bezár
 

zene

2007. 03. 30.
Halasztott tapsvihar
Concerto Köln a Művészetek Palotájában, március 22-én.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Halasztott tapsvihar Kraus c-moll szimfóniáját a zenekar az elvárható profizmussal adta elő, amit lelkes, de szolid taps jutalmazott. A kirobbanó sikerre számító zenészek ezt némiképpen csalódott arccal vették tudomásul. A Kraus Olympia-nyitányát és a Mozart g-moll szimfóniáját elválasztó hangolást aztán tomboló tapsvihar nyomta el, majd vastaps hívta újra és újra elő a koncert (és a ráadás) után elégedetten mosolygó zenészeket.
A Művészetek Palotájában a Bartók Nemzeti Hangversenyterem zsúfolásig megtelt, még a karzaton is lógtak az emberek annak ellenére, hogy az utolsó pillanatban kiderült, hogy Waltraud Meier, a hangverseny világsztár énekesnője lemondta az esti fellépést.

prae.hu

A Concerto Köln 1985-ben alakult azzal a céllal, hogy a 17-18. század zenekari muzsikáját és a korszak elfeledett remekműveit régi hangszereken, historikus szellemben adják elő, illetve ismertessék meg a közönséggel.

Ehhez képest mind a zenekar megjelenése, mind pedig – az egyetlen csembaló kivételével – a megszólaltatott hangszerek a mai komolyzenei hagyományt képviselték. Tehát nem láttunk, nem hallottunk régi, régies hangszereket, előadási stílust, illetve öltözetet, a zenekar leginkább a jól értelmezett „modernségével” tűnt ki.

Az első előadott mű, Kraus (a „svéd Mozart”): c-moll szimfóniája nem hozott különösebb meglepetést: a zenekar a tőle elvárható profizmussal adta elő a darabot, és ahogy a lelkes, ám szolid taps – és a kirobbanó sikerre számító zenészek némiképpen csalódott arca – sejttette, az est problémamentesnek ígérkezett.

Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfóniája sem kavarta fel különösebben a kedélyeket. A csembaló kissé halkan szólt, a jól ismert zene pedig valahogy furcsán hangzott. Az interpretáció volt némileg szokatlan. És ahogy a zenészek csalódottan visszavonultak, a közönség is reményeiben megcsalatva vonult ki a szünetre. Csak a levegőben volt valami, valami különleges.

Az igazi áttörést a koncert második fele hozta. Egyre világosabbá vált, hogy a historikus előadást nem a hangszerekben, illetve a játéktechnikában kell keresnünk – és így egyre érzékenyebbé váltunk az apró nüanszokra. És végül ezek a kis nüanszok hozták meg a kívánt hatást.

Concerto KölnA darabok interpretációja volt szokatlan. Először csak arra figyeltem fel, hogy bizonyos részek szinte „érzés nélkül”, hűvös eleganciával szólnak, aztán meg majd belegörnyed szegény koncertmesterünk (Anton Steck) – hegedűje fölött – a nagy „kifejezésbe”. A kifejező (olaszos) és elegáns (franciás) karakter került kontrasztba ebben a különös interpretációban.

Azt hiszem, hogy a szünet utáni második rész ahhoz kellett, hogy a közönség feldolgozza a „sokkot”. Mert a Kraus (Olympia-nyitány) és a Mozart (g-moll szimfónia, K550) darabot elválasztó hangolást tomboló tapsvihar nyomta el, és vastaps hívta újra és újra elő a koncert (és a ráadás) után elégedetten mosolygó zenészeket.

Koncertmester: Anton Steck

Előadott művek:
Kraus: c-moll szimfónia (Wiener Sinfonie), Vb 142
Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfónia, K 551
Kraus: Olympia – nyitány
Mozart: g-moll szimfónia, K 550


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Zeneszerzés az érzékek és a technológia határán
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés