bezár
 

art&design

2015. 11. 09.
Provokáció és szembesítés a Kiscelliben
Privát nacionalizmus – Képzelt közösségek, magánképzetek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Képzelt közösségek, magánképzetek című tárlat a Privát nacionalizmus projekt utolsó állomása. A Kiscelli Múzeumban kiállított munkák ezúttal a kirekesztő nemzetfogalom felszámolását célozzák meg, miközben igyekeznek rámutatni az ehhez kapcsolódó túlkapásokra, a tévképzetekre és az elfojtásokra, hogy ily módon kérdésessé tegyék a korábbi meghatározásainkat és elősegítsék azok újragondolását.

Igen erős kurátori koncepcióval van tehát dolgunk, amihez hatásos és igazán provokatív munkák lettek összeválogatva, ennek köszönhetően a templomtérben és az oratóriumban kiállított művek önállóan és együttesen is alkalmasak arra, hogy párbeszédet indítsanak a nemzetfogalom problematikusságáról, illetve arra is, hogy a befogadót kényszerítsék saját tévképzeteinek az átgondolására.

Kis Varsó: Lélekben tomboló háború

András Edit, a kurátor több kényes kérdéssel is szembesíti a látogatót. A templomtérben a Trianonhoz kapcsolódó áldozati narratíva kétes volta kerül terítékre Chilf Mária installációjában és Kisspál Szabolcs Szerelmes földrajz című videójában, míg Oláh Mara festménye a cigányság és a magyarság problematikus viszonyát járja körül. Kisspál Szabolcs munkájában a ‘45 utáni Erdély-kép jelenik meg, amelyben az elcsatolt országrész a magyar nemzet eszményi ideájával kapcsolódik össze, míg Chilf Mária díszmagyar viseletből, eredeti dokumentumokból és jaquard falikárpitból álló installációja Trianon problémáját a holokauszt tragédiájával köti össze.

A templomtér nagyobbik helyszínébe lépve a befogadó elsőként a Kis Varsó művészcsoport Lélekben tomboló háború című hatalmas installációjára lesz figyelmes, ami szinte teljesen betölti a falfülkék által kirajzolt középső teret. A padlóra állított közgyűjteményi szobrok miniatűr másolatai között találunk 19-20. századi alkotásokat, de jóval későbbieket is, azonban egy dologban azonosak: mind férfi hőst ábrázol. A művészcsoport ezzel rávilágít arra, hogy a nemzetállam alapvetően egy maszkulin konstrukció, amelyben csak a férfi válhat a nemzet hősévé, míg a nőnek csak másodlagos, reprezentatív szerep jut. Az egyik falfülkében szintén ezt a problémát járja körül Matej Kaminský Nemzeti szenvedély című videója, ám ez a felvétel sokkal provokatívabb, elsőre bizonyára kiváltja a befogadó megdöbbenését vagy felháborodását: a szlovák nemzeti hősök szobraival csókolózó művész homoerotikusnak ható gesztusaival ébreszt rá arra, hogy a nemzeti érzület nemcsak egyetlen társadalmi csoportban (jelesül a heteroszexuális férfiben) ölthet testet, hanem a különféle kisebbségek és szubkultúrák képviselőiben is.

Gluklya installációja

A szemben levő falfülkében találkozunk az orosz Gluklya installációjával, amely a Putyin meghamisított választása elleni tüntetésre készült el. A munka egy változata már bemutatkozott idén az 56. Velencei Biennálén, éppen ezért igazán nagyszerű, hogy most e kiállítás részeként a magyar közönség is megtekintheti. Hasonlóan felerősíti a tárlatot Martin Piaček miniatűr emlékművekből építkező munkája, amely a szlovák történetelem fordulópontjait jeleníti meg. A gipszből, fából és krétából készített emelvényekből és a rajtuk elhelyezett jelenetekből álló munka korábban már a pécsi Privát nacionalizmus tárlaton is látható volt, sőt az ezzel szemben kiállított Société Réaliste-munkák (Nagy-Európa, Egymásra rakódott politikai hatalmak), melyek az országhatárok problematikusságára reflektálnak, szintén sokunk számára ismerősek. Ugyancsak e művészcsoport munkája a templomtérbe belógatott ENSZ-kamuflázs, amely úgy jött létre, hogy a tagállamok zászlóit színek szerint szétbontották, majd darabonként újragondolták. A mostani tárlaton száz ilyen zászló lett felfüggesztve.

A tér hátsó részében is várnak ránk izgalmas munkák, főként Gerhes Gábortól. A Neue Ordnung címet viselő installációk egyike három felfüggesztett vaddisznóbőrből áll, melyre angol nyelvű fémfeliratokat („Infinite libertation”; „Inmediate enlightenment”; „Eternal light”) szegeztek, míg szemben fényképeket láthatunk, melyek szintén igen erős hatást gyakorolnak a befogadóra. Gerhes munkái igazán alkalmasak arra, hogy feltárják a nemzetieskedéshez kapcsolódó hazugságokat és szemfényvesztést.

Gerhes Gábor: Neue Ordnung

A kiállításon sok ismerős munkával találkozunk, azonban ez semmit sem von le a mostani tárlat értékéből, hiszen az erős kurátori koncepció, a jól összeválogatott és egymás jelentését, hatását elősegítő művek egy igazán remek kiállítássá állnak össze. A mostani tárlat külön előnye a templomtérben uralkodó kellemes félhomály, a kontrasztos fényekkel való játék: ezek a megoldások egy olyan teret hoznak létre, amely nagyszerűen alkalmas arra, hogy a befogadó a kiállított művek szemlélése közben magába szálljon és elgondolkodjon a saját nemzeti tévképzeteiről.

A Privát nacionalizmus – Képzelt közösségek, magánképzetek című kiállítás a budapesti Kiscelli Múzeumban látható 2015. október 28-tól december 13-ig.

Fotók: Kiscelli Múzeum

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

Háttérinterjú Deák Erikával, a Deák Erika Galéria alapítójával a hazai művészeti képzésről, a pályakezdők lehetőségeiről és arról, hogy mit jelent galeristának lenni
Gondolatok Szabó Klára Petra Hadd oldjam meg az őrületet, ami összezavar téged című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Interjú az idei Év Gyerekkönyve Díj egyik HUBBY különdíjasával, Pacskovszky Zsolttal
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Háttérinterjú Deák Erikával, a Deák Erika Galéria alapítójával a hazai művészeti képzésről, a pályakezdők lehetőségeiről és arról, hogy mit jelent galeristának lenni
Zoltán Gábor: Levegőt venni, Kalligram Kiadó, Budapest, 2022
színház

Égnehéz a Kelet-Nyugati Alkotóműhely előadásában


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés