bezár
 

építészet

2014. 03. 18.
Azok a napsütötte bányák
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Csak nézik, csak nézik az öreg bányászok, hogy mi épül az utca sarkán, egy újabb tárna vagy egy koszos járműjavító? Nem, ez egy kulturális központ Szilézia szívében, a katowicei utcasarkon.

prae.hu

A kulturális központ leginkább a bányáiról és iparáról híres Katowicében, annak is Dab kerületében épült fel, a baráti Lengyelországban, tervezője Rafal Mazur Varsóból. A bányászmúlt erősen megalapozza a koncepciót, akár a helyi formahagyományt, akár a kulturális kontextust nézzük.

Az épület egy meglehetősen heterogén környezetbe próbál beilleszkedni és közben integrálni a különböző és meghatározó rétegeket, életformákat. A területre egyrészt jellemzőek a téglaburkolatos bányászlakások, a meglehetősen jellegtelen irodaházak, üzemépületek, az újabb korok lakótelepi lakásai, de megtalálhatók a hagyományos sziléziai házak és a zöld: az utca végében ott a park, tó és az állatkert.

A kulturális központ ezen a határon táncol, egy saroktelken, igyekezve a környéken összegyűjthető értékeket megába fogadni. Ebből adódóan a zöld ráfut az épületre amellett, hogy első ránézésre, bizonyos szögekből egy bányatárna bejáratát juttatja eszünkbe.


© Joanna Nowicka

© Joanna Nowicka

Az épület az utca szintjén, az utca felé kinyílik, az utcai forgatagot próbálja megfogni, becsalogatni, közteret nyújt egy körrel beljebb, a kultúra meleg kebelén.

A ház a város két fontos pontja közötti útvonalon fekszik, ezt ki is akarja használni: összefogdossa az arra járókat és aztán nevelni akar, kultúrát és észt osztani az elfeledett bányász és iparos családoknak. Ezt kétféle módon próbálja meg, kiindulva abból, hogy egy átlag iparvárosi lengyelnek a kultúra a luxus és nélkülözhető cikkek között szerepel. Egyrészt megpróbál reflektálni arra a kulturális és gazdasági környzetre, amiben az itteni családok szocializálódtak, ezt a maga keresetlen módján a bányász és ipari formaképzésben találja meg, másrészt az átláthatóságot, a nyitottságot próbálja közvetíteni. Semmi titkos dolog, semmi konspiráció. Fontos része a formálásnak, hogy a központ átlátható és nyitott, látható, mi folyik odabent, ami csalogathat és ott tarthat. A homlokzati részletek Mies Van der Rohe munkáira is utalnak, miközben a közvetlen reflexió erőteljesen áthatja.


© Joanna Nowicka

© Joanna Nowicka

A belső anyagok kontrasztot képeznek a külsővel, bent elsősorban a tégla és a stukkó kombinációja dominál. A meleg tónusú felületek érezhető ellentmondásba keverednek a külső üveg, sötét fém, hideg világával. Ha már valaki bejött, az érezze jól magát, és ne is gondoljon a zord külvilágra: a kultúra megnyugtat, kényeztet, örömet szerez. Egészen a zárásig.

Az emelkedő tetőforma formalista tobzódását funkcionális okok is magyarázzák: a második szintre került könyvtárnak független bejáratot kellett adni, így a feljutás oda hipp-hopp történhet, elkerülve az épület többi részét. A könyvtár rögötön be is kebelezte a zöld teraszt is, ahol szabadtéren lehet olvasni, intim helyen az utca forgataga felett.


© Joanna Nowicka


Az épület a tervezői szándék szerint katalizátor kíván lenni a környezetében, az emberi interakciók létrejöttében, azokban a momentumokban, amik önmagát a kultúrát létrehozzák. A nyitott terek, a szűk városi utcák sűrűsödnek benne, új gyalogos átjárókat, tereket hoz létre és remélhetőleg új világokat is nyit meg a katowicei tárnák felett.





 
nyomtat

Szerzők

-- Csillag Adél --


További írások a rovatból

építészet

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
építészet

Szaúd-Arábia gigantikus beruházása

Más művészeti ágakról

Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
irodalom

Beszámoló a Margó utolsó napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés