bezár
 

zene

2009. 06. 24.
Ez is punk?
Green Day - 21th century breakdown - lemezkritika
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ez is punk? Billie Joe Armstrong, a Green Day együttes énekes-gitáros-zeneszerző-szövegírója még a nyolcvanas évek végén beszélgetett egy barátjával arról, hogy mi a punk. Billie Joe felrúgott egy kukát, és azt mondta: ez. Erre a barátja is felrúgott egyet, de azért biztos, ami biztos, megkérdezte: ez? Nem, ez trendi, mondta Bille Joe.
A Green Day sajnos trendi lett, pedig a punkon belül eddig képes volt megújulásra, ami nem kis teljesítmény 3-4 akkordon belül. Kipróbáltak tehát mindent a punkon belül, amit csak lehetett, punkot az első két albummal, mainstream punkot a Dookie-val és az Insomniac-kal, pop-punkot a Nimroddal, Beatles-punkot a Warning-gal és végül az American Idiot-tal megteremtették (?) a punk-rock-operát.
Green Day
Feszegetik tehát akkordjaik határait, a trióból pedig a húszéves pályafutás során kilenctagú koncertegyüttes lett, ezzel is jelezve zenei elmélyülésüket. Legutóbbi albumuk óta feldolgozták John Lennont, énekeltek a U2-val, Grammy-k sorozatát nyerték.

Unalmukban néhány üveg bor és ki tudja még mi mellett 2003-ban „titokban” létrehoztak egy szintipop együttest, (a) The Network-öt, elvileg már a második albumukon dolgoznak, tavaly pedig a garage-rockot szintén „titokban” játszó Foxboro Hot Tubs-ot hozták össze, akikkel Stop drop and roll! címmel egy nap alatt írtak egy albumot. Eközben Billie Joe a feleségével kiadót és divatcéget alapított.

A fejlődés és kreativitás most, a nagy várakozások és az elképesztő beharangozások ellenére mintha megtorpant volna. Nehéz is tizenpármillió eladott albummal nonkonformnak és újszerűnek lenni, az American Idiot pedig tényleg hatalmasat robbant. De míg a Bush-ellenesség önmagában is sikert jelentett 2004 körül, idén ezt az adut nem annyira lehet elsütni, a rock-opera-stílust mással kellett feltölteni. Erre az albumra a közhelyes és önismétlő szöveg- és dallamvilág jutott, valamint az a feladat, hogy felfedezzük a számokban az előző két stúdióalbum elemeit.
Sziluett
A keretes szerkezetet követő album a torzított mikrofonon keresztül énekelt intróval, a Song of the century-val indul: ebben megismerjük azt a szcénát, amiben a három szín játszódik. Eszerint az albumon hallható 17 szám hangosabb a bombáknál és az örökkévalóságnál (louder than bombs / and eternity). Közhelyek itt is, ez később csak fokozódik: az album három nagyobb, pózszerű ellentétpárokat felmutató színből áll, ezzel is erősítve az opera-hangulatot: Heroes and Cons, Charlatans and Saints és végül Horseshoes and Handgrenades.

Az egységek 6-6-5 számot tartalmaznak összesen 69 percben, ami punknak hosszú, rocknak rövid számokat jelent. 3-4 perces számok, fölöslegesnek tűnő intrókkal, hangulat- és dallamváltásokkal. Ami működött az American Idiot 9 perces számaiban, az itt, ilyen rövid idő alatt nem.

Az első színben, a közhelyek szellemében megismerhetjük a 21. századi csődöt, amiben Amerika álmodik, az énekes viszont még aludni sem tud, hiszen homeland security-ban felnőtt generációja egy nulla John Lennon working class hero-jaihoz képest. Éppen ezért meg kell ismernie mindenkinek a kollektív ellenségét, a csendet. (A Know your enemy-ben érdemes felfigyelni a Jesus of Suburbia-ra emlékeztető dallamvilágot.)

A közhelyek ellenére még mindig viszonylag erős és izgalmas kezdést viszont azonnal megsemmisíti a Viva la Gloria zongorával indított semmisége, amin a Before the Lobotomy csak tovább ront. Ez ugyanis az album egyik legkellemetlenebb része: a szám elején egyértelműen az együttes egyik példaképeként is emlegetett The Who-tól lopott Behind blue eyes riffjei köszönnek vissza, amit nehéz hommage-ként interpretálni. Arról nem is beszélve, hogy a cím erősen emlékeztet (a) The Ramones Teenage Lobotomy című számára, amit viszont már évekkel korábban feldolgoztak.

Mire a Last night on Earth című szám sending all my love to you sorához érünk, szertefoszlik minden vágyunk: ez az album nem lesz hangosabb sem a bombáknál, sem az örökkévalóságnál. Sokkal inkább, visszaemlékezés az előző két albumra.


Green Day - East Jesus Nowhere


Aztán a második szín első száma, az East Jesus Nowhere mégis visszahozza a hallgatót a Green Day világába, a következő négy szám pedig ott is tartja: ezekben felváltva szólal meg a Warning album Misery-je, illetve az American Idiot Whatsername-je. A szín utolsó száma újra meglepetést próbál okozni: a Restless heart syndrome líraisága ismeretlen a Green Day-től, szokatlanok a fejhangok is, a szám vége felé viszont egy az egyben megszólalnak a Boulevard of broken dreams végén hallható gitárok. Ez már ismerős.

A harmadik színben a Horseshoes and handgrenades számban visszatérnek az előző album punkosabb és kevésbé rock-operásabb elemei: dühös énekhang, egy-két akkord, kevesebb líraiság, demolition and self destruction; ez áll jól a Green Day-nek. Sajnos ők viszont nem érzik már jól magukat ebben, a 21 Guns-ból már újra kimaradt a düh, helyette közhelyesen kihasználják az arms kétértelműségét: One, 21 guns / lay down your arms / give up the fight / one, 21 guns / throw up your arms into the sky / you and I. Előtte viszont a Static age-ben - teljesítve a feladatot - még érdemes felfedezni a Church on Sunday, az American eulogy-ban pedig a Deadbeat holiday dallamát.

Az American Eulogy a nosztalgián túl visszakanyarodik az album elejére: újra hallható az intró torzított énekhangja, az albumot záró See the light-ban pedig a 21th Century Breakdown gitárriffje.

Álljon itt két videó, ami kicsit tükrözi az ötlettelenséget. A 60. másodperc után érdemes felfigyelni az első videóban arra, amire a másodikban a 46. után.

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jZWjBl07pOY&amp;hl=hu_HU&amp;fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/jZWjBl07pOY&amp;hl=hu_HU&amp;fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Green Day - The Static Age

prae.hu


Green Day - Church on Sunday


69 percnyi próbálkozás ez tehát, hogy megint robbantsanak. Ehhez azonban jobban kellene haragudniuk Amerikára.

nyomtat

Szerzők

-- Szél Dávid --


További írások a rovatból

Verdi Nabuccója a Nemzeti Filharmonikusok előadásában
Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Danczi Csaba László emlékére
Ki marad, ha Shady eltűnik?

Más művészeti ágakról

Máray Mariann Így megy ez című könyvéről
art&design

Diki Luckerson: Haladás labirintus szája felé
A Krasznahorkai László-szövegek poétikájának kistükre buddhista filozófiai értelmezésben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés