film
Látunk egy montázst, amelyben meztelen férfiak néznek a kamerába, mozdulatlanul, egyik a másik után. Vannak köztük ráncosak, tetováltak, megviseltek, csupaszak, szőrösek. És nagyon sokan vannak. Ők azok, akikből összejön Andrea (Nancy Talamantes) mai keresete. Ötszáz peso egy menet, és ‒ mint a házban minden lánynak ‒ neki is napi hatezret kell megkeresnie, különben kiadós verésre számíthat. Inkább ki se számoljuk, hogy ez hány aktust jelent egy napra. Andrea még kezdő, ezért egyelőre ahelyett, hogy a pénze gyarapodna, csak a véraláfutások gyűlnek a hátán. A többi lány már ismeri a szabályokat: tudják, hogyan fessék ki magukat, hogy idősebbnek nézzenek ki, megtanultak mosolyogni a férfiakra, akik minden nap eljönnek, hogy válasszanak közülük. Andrea nem törődik bele a helyzetébe, inkább megpróbál megszökni. Azt ismételgeti, hogy neki semmi keresnivalója nincs itt. Igazság szerint őt nem is Andreának hívják. És csak négy év múlva lesz nagykorú.
![]()
Az igazi neve Sofia, és úgy került ide, hogy beleszeretett egy Ulises (Óscar Torres) nevű srácba. Randizgattak, összejöttek, a fiú még haza is vitte bemutatni a barátnőjét a családjának. Ulises apja (Edward Coward) nagyon kedves volt, érdeklődött Sofia szüleiről is. Ekkor még nem tudta, hogy épp castingolják, és ugyanezeket a kérdéseket fogják feltenni a következő lánynak is, akit Ulises hazahoz. A család férfi tagjai ugyanis abból élnek, hogy nőket szednek fel, aztán prostitúcióra kényszerítik őket, és az utolsó fillérig elveszik tőlük, amit megkeresnek. Ulises most abba a korba ért, hogy apja és a bátyja után ő is beálljon a sorba, és saját barátnőjét kezdje futtatni. Ő is megpróbál kiszállni, de nincs választása: azt kell tennie, amit a család akar. A bátyja elhalmozza őt tanácsokkal: először a csábítás mikéntjét magyarázza, később arra is kitér, hogyan kell érzelmi függésbe hozni, majd lelkileg megtörni a barátnőket. Ez az ő belső kézikönyvük, amelynek segítségével a „technika” bármikor továbbadható. A folyamat végső célja az ellenállás teljes kiiktatása, elérni, hogy a lányok elveszítsék az egyéniségüket. Amikor erre a pontra érnek, már nem is használják az igazi nevüket, csak azt, amit a madam kitalált nekik.
Tehát Sofia és Ulises beavatása párhuzamosan zajlik. Ismétlődő jelenetek mutatják meg, milyen hamar rutinná válik számukra mindaz, amit rájuk kényszerítenek. Az egyik visszatérő jelenetben Sofiát és a többi lányt este munkába fuvarozzák. Ülnek egymás mellett, komoran maguk elé meredve, teljes némaságban. Ahogy a busz kanyarodik, mindannyian egy irányba dőlnek, dolgozik a tehetetlenség törvénye. Máskor egy vízszintesen kettéosztott képernyőn látunk egy montázsszekvenciát, amelyben Ulises a városban járkálva mustrálja a lányokat, és megkörnyékezi a következő áldozatát. Ezek a szekvenciák nem épülnek be a film szövetébe, hanem különálló zárványokként működnek, átvezetés nélkül kezdődnek és így is érnek véget, ami a nézőt érzelmileg érzelmileg kizökkenti a történetből. Valójában sem szexet, sem erőszakot nem látunk a filmben, csak ezek előzményeit és következményeit. Az elliptikus szerkesztés lehetővé tesz olyan megoldásokat is, mint a már említett idősűrítő montázs, amely a kuncsaftok hosszú sorát mutatja, és nemcsak eredetibb, hanem súlyosabb is, mint amilyen egy aktus naturalista bemutatása lett volna.
A Los Elegidas vizuális világa jellegzetes méregzöld-sötétkék-narancssárga színkombinációra, erős, reflektorszerű világításra és a szokatlan beállításokra épül. Visszatérő megoldás a filmben, hogy a párbeszédeket ansnittben mutatja, de olyan szögben, hogy a háttal álló szereplő félig kitakarja a szemközti arcát. Az apa mindig háttal tűnik fel a vásznon, arctalanul, de az az igazság, hogy Edward Coward nem volt a legjobb választás a szerepre, mert az ellenfényben még feltűnőbb köpcös alkata és elálló fülei. Ráadásul magával cipeli két csivaváját, ezért inkább ficsúrnak tűnik, mint gengszterfőnöknek, nem könnyű elhinni róla, hogy több tucat embert tart a markában.
![]()
Aina Calleja és Miguel Scheverdfinger vágók párhuzamos vágással kapcsolják össze a Sofia pénzkereséséről szóló snitteket azokkal, melyeken Ulises a frissen vett cipőjével és aranyláncával villog új barátnője, Marta előtt. Ennyi elég is, hogy értsük: a lány rabszolgaságba kényszerítése csak arra való, hogy Ulises egyre jobb cuccokat engedhessen meg magának, így több és több lányt magába tudjon bolondítani: a folyamat önfenntartóvá válik. A film rendkívül keserű hangvételét az adja, hogy semmi kilátást nem mutat a jövőre nézve. A rendőrség a Don oldalán áll, a környékbeliek pedig nem mernek beavatkozni, holott jól tudják, mi zajlik a házban. A család még a helyi utcagyerekeket is bevonja a hálózatba: némi aprópénzért cserébe az ő feladatuk az, hogy fenntartsák a lányok félelmét, és kövessék őket, valahányszor elhagyják a házat.
![]()
A lányokat csak a ritka kimenők éltetik, amikor pár órára találkozhatnak a szeretteikkel. A hozzátartozóik megdöbbentő beletörődéssel kezelik a helyzetet, tudják, hogy nem menthetik meg őket.
Éppen attól válik a Las Elegidas tragikusabbá a külföldre hurcolt, prostitúcióra kényszerített tinédzserlányokról szóló filmeknél (Lilja 4-ever (2002, Lukas Moodysson), Ígéretek földje (2004, Amos Gitai), Eden (2012, Megan Griffiths) stb.), mert Sofia és a többi mexikói lány a saját otthonában sem találhat már menedéket.
A film adatlapja a fesztivál honlapján és az imdb.com oldalon.



