art&design
„Tett és teória egyszerre nem megy (…) itt olykor a tett a teória” – jegyezte meg Esterházy, és valóban. Bujdosó Alpár életművében a teoretikus munkásság és a kreatív alkotói ösztön egyenrangú szereplők. A székfoglaló kiállítás érthető módon az alkotó szerteágazó tevékenységéből az irodalmi vagy elméleti helyett a képzőművészetire fókuszál. Elsősorban vizuális költészeti munkákat látunk a falakon, a szöveg és kép társításának lehetőségeit feltérképező kísérleteket. A művek együttese önmagában is izgalmas keresztmetszetét adja a hatvanas évektől napjainkig tartó művészi fejlődésnek, mégsem teljes a kép. A költészet és képzőművészet határterületén megszülető alkotások – immár életművé sűrűsödött – együttese egyéni útkeresésnek tűnik a Magyar Műhely értelmezési közege nélkül, pedig Bujdosó Alpár az alapító szerkesztőtriászhoz tartozott, akik 1962-ben Párizsban életre hívták az avantgárd szellemiségű lapot. Az ötvenhatos emigráns fiatalok, Bujdosóval együtt Nagy Pál és Papp Tibor a magyar irodalom külföldi megismertetésén dolgoztak, valamint külföldi haladó szerzőket igyekeztek eljuttatni a magyar közönséghez. Ez az elkötelezett kultúraformáló – és a kísérleti irányzatokat felkaroló – szerep az életmű szerves részét képezi. A Magyar Műhely-szál kihagyása a válogatás szűkebb keresztmetszetével magyarázható, amely a kontextusba helyezett értelmezés helyett az emblematikus művekre fókuszál.
![]()
A történeti vagy klasszikus avantgárd irányzatok után a 60-as, 70-es években kibontakozó új avantgárd kísérletek a műfajok vegyítésével, a különböző kifejezésmódok határainak átlépésével foglalkoztak. A párizsi Magyar Műhely és körének érdeklődése elsősorban a szöveg és kép, az irodalom és a vizuális művészetek köztes tere felé fordult. Bujdosó Alpár egyedi látásmódból táplálkozik, önálló kategóriákat teremt a vizuális költészeti kísérletek között. Gipszből öntött maszkra, üvegre, fémre, papírra írt verssorok futnak körbe a kiállítótérben. A változatos kollázsok, montázsok és vegyes technikával készült alkotások közül kiemelkedik a röntgenképeket szöveges elemekkel kombináló munkák csoportja. A művész különböző testrészeiről készült röntgenfelvételekre nyomtatott szövegrészleteket. A testben kígyózó mondatok nyugtalanító látványát találó verssorokkal ellenpontozza: „féltve őrzöm mellhártyám az utolsó nászig”.
A kreatív anyaghasználat kapcsán Bujdosó Alpár röntgensorozata érdekes párhuzamba állítható a hetvenes évek közepéig aktív olasz vizuális költő, Ketty La Rocca munkáival. A művésznél fiatalon agydaganatot diagnosztizáltak, a trauma-feldolgozás részeként saját koponyájáról készült röntgenfelvételekből hozott létre fotómontázsokat. A Craniologia című sorozat képein a művész beteg testrésze válik a megrázóan önreflexív alkotás eszközévé. Bujdosóhoz hasonlóan szöveges elemek (itt kizárólag a „you” angol szó) mellett képi részletekkel is bővíti a látványt, például saját kezét montírozza a koponyájába. Ketty La Rocca munkáiban a drámai hatás akkor teljesedik ki, ha ismerjük a történetét. Bujdosónál viszont olyan karakteres képi megoldásokkal találkozunk, ahol a szöveges tartalom – Eszterházy beszédéből idézett kifejezéssel – a látványt balanszírozva jelenik meg. A nyelvi lelemény és az érdekes megoldásokat használó képi megformáltság együtteséből épül fel Bujdosó Alpár életműve.
![]()
Az 1981 és 1994 között készült képköltészeti kísérletek mellett hagyományosabb műfajban született alkotásokkal is találkozunk. Először látható a nagyközönség előtt a hetvenes években a bécsi Spittelberg városrészben megvalósult akció fotó dokumentációja. A városrészben lakó művészek, építészek, írók azért szervezték a megmozdulást, hogy megvédjék a környék lebontásra ítélt épületeit. Az akció keretében Bujdosó Alpár a derékig a csatornában olvasott fel. A megmozdulás egyébként sikerrel járt.
Bujdosó Alpár Hulló fogak, villanó fények című kiállítása a budapesti 2B Galériában tekinthető meg 2016. március 19-ig.
Fotók: Art Blart, 2B Galéria



