bezár
 

zene

2015. 10. 08.
(Idő)utazás Radzsasztánba
Dhoad Gypsies from Rajasthan
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Sziget Világzenei Színpadán idén kiemelt figyelmet érdemeltek a gypsy folk kiválóságai, noha a fellépők listáján minden évben szerepelnek roma zenészek: sikerült bővíteni a zenei palettát, megőrizve így a már nem létező Roma Sátor autentikus hangulatát. Minden napra jutott az európai cigány tánczenéből: a Gypsy Sound System, a Parno Graszt, a Taraf de Haïdouks, Boban Marković Orkestra, valamint a Romengo szórakoztatta szerdától szombatig a közönséget. A fesztivál utolsó napján − mintha csak a Latcho Drom első jelenete villant volna fel a színpadon – indiai cigány népzene repített vissza minket az 15. századi radzsasztáni sivatagba.

Radzsasztán, India legnagyobb, Pakisztánnal határos állama, a cigány kultúra bölcsőjeként ismeretes Európában. A középkorban rádzsput harcosok − a tűznek szakrális erőt tulajdonítva − küzdöttek hercegségük függetlenségéért ezen a területen, aminek a Perzsia irányából terjeszkedő Mogul Birodalom vetett véget az ezredfordulót követen. Egyes források szerint a régió annektálása indította vándorútra a ma Európában élő roma közösségek őseit – az állam mai területén pedig az el nem vándorolt diaszpóra leszármazottjai élnek, akik több generációra visszanyúlóan őrzik a gypsy folk esszenciáját.

prae.hu

A Dhoad Gypsies from Rajasthan néven ismert társulat tagjai a több évszázada létező cigány mutatványos hagyományokat hirdetve jelentek meg a világzenei szintéren. A zenész kasztból származó művészek − Rahis Bharti és három testvére − fellépéseiket nem egyszerű kultúraközvetítésnek tekintik, szívesebben azonosulnak a radzsasztáni régió kulturális nagyköveti szerepével. Ehhez hűen, zeneileg olyan összetett performanszot visznek színpadra táncos és fakír társaikkal, ami hindu és muszlim behatásaival túlmutat a profán mutatványos-kavalkádon. Egyedi ritmuskompozíciójuk, az ütemek gyorsulása és ezek sorozatos váltakozása – a Dhoad művészei szerint (is) − transz-közeli táncélményt nyújt előadóiknak, olykor a közönség tagjaival is megesik ez, ahogyan a színektől burjánzó pörgéseket próbálják követni.

A Thár-sivatagban élő nomád cigány férfiak muzsikáját asszonyok és lánygyermekek tánca kíséri, ami évszázadok óta egybefonódott a cigány közösségek mindennapjaival. A Szigeten tapasztalt élmény sem lett volna teljes, ha a társulat női előadóművésze nem tolmácsolja a kommunális, tradicionális ritmusokat Kalbeliya táncán keresztül a közönség felé. Ezt a kígyó táncának is nevezett, érzéki és dinamikus előadást szemlélhettünk a Világzenei színpad előtt, ugyanis önfeledt mulatozásba nem kezdett a tömeg, csak csendben figyelt: az indiai táncosnő teljesen elbűvölte a közönséget, mint ahogyan azt a sivatagi kobrákkal teszik a Kalbeliya táncosok. Mimikája, részleteiben gazdag öltözete és testének könnyed hajlékonysága magához vonzotta és megtartotta a tekinteteket, mialatt a táncban lévő testeket lecsillapította a közönség soraiban.

Valójában az egyéniség szabad, játékos kibontakozása tette szerethetővé az akrobatikus mozdulatokat és használati tárgyakat involváló előadást, miközben a zenészek, folyamatos kontaktust teremtve az előadóval, alakították összjátékuk ritmusait. A mutatványos-hagyományokat idéző show kiemelkedő szereplője a tűznyelő fakír volt, aki bokája köré erősített gunguruval (csörgőkkel) fokozta tovább a játék ritmikáját. Poharakat, kancsókat és önkínzó eszközöket bizarr testhelyzetekben bevonva − fájdalmat és fiziológiai határokat nem ismerő szabadságérzetet közvetített a közönség felé, amikor a rádzsput harcosok lázadó jellemét jelenítette meg a színpadon egy-egy tűzfújással. 

fakírAz indiai misztikus zene mellett ezek a szabad improvizációk tették felejthetetlené a Radzsasztánig érő időutazást. Mintha kibontottuk volna a Lacho Drom kezdőjelenetébe csomagolt cigány-csodát, így a fesztivál utolsó napján visszatekintve az elvándorlás kezdeteire, amikor a sivatagi nomád atmoszférában született zenei és táncos elemek végtelen kombinációja jelent meg előttünk. 

nyomtat

Szerzők

-- Czeglédi Alexandra --


További írások a rovatból

Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában
Einstürzende Neubauten az Akváriumban

Más művészeti ágakról

színház

Székely Csaba Az igazság gyertyái című drámája a Budaörsi Latinovits Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Laura Piani: Jane Austen tette tönkre az életemet
A Knoll Galéria Ég és Föld fényei - Festészet 1990 körül egy magángyűjteményben című kiállításáról
Michael Dweck és Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés