bezár
 

art&design

2012. 01. 08.
Munch, az önidéző „pre-expresszionista”
Munch. A modern szem
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A párizsi Pompidou Központ a megszokottól eltérő szemszögből, „modern szemmel” vizsgálja Edvard Munch művészetét. A norvég festőnek szentelt, közel 140 művet felvonultató nagyszabású kiállítás nem szokványos, átfogó retrospektív tárlat: Munch személyes tragédiái, zaklatott lelkivilága helyett alkotói hozzáállásának modernségére, művészetének újító, kísérletező tendenciáira helyezi a hangsúlyt.

Az életmű leginkább ismert, szimbolista vagy „pre-expresszionista” 19. század végi korszaka helyett a festő pályájának 20. századi alakulása tárul elénk. A kiállított művek túlnyomó része 1900 után készült, ami önmagában is felhívja a figyelmet arra, hogy Munch egészen 1944-ben bekövetkezett haláláig folyamatosan alkotott.
 

prae.hu

A kiállítást felosztó különféle szekciók – összesen 12 terem – elsősorban nem a feldolgozott témák köré rendeződnek, sokkal inkább a művészt vezérlő alkotói attitűdöt vizsgálják. A válogatás – hátat fordítva az elszigetelt, neurózisaiban elvesző művész mítoszának – kiválóan szemlélteti azt, hogy Munch nagyon is érdeklődött korának eseményei, technikai vívmányai iránt. „Modern tekintete” ugyanúgy táplálkozott a tudomány – elsősorban a fénnyel és a sugárzással kapcsolatos – legújabb felfedezéseiből, mint a nagyvárosi élet forgatagából. A kiemelt témakörök számos új, izgalmas megközelítési lehetőséget tesznek lehetővé. Olyan problematikák kerülnek előtérbe, mint Munch kapcsolata a korabeli avantgárd színházi rendezéssel, vagy a napi hírek és események megjelenése a norvég festő művészetében.

Munch: A Nap, 1910-13.
A tárlat Munch 1890-es évekbeli, ikonikus kompozícióiból vett válogatással indul: a sápadt, szenvedő Beteggyermek; a vérszívó, vörös hajú Vámpír; a Csók, ahol a szeretők fullasztó ölelésben szinte szétválaszthatatlanul olvadnak egybe; a Pubertás átható tekintetű, megrázó fiatal leányalakja... Gyakorlatilag csak a híres Sikoly hiányzik az időszakban készült fontosabb művek közül. A szinte kizárólag norvég múzeumokból származó kiállítási anyagban egyébként a festmény egyik verziója sem szerepel – ezzel is jelezve, hogy ez alkalommal Munch egy másik, kevésbé ismert arca kerül bemutatásra.

Munch: Pubertás, 1894-96.
A lenyűgöző bevezető terem után egy szűk folyosóból továbblépve egyfajta különös déjà vu érzés fogja el a látogatót: első pillantásra úgy érezheti, hogy ismét a kiállítás elején találja magát. A falakon ugyanúgy sorakoznak fel az előbb látott kompozíciók, ugyanabban a sorrendben követik egymást Munch felejthetetlen alakjai, a beteg gyermek, a vámpír, az egyszerre félszeg és vonzó serdülő leányakt. Aztán mégiscsak előtűnnek a különbségek: az ecsetkezelés oldottabb, a formák szabadabbak, a színek pedig harsányabbak... A második teremben ugyanis Munch visszatérő motívumainak 15-20 évvel későbbi változatai láthatók.  

Munch: Pubertás, 1914-16.
A megszokott múzeumi gyakorlattól eltérően nem egymás mellett szerepelnek az egy témára készült variációk, így az évek alatt megtett utat a memóriánkra hagyatkozva kell rekonstruálni, értékelni. E különleges rendezői ötletnek, a látogatónak szánt meglepetésnek köszönhetően kiválóan érvényesül Munch művészetének folytonossága, egyben még jobban kitűnnek a különbségek, a számtalan átgondolás, átdolgozás során jelentkező új megoldások. A variációk, másolatok készítése végigkísérte Munch életművét, aki szinte mániákusan jelenítette meg újból és újból bizonyos alakjait. A kiállítás kurátorai e gyakorlatot nem önismétlésként, hanem modern és termékeny önidézési rendszerként értékelik, amelynek eredményeként a motívumok fokozatosan függetlenednek eredeti jelentésüktől és szabadon alkalmazható, újrahasználható emblémává válnak.

 Munch: Önarckép, 1930.

A kiállítás egyik nagy érdeme, hogy Munch nem kevesebb, mint 50 saját fényképét tárja elénk. 1902-ban vásárolt Kodak gépével készült felvételeinek leggyakoribb témája a művész maga. A hosszú záridő használatának köszönhetően Munch alakja szinte átlátszóvá válik, a nagy kísérletező kedvről árulkodó képeken a művész szellemként bolyong alkotásai között, izgalmas és ellentmondásos párbeszédet indítva a körülötte levő vásznakkal: összeolvad velük, eltűnik bennük, alakja mégis erőteljes, karakteres marad.


Kiderül az is, hogy Munch nem csupán a fényképezés, hanem a mozgókép iránt is érdeklődött. A tárlaton vetített pár perces filmje – amelyben utcai jelenetek, tájrészletek, ismerősökről vagy saját magáról készült felvételek váltják egymást – igazi kuriózum. A szinte fejfájdítóan rázkódó képsorok ezúttal is Munch expresszíven úttörő hajlamára hívják fel a figyelmet.

 Munch: A művész retinája, 1930.

Az előbb említett fényképes önarcképek mellett a művész festett arcmásai is kiemelt helyet kaptak: az életét végigkísérő önvizsgálódáson túl alkotói útkeresését is szemléltetik. A tárlat egyik legizgalmasabb momentuma az a terem, amely Munch 1930-as évekbeli szembetegségére fókuszál. Látása ekkor a jobb szemében jelentkezett vérzés következtében ideiglenesen zavarossá vált. A rendellenességet Munch vérbeli modern alkotóként vizsgálta és építette be művészi gyakorlatába. A szemében keletkezett vérrög okozta vakfolt – amelyben többek közt egy madár alakját vélte felfedezni – különös formákat, asszociációkat hozott művészetébe. Ekkor készült rajzaiban, akvarelljeiben a folt központi motívummá válik, amely olykor elfedi, elhomályosítja a valóságot, máskor viszont különleges víziók kiindulópontjaként szolgál. 


E „belső” önarcképek Munch saját eltorzult látásába engednek közvetlen betekintést, így szó szerint az ő szemén keresztül láthatjuk a világot. A szinte absztrakt, felkavaró grafikák a festő látótere által behatárolt kör és a mindenütt jelen levő folt szinte hipnotizáló párbeszédét, újra és újra más formát öltő alakzatait mutatják. E kései művek önmagukban is tanúsítják, hogy Munch mindvégig az őt övező világ, a személyes művészet és önmaga „modern szemlélője” tudott maradni.

 

A Munch. A modern szem címűkiállítás 2012. január 23-áig látogatható a Pompidou Központban.


nyomtat

Szerzők

-- Kovács Zsófia --


További írások a rovatból

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitóbeszéd Augusztinyi Fruzsina kiállításához
Interjú Molnár Judit Lillával
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

Alex Garland és Ray Mendoza: Warfare
színház

Legyetek jók, ha tudtok. Zenés játék a Magyar Színházban
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés