bezár
 

irodalom

2013. 04. 21.
Ilyenkor már óvodás vagyok
Égigérő slam – Janikovszky Éva emlékére, április 20.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ilyenkor már óvodás vagyok A slamrajongóknak magától értetődően kötelező kuriózum, a slamszkeptikusoknak reménykeltő kísérlet a Janikovszky Éva emlékére rendezett slam, amely azt a kérdést szegezte a közönségnek, hogy hogyan lehet összekapcsolni a gyermeki nézőpontot, különösen a Janikovszky-mesék hangulatát a slam egy jól körülírható szubkultúrát megjelenítő, de mégis sokféle hangot magába fogadó stílusával.
A slammerek sorshúzással kialakuló sorrendben olvassák fel szövegeiket, a közönségből kiválasztott zsűri pontoz, a közönség tapsol: így néz ki a slam poetry a Könyvfesztiválon is. Ami szokatlan: a szövegek a gyerek perspektívájából szólaltak meg: a meghatározott téma a fellépők korábbi szövegeihez organikusan kapcsolódott, nem kellett tehát nagyon kibújniuk a bőrükből. Jóllehet a gyerek-tematika itt-ott már előkerült (pl. Néma gyerek produkció), a műfaj alapvetően inkább a tinédzserkori lázadást csatornázza be. Így az is kérdés volt, hogy Janikovszky Éva emlékét hogyan tudják megidézni a fellépők.

A regiszterváltás sikeres volt: Kemény Zsófi, Csider István Zoltán, Pion István, Süveg Márk Saiid és Gábor Tamás Indiana szövegei megnevetették a közönséget és hangos tapsolásra késztették, miközben súlyos élethelyzeteket mutattak be a felnőttek furcsa világában tapasztalható összefüggéseket még nem a felnőttek módján kereső-találó kisgyerek szemüvegén át. Kemény Zsófi a tizennyolcadik életév traumájából csinált viccet, Indiana, Csider és Pion a gyermektől elvárt magatartásmintákat figurázták ki és a kamaszkor átmeneti állapotát verselték meg, Saiid pedig a slam Wittgensteinjeként hétköznapi mondatok jelentését tette nyelvkritikai szövege tárgyává. A favicc-szerű rímpoénok ültek: ebben a mezőnyben toronymagasan Kemény Zsófi “a papucs"-"apa-puccs" rímpárja győzedelmeskedett, de a többiek sem maradtak le.



A pontokat osztó zsűri és a közönség hangereje Süveg Márkot ítélte a legjobbnak, ebben vélhetően nemcsak pofonegyszerűen filozofikus szövegei, hanem színészi alakításnak sem utolsó szerepése is szerepet játszott (némi belső időutazással megspékelt szövegéből száramzik a címbe emelt idézet is). Indiana még a gyerekkor hátteréül szolgáló “omladozó szockorszakot" is megidézte néhány frappáns utalással, ami – amellett, hogy óvodáskorában űrhajósnak készült – kifejezetten szimpatikussá tette őt.

Vélhetően nem a kisgyerekeknek fog szólni az elkövetkezendő időszak slamtermése, de az kiderült, hogy a kísérlet sikeres, a slam poetry a megszokott színvonalon képes tőle idegennek tetsző témával is tetszést aratni.
nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Pogrányi Péter --


További írások a rovatból

irodalom

Szép remények Szép remények
Hamisítvány lehet az árverésre bocsátott, József Attilának tulajdonított kézirat
irodalom

A siker egyik titka a betiltás A siker egyik titka a betiltás
Bulgakov Kutyaszívének története „Z”-től a Zemberekig
irodalom

Terék Anna: Csönd (drámarészlet) Terék Anna: Csönd (drámarészlet)
Megjelent a Prae folyóirat Ragály-számában
irodalom

Sár-és földszagú, égszínű versek Sár-és földszagú, égszínű versek
Kemenes Henriette: Odú, FISZ, 2020

Más művészeti ágakról

színház

Arcközelik a színpadon Arcközelik a színpadon
Garaczi László: Végre egy kis csönd - a K:ortárs sorozatában
art&design

Hiányok viselete Hiányok viselete
Az Only Skin Deep kiállításról és a FERi feminista projektgaléria hiánypótló szerepéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés