bezár
 

zene

2009. 12. 11.
imPro, az elektronikus zene iskolája
Beszélgetés Deák Ambrussal a jövő év elején induló imPro Schoolról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
imPro, az elektronikus zene iskolája Alig egy hónapja látott napvilágot a hír, miszerint nemsokára indul az imPro, vagyis a Budapest School of Music Technology. Az elektronikus zenei iskolát a Londonban is tanult, tapasztalt producer, Deák Ambrus – ismertebb nevén Amb – indítja. Sok téves asszociáció és megválaszolatlan kérdés olvasható a weben az imPro-ról. Ezért kerestük fel magát a művészt, hogy egy interjú keretein belül kibontakozva eloszlathassa a kételyeket. Eközben az első kurzus létszáma már majdnem be is telt.
PRAE.HU: Hogyan született meg az imPro School ötlete?



A Thames Valley University (korábbi nevén London College of Music) Music Technology Specialist szakán töltött időszak alatt merült fel bennem az ötlet; arra gondoltam, hogy ha egyszer hazajövök Magyarországra, mindenképpen megpróbálom behozni a kint ellesett képzési technikákat, és azt a modern és naprakész felfogást, aminek szellemében az oktatás zajlott. Korábban elvégeztem az egyetlen, valamennyire hasonló területen működő magyar iskolát, az Oktopust, és volt úgy 40 kiadványom is már, de mégis magyar fejjel szinte elképzelhetetlenül frissnek és életszerűnek tűntek a kinti egyetem oktatási módszerei. Mikor hazajöttem, elkezdtem felépíteni az imPro-t.

PRAE.HU
: Hogyan lehet tanítani az elektronikus zene készítését? A terjesztése marketing, ez érthető, megtanulható. De mindannyian ismerjük a "tanítható-e a művészet" több évszázados kérdését, amit sokféleképpen válaszoltak meg...



Na, ez igazán jó kérdés. (mosolyog) Azt gondolom, hogy produceri kompetenciát nem a technológia elemezgetésével és megszakértésével, hanem a technológia kreatív alkalmazásán keresztül lehet kialakítani az emberben. Így az imPro nem az elméletre vagy egy zenei szoftver magasszintű elsajátítására helyezi a hangsúlyt, hanem az adott szoftver kezelése által magára a zenekészítés kreatív folyamatára, és az elkészített produkció szakmai elemzésére. Meggyőződésem, hogy ilyen módon lehet hatékonyan tanítani az elektronikus zene készítését.


Amb
PRAE.HU: Mondj egy példát a tudásanyag nem-kreatív alkalmazására! Hogyan lehet küzdeni a nem-kreativitás ellen azon kívül, hogy felhívod a figyelmet a kreatív használatra?

Mondok egy példát egy alapvetően elméleti tárgyban, a hangterjedés alapjaiban, ahol talán nem is gondolná az ember, hogy lehet kreativitásra ösztönözni.

I. Nem kreatív verzió:

 oktatás: elméleti anyag átadása előadásszerűen +
 értékelés: írásbeli számonkérés teszt jellegű és kifejtős kérdésekkel, szóbeli számonkérésnél kifejtős kérdések mondjuk húzható tételekkel

.

II. Kreatív verzió:

 oktatás: elméleti anyag átadása állandó gyakorlati és demonstratív jellegű foglalkozással, sok interakcióval
 + értékelés: vizsgamunka formájában, ami a következő:
 A diákoknak egy általuk aurálisan izgalmasnak tartott környezetben hallható hangokat kell összegyűjteniük és meghatározott szempontok szerint rendezniük.

Ehhez a feladathoz elektronikai eszközök nem, csupán toll és papír használata megengedett. A diákoknak maguknak kell kidolgozniuk egy olyan rendszert, melynek segítségével leghatékonyabban tudják rögzíteni az általuk érzékelt hangokat, majd ezt követően feladatuk az átélt aurális élmény tetszőleges módon való vizuális ábrázolása.

Mindezt egy PowerPointos prezentáció keretében kell bemutatniuk csoporttársaiknak és tanáraiknak arra törekedve, hogy képi illusztrációik az általuk lejegyzett hangingereket minél érthetőbben kommunikálják a közönség felé. A teljes folyamatot – az alapötlet megszületésétől a megvalósításig – egy írásbeli elemzésben foglalják össze.


Vizsgamunka megvalósítására kreatív verzió (példa): Nem egy otthoni környezetet (pl. szobát), hanem teszem azt a Gellért-hegyen egy adott helyszínt választani lokációként egy bizonyos időpontban – megindokolva, mitől különösen izgalmas aurálisan az adott környezet az adott órában, fotókkal kiegészítve. Nevet adni, arculatot készíteni a projectnek, ami nemcsak artikuláltabbá és emészthetőbbé, de könnyebben megjegyezhetővé is teszi a vizsgamunkát a tanárok és a többi diák számára. 



A második példában mind az oktatandó anyag átadásának, mind az értékelésének a megközelítése kreatív jellegű, valamint maga a vizsgamunka természetéből adódóan motivációt kiváltó, hiszen ezt az alapkérdést teszi fel a diáknak: „Te mit tartasz érdekesnek?”

PRAE.HU
: Hányan jelentkeztek eddig? 



Lassan betelik az első 20 fős turnus, amit mindenképpen ígéretesnek érzek – pláne, hogy csak pár hete vagyunk online.



PRAE.HU
: A weblapon is olvasható, hogy nem automatikus a jelentkezés a kurzusra, fordulók vannak. Hogy zajlik egy jelentkezési folyamat? Mi az, ami kizáró ok és mire figyeljen az, aki jelentkezne hozzátok?



AMB
: A felvétel ugyan nem előfeltételhez kötött, de rövid, személyes interjú alapján zajlik. Itt leginkább a rátermettséget, általános érettséget, és mindenekelőtt az elhivatottságot keressük a leendő diákokban.


imProchool
PRAE.HU: Szeretnétek-e akkreditálni a képzést – lehet-e itthon egyáltalán?



Részben azért nem vagyunk államilag akkreditáltak, mert amit, ahogyan és akik által mi oktatunk, az egyelőre nem kompatibilis a magyar felnőttképzéssel. Másrészt a szakmában való érvényesülés szempontjából egy hangtechnikusi papír fontossága teljességgel eltörpül az egyéb kvalitások, az ismeretség és az effektív tudás mellett.

Az imPro School minőségére egyrészt garancia az oktatói csapat, mely a magyar elektronikus zene hiteles és elismert karaktereiből áll, valamint biztosak vagyunk abban, hogy hamarosan az oktatás minőségének záloga a valódi tudás és kompetencia birtokában távozó diákjaink lesznek.

Az imPro School elvégzése után kapott oklevél azt mutatja meg, hogyan értékelik a szakma hozzáértői a diák teljesítményét. Nekünk ez a hitelesség fontosabb, mint bepasszírozni a tanmenetet egy egyébként korszerűtlen rendszerbe csak azért, hogy végül adhassunk egy alapvetően felesleges hangtechnikusi papírt.

PRAE.HU
: Mi történik azzal a hallgatóval, aki elvégezte a kurzust?

Mint minden iskolában, ez legnagyobb mértékben a hallgatótól függ, és éppen ezért helyez az imPro nagy hangsúlyt a diákok motiválására és inspirálására. Az, aki a legtöbbet hoz ki a dologból, az iskola elvégzésével a zenekészítéssel és a zeneiparral kapcsolatosan kiszélesedett látásmóddal és kevesebb tévhittel kezdi el egyengetni karrierjét – vagy tér vissza hozzá.

Tudni fogja, hogyan tervezzen meg, hogyan és milyen szoftverrel lásson neki, és hogyan fejezzen be egy számot – akár otthon, a saját rendszerén. Tudni fogja, mihez kezdjen, ha a készülő zenében szeretne hallani mondjuk egy vonósnégyest, meg tudja majd ítélni, hogy adott esetben indokolt-e külső stúdió igénybevétele, és ha igen, hogyan és hol találjon hangszeres zenészeket a projekthez.

Ismerni fogja a self-management modern módszereit, meg fogja tudni keresni a számára érdekes kiadókat, és azok profiljának elemzésével tudni fogja, célzottan milyen zenét készítsen ahhoz, hogy érdeklődést keltsen, és mindezt hogyan kommunikálja feléjük.

De azt is tudni fogja, miért és hogyan kell előadóművészeti tevékenységet folytatnia egy producernek sikeres karierrje érdekében, valamint azoktól fogja hallani, milyen érzés is valójában evtizedek óta producerkedni vagy DJ-zni, akik ténylegesen évtizedek óta producerek vagy DJ-k.

Azok pedig, akik igénybe kívánják venni az imPro szakmai angol nyelvoktatást, a nyelvi alapok mellett elsajátíthatják az angol köznyelv és az email-nyelvezet azon területeit, melyek ismerete nélkül nemzetközi sikerek elérése szinte lehetetlen.

PRAE.HU
: "...akik ténylegesen évtizedek óta producerek vagy DJ-k..." Mire célzol? Csak nem a már sokak által ismert "lemezlovasok" szövetségére?

Nem, az oktatóinkra gondolok: Anorganik, Kevin, Mango, AMB, Andro, Palotai Zsolt, Prieger Zsolt, Zságer Balázs, Chris.su, DJ Naga.
Az imProchool oktatói
PRAE.HU: Sikeres karrier sokféleképpen elképzelhető - kétévente egy megjelenéssel, kevesebb hype-al és google találattal, vagy akár ennek a fordítottjával is. Számodra mit jelent a kifejezés ma, 2009-ben, hogy „sikeres produceri karrier”?



Lehet egy adott dolog vagy akár egy egész karrier is sok szempontból sikeres, sok szempontból meg nem az. Általában szerintem egy adott célnak a függvénye, tehát ha például az a célom, hogy játsszak mondjuk egy adott fesztiválon, és végül ezt elérem, akkor az siker.

Ebben a szakmában a siker elérésében általában a tehetségen kívül számos egyéb faktor – például marketing, jó helyezkedés, politika, ismeretség, beállítottság, haverkodás, szerencse – is közrejátszik. Fontos, hogy az ember igyekezzen tisztán látni ezeket, és ne keverje mondjuk a marketinget vagy szerencsét a tehetséggel vagy szakmai tudással.

PRAE.HU: Úgy tűnik, egyetértünk abban, hogy a siker relatív, célfüggő. A képzés során arra is rá fogtok világítani – hogy tisztában legyen vele a (leendő vagy már) producer-hallgató –, hogy mi a cél, milyen cél elérését tekintse sikernek?

Abszolút. Az imPro fő célja a szakmai kompetencia kialakítása mellett a diákok tudatosítása és az általános tévhitek eloszlatása. A 'Music Industry' nevű tantárgy foglalkozik célzottan a zene felhsználásával és azzal, hogy a tehetségen és tárgyi tudáson túl mi minden szükséges a szakmában való érvényesüléshez.

Hasznos linkek:

imPro honlap 
imPro @ Facebook
imPro @ Twitter
nyomtat

Szerzők

-- Hargitai András --


További írások a rovatból

A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről
„Határtalan Design”/ Design Without Borders a FUGÁban
Schubert NOW bejátszókoncert a BMC-ben

Más művészeti ágakról

Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése
irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Csáki László: Kék Pelikan


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés