bezár
 

film

2014. 12. 01.
Hímnemben ragozni
Ned Benson: Egy szerelem története: a férfi
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ned Benson rendező nagyvásznon való bemutatkozása helyből eposzi léptékben valósult meg, a filmhármas első részét pedig néhány hete már láthattuk a mozikban. A koncepció lényege, hogy egy nagyon is emberi és valóságos szerelem történetét három művön keresztül, különböző szemszögekből vizsgálva mutatja meg. Az első rész önmagában állva egyfajta felvezetésnek tűnt, a második epizód azonban nem teljesíti ki a nagyívű koncepciót.

Ahogy arra számítani lehetett, az Egy szerelem története: a nőhöz hasonlóan A férfi is csupán egy másik mű párdarabjaként értelmezhető, a részek szorosan összetartoznak, kizárólag együtt képesek működni, egyenként mindössze egy esetlen dramaturgiával feldolgozott,  nem különösebben eredeti történetet adnak ki. Mindez talán elnézhető volna, ha a második rész képes lenne valami pluszt az első filmhez adni, avagy a kettő együtt összeállna egy új és eredeti egésszé, ez a katarzis azonban elmarad.

prae.hu

Egy szerelem története

A férfi teljesen megegyező ívet jár be női párdarabjával. Időben és sokszor térben is ugyanott vagyunk, éppen csak a hangsúlyok helyeződtek át az új nézőpontnak megfelelően. A második darab ráadásul érezhetően apellál az elsőre, aminek ismerete nélkül ez a film dramaturgiailag hiányosnak, időnként logikátlannak tűnne. Eleanor Rigby férjét, élete szerelmét hátrahagyó, önmagát kereső vívódása és gyászmunkája új fénytörésbe kerül a szóban forgó férj, Connor Ludlow történetén keresztül. A férfiben annak lehetünk tanúi, miként birkózik meg Connor a tragédiával, a lassan felőrlődő házassággal, felesége öngyilkossági kísérletével, majd az eltűnésével. A film érdeme, hogy Connor nem marad meg az első rész által rá osztott, némileg kétdimenziós mellékszereplő-státuszban, hanem sikeresen főszereplővé növi ki magát. Megismerjük a motivációit, jellemét, egyes momentumokat a múltjából, tehát reális, átélhető karakterré válik, akinek a történet központi mozgatórugójától eltérő, saját konfliktusai is vannak a munka terén, illetve az apjával való kapcsolatában.

Egy szerelem története

További pozitívum, hogy kevés A nőben már látott, azzal kockáról kockára megegyező jelent van, ezek – a történet szempontjából nyilvánvalóan igen hangsúlyos csomópontok – jól vannak elhelyezve a második rész saját cselekményében. Időnként összesűrítik annak helyenként széteső ívét és aláhúzzák az igazán fontos fordulatokat.

A férfi tétje az, hogy sikerül-e lényegi magját tekintve egyazon történetet újból elbeszélve valóban érvényesíteni egy másik nézőpontot. Ugyanazoknak a dialógusoknak és eseményeknek egy másik metszete kiad-e egy szubjektivitásából adódóan szükségképpen új értelmezést, a főszereplőknek egy másképpen látható, megmutatkozó jellemét, motivációit. Ez a vállalkozás nagyjából sikerült az Egy szerelem történetének, tekintve, hogy El a második filmben lényegesen ellenszenvesebb karakterré válik sokszor nehezen átérezhető döntéseivel és céljaival, időnként irracionális viselkedésével. Mindez pedig korrelál a valósággal: az ember megítélése leggyakrabban a nézőponttól függ, a másik megértése pedig attól, hogy mit és mennyit vagyunk képesek meglátni és megismerni belőle.

A második részben is megismételt, finoman lebegtetett, enigmatikus utolsó jelenet már átvezet bennünket a befejező epizódhoz, mely a Them (Ők) címkiegészítést viseli. Ez pedig felveti azt kérdést, hogy miként oldja meg az elbeszélés egy még újabb, a két főszereplőre mint egységre koncentráló rész nézőpontjának elhelyezését egy immár két oldalról is bemutatott, igencsak jól ismert történetben.

Egy szerelem története

 

Egy szerelem története: a férfi (The Disappearance of Eleanor Rigby: Him)

Színes, feliratos, amerikai romantikus dráma, 89 perc, 2013

Rendező: Ned Benson
Forgatókönyvíró: Ned Benson
Zeneszerző: Son Lux
Operatőr: Christopher Blauvelt
Producer: Ned Benson, Jessica Chastain, Cassandra Kulukundis, Todd J. Labarowski, Emanuel Michael
Szereplők: James McAvoy (Conor Ludlow), Jessica Chastain (Eleanor Rigby), Katherine Waterston (Charlie)

Korhatár: 12

nyomtat

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, elemzéseket és társadalmi témájú esszéket. Érdeklődési területe a kortárs magyar filmművészet, a feminista kritika és a környezetesztétika.


További írások a rovatból

Nemes László: Árva
Interjú Nemes Jeles Lászlóval
Damian Kocur: Kitörés előtt

Más művészeti ágakról

irodalom

Vados Anna Egymás lélegzete című kötetének bemutatójáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Makai Máté mesél Andris Kalnozols regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés