Az ezredfordulón épített Pajzs 8 oszlopon áll és szerkezetileg teljesen elkülönül a szomszédos Gasometer B-től, a kapcsolatot azonban egy híd biztosítja. A Pajzs minden szépsége a megtört, a derékszöggel szakítani vágyó formában rejlik, mely jól reflektál a Gasometerek hengeres palástjára és félköríves kupolájára. A nyitott lépcsőházzal is kibővített hatalmas fémkatlan lakásoknak és diákszállóknak ad otthont. Az új körzet benépesülését egyébként a város is támogatta, fontosnak tartották ugyanis, hogy a környék új funkciót nyerjen, ipari területből kényelmes élettérré váljon. Sikerült is népszerűvé tenni a létesülő új, viszonylag olcsónak számító otthonokat, melyek állítólag 3 hét alatt elkeltek négyzetméterenként 1200-1400 euróért. 40 és 150 m2 között mindenféle méretű lakást kialakítottak, de sajnos egyikbe sem volt lehetőségünk bekukkantani.


Oldalról nézve egész könnyednek tűnik a monumentális Pajzs

Gasometer C: Manfred Wehdorn


Wehdorn professzor szintén szűkre szabta a pláza földszintes terét, cserébe telepakolta zöld növényekkel, melyek azonban a belső fülledt térben csöppet sem hatnak természetesen. Felülemelkedve a szolgáltató egység nyomasztó látványán, érdemes inkább a felsőbb szintek bravúros megoldására koncentrálnunk, itt ugyanis sikerült egy lakótérnek is alkalmas, barátságos közeget kialakítani, szemben az eddig látottak fémes, rideg valóságával. A fehérre festett, sok helyütt növényekkel befutott teraszos kialakítású belső homlokzat kertre néz, a lépcsőház is egészen lakóépület jellegű. A felső kupolának köszönhetően, mégha burokban vagyunk is, minden fényes és vidám.

A Gasometer C teraszos lakásai

Gasometer D: Wilhelm Holzbauer

A D épület térkialakítása merőben különbözik a többitől. A tervező a kör alaprajz tengelyébe helyezte el a lépcsőházat és a liftet, a lakásoknak szánt teret pedig a Mercedes jelvényhez hasonló alakzatban három részre tagolta. A földszinten a városi levéltár működik, a bevásárló köpont pedig csak egy folyosónyi helyet foglal el, hogy biztosított legyen az átjárás a szomszéd épületbe. Nehogy ki kelljen a lakóknak a zárt térből lépniük, ha netán szórakozni, művelődni, vásárolni támad kedvük. Én azért inkább kilépnék... Be kell azonban látnom, hogy a rothadástól mentették meg az ipari fejlődés egy fontos időszakának emlékét őrző objektumokat, ráadásul bátran ötvözik a régit és az újat. A Gasometer büszkén hirdeti a főváros történelmi múltját és az újdonságok befogadására nyitott jelenét, az épületbe betérve azonban nem érzem azt a légkört, ami egy otthontól elvárható. Kicsit steril, kicsit igénytelen.

Átjáró a szomszédos épületbe a Gasometer D-ből

Köszönet az Építész Továbbképzőnek a 2009. március 28-ai kirándulásért.


További cikkek és kalkulátorok energiahatékonyság, környezettudatosság, tervezés, kivitelezés témában. www.csaladihaztervezes.hu


nyomtat

Szerzők

-- Vértesy Mónika --


További írások a rovatból

építészet

(kult-genocídium)
építészet

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
építészet

Interjú Filip Rybkowskival

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés