bezár
 

irodalom

2014. 06. 26.
Hátraarc – a tengernek
"Zita vagyok és háttal állok a tengernek. Ági vagyok és háttal állok a tengernek. Fruzsi vagyok és háttal állok a tengernek"
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A tizenharmadik kerületi Herzen utcában található Tobe Galéria a maga rejtettségében, mégis könnyen megközelíthető helyként ideális terepet biztosít kortárs művészek kiállításainak és szűk körű, hangulatos irodalmi felolvasóesteknek egyaránt. Június 24-én Ricardo Parra "OFFING – Nyílt tenger" című kiállítására tematizálva Mesterházy Fruzsina, Haraszti Ágnes és Izsó Zita olvastak fel saját verseket, írásokat.

Ezúttal egyszerre volt jelen a két művészeti ág, sőt, némi performansszal is kiegészült Kardos Dániel improvizatív gitárjátékainak köszönhetően, melyek – a kiállítás és a versek témájához igazodva – a hullámzó, áradó, morajló vagy éppen lecsendesedő tengert idézték. A három költő "összeválogatása" nem véletlen, hiszen – ahogy ők is mondták – már korábban rájöttek, hogy hasonló módon gondolkodnak a világról, s ennek köszönhetően szívesen szerepelnek együtt.
 
Tomas Opitz, a Tobe Galéria tulajdonosa egy korábbi szereplésükön figyelt föl rájuk, s mivel megragadta a költészetük, őket kérte, hogy lírai eszközökkel is jelenítsék meg a tengert a hangulatos kis galéria falai között.



Ricardo Parra, a caracasi születésű, New York-ban élő építész-fotográfust egyébként már fiatal kora óta érdekli a tenger. A Tobe Galériában kiállított fotósorozat képei a művész különböző utazásai során készültek különböző tengerekről.

De nem az utazási irodák plakátjairól ismert azúrkék, pálmafás, napfényes tengert örökítette meg Parra, hanem a viharfelhőktől sötétlő, hullámzó, ködbe burkolódzó sós víztömeget. A napszakok is inkább a hajnal, az alkony vagy az este. A szürke, a fehér és a sötétkék színek dominálnak a képeken.

A három költő versei is igazodnak ehhez a tematikához, az ő lelkükben sem a végtelenségig édesített "Beach – sunshine" kép él a tengerről, mely egyébként is összetett szimbólum. A versek tematikája nem maga a tenger-motívum, sokkal inkább az a hangulat, állapot, ami egy, a gyönyörű és végtelen tengernek direkt hátat fordító ember lelkében uralkodhat.



Haraszti Ágnes többek között a Kiönteni a sietségben című versét olvasta föl, mely asszociatívan követi és ábrázolja más kontextusban a tengernek háttal álló ember lelkiállapotainak sorát.

"kiönteni a sietségben a fáradt olajat a konyha padlójára
évekig mosni a csúszós sárga vért odalentről hiába
a vad kakast megenni a szelídet mindig különzárni
gyűjteni a fehér rózsa szirmát amíg nem lesz egy kosárnyi
nem hullhat a sötét idegen haj az idegen párnára"

Izsó Zita A hit fokozatai című költeménye abszurd kezdőképével is ráerősít arra a költői világra, amit mind a három alkotó képvisel. Költészetükön át is igazolódni látszik, valóban nagyon hasonlóan látják a világot, hasonlóan élik meg az eseményeket életük tengerén.

"Képzeljetek el egy saját partszakaszt,
lefelé fordított poharakat, tengerre néző ablakot.Mindennap kijön a vízből valaki, akit a világ bizonyos pontján
láttak meghalni,
itt meg csak fél lábra áll, oldalra billenti a fejét,
hagyja, hogy kifolyjon füléből, testüregeiből a víz,

de nem nevezik feltámadásnak a szemmozgást,
a vesék összehúzódását, a beinduló keringést."


A versblokkok közötti gitár improvizációk nagyszerűen kötötték össze a műsort. Kardos Dániel improvizációi érezhetően ráhangolódtak a három költő világára, szöveg és dallam egymásra talált.



Mesterházy Fruzsina Kimondani című verse sem lógott ki a bús-keserű versfolyam tematikájából. Írása egy szerelmi bánat metaforikus elbeszélése a patak-selyemsál analógiára építve.

"Felmentünk a hegyre.
Csöndben  álltunk a ritka
levegőtartományban.
Nyakból leomló selyemsál:
a hegyről  lezúdul egy patak.
 
A patak forrása nem lehetek,
nem lehetsz.
A selyem enged a víz iramának,
de a szív félrever,
nem ismeri a patak zúgását.
 
Valakivel lélegezni.
Meghallani, amit nem lehet.
Kimondani az elfelejtett szavakat.
A sál eltűnik, de arcodat
a patak nem sodorja el."
 
Az est zárásaként Tomas Opitz mondott köszönetet a fellépőknek, majd baráti beszélgetéssel és a hozzá dukáló könnyű nyári fehér borok kóstolgatásával folytatódott az este.

 

Fotó: Herbert Aniko

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Csepcsányi Éva --


További írások a rovatból

Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
irodalom

Bemutatták Szeles Judit Világatlasz című verseskötetét
irodalom

Bemutatták Závada Péter Éngép című verseskötetét

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
Richard Wagner Lohengrinje új köntösben a 150. Müncheni Operafesztiválon
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Johann Dionnet: Az avignoni szerelmesek


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés