bezár
 

zene

2009. 08. 25.
A zeneszerző különböző megvilágításokban
A Nemzeti Filharmonikusok Beethoven-estjei Martonvásáron: 2009. július 25. és augusztus 1.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyári Beethoven-sorazata 1958 óta a hazai zenei élet fontos kulturális eseménye, amelyre a hazai közönség mellett minden évben népes külföldi közönség is kíváncsi.

prae.hu

A legenda szerint nagy szerepet játszott a koncertsorozat elindításában Környei Elek, az MTI Fejér megyei tudósítója, aki 1958-ban rávette a megyei idegenforgalmi hivatal vezetőjét, hogy valósítsák meg a martonvásári Beethoven koncertek több évtizede szunnyadó tervét.

A koncertek színhelyéül azért választották a kutatóintézet parkjában levő, tó által körülölelt szigetet, mert a korabeli feljegyzések szerint Beethoven, akit szoros barátság fűzött a  ma kutatóintézetnek otthont adó kastély gazdáihoz, a Brunszvik grófi családhoz, gyakran időzött Martonvásáron és a szigeten. A zeneóriás nem kisebb művét ajánlotta „bajuszos magyar” barátjának - ahogy a kastély gazdáját nevezte -, mint  az Appassionata szonátát, s a család egy másik birtokán komponálta a Holdfény szonátát.

A zenetörténet egyébként 12 Beethoven művet köt Martonvásárhoz és a Brunszvik családhoz, nem utolsó sorban pedig a Brunszvik-lányokhoz, különösen a fiatalon elözvegyült Josephinhez, aki nagy valószínűséggel a zenetörténészek által oly sokat kutatott „titokzatos kedves” lehetett.

A vihar

Hatalmas park gyönyörű bejáratánál állunk, s ahogy befelé tartunk, újra és újra csodálatba ejt a hömpölygő tömeg: a park környékét eltorlaszolják az autók és buszok, a könzöség pedig hosszú sorokban kígyózik a sziget felé.

A park

Árnyas kerti úton haladunk a parkban, jókora kört megtéve jutunk végül a kis fahídon át a szigetre, s a kis erdőcske közepén helyet foglalva szinte észre sem venni, mekkora tömeg gyűlt össze. Pontosabban a székek (a bérelhető párnák ellenére) folyamatosan figyelmeztetnek erre: összepréselődünk a számunkra adott, picike helyen, szinte összeolvadva pihegünk és várjuk az előadás kezdetét.

Az erdő mélyén rejlő tisztás két meghatározó vizuális élménye (a természetesen kidomborodó színpadi emelvény mellett): a háttérben magasodó Beethoven-szobor, s egy felirat: „Nincs Szünet”. Minthogy az időjárás kissé változatos, már-már viharra hajló, a szobor félig árnyékba borul, a zeneszerző „viharos” arcát mutatja felénk.

A konferanszié leginkább a „szünet nincs” feliratra emlékeztet: semmi újat nem mond, ám ezt olyan magától értetődő közvetlenséggel meséli el, hogy az már szinte vicces.

A programfüzettől eltérően először Beethoven Krisztus az olajfák hegyén című művét hallgatjuk meg, s csak ezután érkezik az V., „Sors” szimfónia. S valószínűleg szerencsésebb így: azt hiszem nem csak számomra szokatlan a nagyzenekari hangzás szabad térben, most mindenki készülhet a nagy szenvedélyre.

A Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar

A darab pedig kissé vontatottan indul: Antal Mátyás túlságosan is sok időt hagy a bemelegedésre, ami aztán – persze – a Hallelujában nagyot durran, csak addig kell nyugodtan és reménykedve várnunk, egymáshoz préselődve az apró székekben.

A zenekar hangzása – a komótos karmesterrel együtt, illetve annak ellenére – nagyrészt kielégítő (bár nem sikerül tökéletesen betölteniük a hatalmas légteret), az énekesek teljesítménye azonban némi kívánnivalót hagy maga után.

Az egyérteműen legjobb teljesítményt Szappanos Tibor (tenor) nyújtotta, ám még az ő hangereje is kevésnek bizonyult a szabad téren. Bretz Gábor (basszus) hangja igazából fel sem tűnt, Sáfár Orsolya (szoprán) pedig nyilvánvalóan küszködött a magas hangok kiéneklésével. Zárt térben valószínűleg nem lett volna semmi baj: itt azonban érdemes lett volna nagyobb hangerejű énekeseket választani a fellépéshez.

Közben pedig a „viharos” helyzet is rendeződik: a felhők eloszlanak, s a közelgő alkonyi megvilágításban a zeneszerző arcán is kisimulnak a haragos redők.

Pedig csak most jött (volna) a szenvedély, a sors vihara. Talán a nagy térben veszett el, ám e küzdelemből én csak a megbékélést éreztem: az előadás korrekt, precíz volt – és nagyrészt szenvedélymentesre sikeredett. A hatalmas (és jól megérdemelt) tapsvihar ellenére, én felemás érzéssel távoztam a nézőtérről.

Július 25. szombat

Beethoven: Krisztus az Olajfák hegyén (op. 85)
Beethoven: V. (c-moll, „Sors”) Szimfónia (op. 67)

közreműködik: Nemzeti Énekkar
karigazgató – Antal Mátyás
Sáfár Orsolya – szoprán
Szappanos Tibor – tenor
Bretz Gábor – basszus

vezényel – Antal Mátyás

A megdicsőülés

Augusztus elsején tértünk csak vissza a parkba, ezúttal jóval egyértelműbb nyári időben: a nap hét ágra sütött, felhők mutatóban sem, sehol. A park talán még szebbnek mutatkozott, mint előzőleg: ezúttal több időt töltöttünk beszélgetéssel, tóparti nézelődéssel, szóval párna-bérlésre nem maradt idő.

Úgy tűnt, szükség is kevésbé volt rá: az eltérő megvilágításban Beethoven arca is kisimultabbnak látszott, s valahogy a székek is távolabbinak tűntek egymástól (a nézőtér másik oldalán). Megnyugodva vettük tudomásul, hogy az akadémiai urak megjelennek, s – úgy tűnik – az ég is áldását adja a koncerthez.

A konferanszié megint kissé mulatságosnak tűnt: mivel már megszoktam, alig tűnt fel, hogy az egyébként rendkívül választékos angolsággal beszélő nő felszólítja a közönséget, hogy „kapcsolják be” (igen, switch on és nem off) a mobil készülékeket. Ahogy említettem, volt valami vicces a szövegében.

A színpad első negyedét ezúttal hatalmas koncertzongora foglalta el, Beethoven szobra efölé magasodva lesett a háttérben. Hamarosan pedig Kocsis Zontán is megjelent a zongora mögött.

Kocsis Zoltán és a Filharmonikusok

Ha valami jól szólt e nyílt téren, hát az a zongora volt: talán csak az én érzésem, de nekem túlságosan is ott kísértett a Hammerklavier, szóval azt éreztem, hogy Kocsis szinte gépies, bámulatos precizitással és hangerővel „veri” a billentyűket, s néha tán nem csak a hangtakarás miatt éreztem azt, hogy háttérbe szorítja a zenekar (vonósainak) egy részét.

Hihetetlenül jól zongorázik Kocsis, de le sem tagadhatja, hogy főként karmesterként keresi mostanában a kenyerét: a széles mozdulatok egy-egy futam végén, a látványos felállások mind – nyilvánvalóan – azt a célt szolgálták, hogy a zenekar tökéletesen követhesse a hangszert.

A karmester, Medveczky Ádám pedig háttérbe húzódott az Esz-dúr zongoraverseny alatt. Aztán ahogy a rövid szünetecskében kicipelték a zongorát, megnyílt a tér előtte is. Előtérbe került a karmester, bár azt hiszem nem csak szójáték, ha azt mondom, hogy mégis a háttérben maradt.

Medveczky Ádám és a Filharmonikusok

Ugyanis ez a C-dúr szimfónia valahogy nagyon Hammerklavier-esen indult, pontosan ezt a nagyon-nagyon feszes, gépies ritmust vitte tovább a zenekar.

Aztán a kezdeti feszes tempó után kezdett leülepedni a lelkesedés: a fantasztikus zongoraelőadás után valahogy kevésnek tűnt Beethoven első szimfóniája. És nem a zenekar, a karmester volt gyenge, felejthető: egyszerűen azt éreztem, hogy magában a műben nincs elég zenei gondolat.

A kastély

Szóval megint kaptunk valami felemásat: erős, szinte túl erős kezdés után egy némiképpen gyengébb darabot. A két nézőtéri pozíció, több karmester és vendégművész előadása után azonban nyugodt szívvel állíthatom: én kifejezetten a „viharos” Beethoven híve vagyok.

Augusztus 1. szombat

Beethoven: Esz-dúr zongoraverseny (op. 73)
Beethoven: I. (C-dúr) szimfónia (op. 21)

közreműködik:
Kocsis Zoltán - zongora
vezényel – Medveczky Ádám
nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Musica Moralia a Dugattyúsban
A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Az orosz barát az Örkény Színházban
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
színház

A Katona József Színház Közösségi színházi projektjének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés