bezár
 

színház

2011. 06. 21.
Oroszlánok és hidak
Oroszlántánc a Nemzeti Nószínházban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kőhíd című nóban, ahol két oroszlán lejt táncot, a híd teljes szélessége alig ér el egy metróban látható biztonsági sávnyi terjedelmet. Valódi oroszlánokra azonban cseppet sem emlékeztetnek a figurák, maszkjuk és megjelenésük a kínai oroszlántáncból táplálkozik. A realitástól való elrugaszkodás nem véletlen. Bár hidak vannak mindenfelé – ahogy a darabban kántálják –, oroszlánok már kevésbé. Így Kínában, csakúgy mint Japánban, az oroszlánok inkább képzeletbeli lények, melyeknek természetfeletti erőt tulajdonítottak, és akik még arra is képesek, hogy táncoljanak az óriási magasságban lévő, rendkívül keskeny kőhídon, mely egyenesen Buddha paradicsomába vezet.

Májusban a „híd” a kulcsszó a Nemzeti Nószínházban, az előadások a híd, de legalábbis valamilyen átkelés tematikája köré szerveződnek. A hónap közepén láthattuk a Vő a hajón (Funavatasi muko) kjógent, ahol az ifjú férj első ceremoniális látogatására készül újdonsült apósához, ám amint átkel a vízen, a hajóssal megissza az egész hordó ajándékba szánt szakét. Ezek után következett a Tógan Kodzsi című nó, ahol a címszereplő ének- és táncmutatványával egy híd felépítésére gyűjt adományt. A hónap végén Jorimasza van műsoron, ahol a hős harcos, Jorimasza az Udzsi-hídi csatában vesztette életét. (Ennek a kjógen paródiájáról, Cúenről egy korábbi írásomban lehet olvasni.)

A május 20-i előadás is hűen követi a havi koncepciót. Az Átkelés a vízen (Tobikoe) kjógenben két ember útját állja egy „hatalmas folyó.” Az egyikük könnyedén átlépi a „kis patakot,” a másiknak inába száll a bátorsága. Több nekifutásra sem sikerül átjutni a túlpartra, végül az előbbi nagy szórakozására beleesik a vízbe.

Az est fénypontja a Kőhíd (Sakkjó), és az azt záró rendkívül dinamikus oroszlántánc, ahol egy fehér és egy piros parókás oroszlán táncol a színpad elejére helyezett, a hidat reprezentáló emelvényen. Egy japán buddhista szerzetes körutat tesz Indiában és Kínában, melynek során eljut a kínai
Qingliang hegyhez. Egy helyi ifjútól értesül arról, hogy a hegy tetején lévő kőhíd Buddha paradicsomába vezet, így a szerzetes azon nyomban neki is vágna a hídnak. A fiú azonban figyelmezteti: „... a Kőhídon ember át nem kelhet, ... a híd alig egy láb széles, a felszíne csúszós a mohától, hossza eléri a tíz métert, a völgy alatta háromezer méter.” És aki megpróbál a hídon átkelni, az beleszédül a magasságba, megáll a szíve, elájul a félelemtől, de legalábbis elcsúszik, és a mélybe zuhan. A híd leírása elrettentő volt a szerzetesnek is, aki megelégszik azzal, hogy az ifjú tanácsára megvárja az estét, amikor valami különös fog történni.
 

Szkéné színház

Sakkjó


A Kőhíd második felében újra megjelenik a korábbi ifjú, ezúttal valós alakjában, fehér sörényes oroszlánként. Őt követi egy piros sörényes oroszlán, kettőjük tánca a darab bravúros lezárása. Kuroszava említette több interjúban, hogy a nó nemcsak az a lassú műfaj, aminek sokan tartják, hanem kifejezetten gyors, dinamikus is tud lenni. Akár a Kőhíd oroszlántáncára is gondolhatott, amikor ezt mondta. A két oroszlán más nókban nem látható mozdulatokat ötvöz a tradicionális mozgással. Ollózó lábuk, fejük és sörényük rázása teszi egyedivé táncukat. Kettejük mozgása mintha párbeszéd lenne: a piros oroszlán mozdulatára válaszol a fehér, majd a fáziskésésben előadott tánc időnként összeér, és bár a színpadon messze állnak egymástól, és a maszktól nem látják egymást, mozdulataik szinkronba kerülnek.

A Kőhíd nem elsősorban irodalmi értékéért, inkább az előadás szórakoztató volta miatt népszerű. Emellett kifejezetten alkalmas arra, hogy azoknak, akik még nem találkoztak Japán e művészeti ágával, legyen az illető japán vagy más nemzetiségű, első látásra érdekessé, szórakoztatóvá tegye a nót.
 

Sakkjó



Átkelés a vízen (Tobikoe)
Izumi iskola

Előadók: Nomura Manroku, Ogaszavara Tadasi

Kőhíd (Sakkjó)
Kanze iskola

Az ifjú, A fehér oroszlán – Kanze Josinobu
A piros oroszlán – Szekine Sómaru
A szerzetes – Fukuó Kazujuki

2011. május 21.
Nemzeti Nószínház, Tokió

nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Titanilla --


További írások a rovatból

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
színház

Kabóca Bábszínház: Dödölle
Istentelen ifjúság a Radnóti Színházban
Üvegcipő a Vígszínházban

Más művészeti ágakról

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
A 14. Frankofón Filmnapokról
Lugosi LUGO László utánkövetése – elhangzott az emléktábla avatásán
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés