bezár
 

art&design

2016. 08. 31.
Picasso Budapestre érkezett
Picasso – Alakváltozások, 1895–1972
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Magyar Nemzeti Galéria legújabb időszaki kiállításán, a Picasso – Alakváltozások, 1895–1972 című tárlaton száz Picasso-alkotást tekinthetünk meg, ami az eddigi legnagyobb magyarországi Picasso-kiállításnak számít. Hasonló, nagyobb Picasso-tárlat a kilencvenes években volt utoljára Budapesten. 

Picassóról nehéz újat mondani, hiszen művészettörténészek alapos tanulmányok százait jelentették meg életművéről. De változtathatunk a bejáratott nézőpontokon, ahogy például a kiállítás a figurális ábrázolás változásai felől közelít a művészhez. A tárlat arra keresi a választ, hogyan vált Picasso eszköztárává a kubizmus, miként tudta módosítani és kiegészíteni azt, és milyen ismétlődő motívumok figyelhetőek meg műalkotásaiban. A gyűjteményben Picasso minden alkotói korszakából találhatók művek, valamint 200.000 dokumentum – levelek, folyóiratok, fényképek – a magánarchívumból. A nem kis feladatra vállalkozó kiállítás egy életműbe való bepillantás, snittek Picasso életéből – szakszerűen összevágva minden alkotói szakaszra nézve. A tárlat szerencsére Picassót nem zárja a zseni erődítményébe, aminek a kulcsát csak elfogult szakmabeliek és laikusok őrzik. A nagy merítés kétségtelenül általánosító, viszont megadja az örömöt nekünk, hogy a nagy mester remekműveit megcsodáljuk.

prae.hu

Pablo Picasso: Bajuszos férfi, 1914, 56,5×46,6cm, olaj, vászon, © Musée Paris Picasso

A legalább két órás időtartamot felölelő kiállítás összesen hét szakaszra tagolja Picasso munkásságát. Az 1895–1906 közötti fiatalkori időszakot felölelő első egység mutatja be a kék korszak melankóliáját és a korai művészportrékat. Picasso életében a legnagyobb áttörést 1907 hozta Az avignoni kisasszonyok című (Les demoiselles d'Avignon, 1907, MoMa) művével, amiben a korábbi festészeti tradíciókhoz képest újszerűen a formák lebontása és kubista újraépítése jelentkezett, a kiállításon a képhez festett tanulmányait tekinthetjük meg. A szándékos disszonancia, a maszkszerűség, a kevés színhasználat, a figurát körülölelő törésvonalak (szín- és vonalvezetés által), a szűk tér – amiben a figurák elhelyezkednek – mind fontos jegyei lesznek Picasso kubista festményeinek. „A modern művészet ikonjának” tekinthető mű igen szorosan kapcsolódik a primitív művészethez (a kiállításon pedig a „Vissza a kezdetekhez” című szekcióhoz), amit afrikai maszkok és egyiptomi alakok is inspiráltak.  A képen a bordélyba betérő meglepni kíván és maga is meglepődik. A festményt nem látjuk, de Picasso világszerte ismert alkotó lett, így kifejezetten érdekes a mester vázlatlapjait és skicceit bogarászni.

A „Kubista dekonstrukció-konstrukció” (1907–1916) megnevezésű korszakból kifejezetten szellemes a Bajuszos férfi (1914) című mű, egy humoros portré festett kollázsokkal, ami megmutatja, hogy minden dolognak van egy nevetséges oldala és Picasso kedvelte felfedni ezeket. A Braque-kal együtt fémjelzett szintetikus kubizmus a kollázs technikát jelentette, ahol a különböző anyagok, a festett és a valós tárgyak egymásba mosódnak. A tárlaton találunk főműveket is, mint például az egyik kedvenc műkereskedőjének, Ambroise Vollard-nak a jól ismert kubista portréját a korábbi analitikus kubizmus időszakából.

Pablo Picasso: Ambroise Vollard portréja, 1909–1910, olaj, vászon, 93×65 cm, © Puskin Múzeum, Moszkva © 2016 – Succession Pablo Picasso – HUNGART

1917 után Picasso festészetében újra megjelenik a klasszikusan egyszerű vonal, a szépen modellált test, a táncosok és a balett világa. Ebben az időben az Orosz Balett társulatnak készített színpadterveket hasonlóan más avantgárd művészekhez. Az 1925 és 1936 közötti éveket a „Szürrealista átváltozások” korszakcím jellemzi, ami az európai szürrealizmus megszületésének időszakára utal. Picasso művészetében új formák jelennek meg, az emberi alakok sztereometriája is megváltozik a gömbölyded múzsák által inspirált későbbi festményeken (pl. Női fej, 1931; Olvasó nő, 1932). A figurákat minden oldalról egyidejűleg elemzi, ami Picasso újítása és a korábbi sík kubista ábrázolás feloldása. A reliefszerű alakok a háromdimenziós teret egyszerre ragadják meg, miközben egymásba folyó elemekből épülnek fel.

A sokarcú avantgárd szimbólumaként a háború alatt és után elsősorban a trauma hatására született mementók kaptak helyet. A jól installált részben olvashatunk róla, hogy a háború után ismertsége és pénze ellenére milyen nehézségekkel küzdött, miként harcolt műterében a hideg ellen és hogy végül beköltözött egy párizsi kávéházba. Ezeken a képeken a halálraítélt teremtményeknek a szörnyűség okozta emocionális átalakulását festi meg. A művészek korábban a szélsőséges érzelmeket rendszerint az arcizmok eltorzításával, az egyes testrészek, a szem és a száj felnagyításával érzékeltették. Picasso mindezt fokozta a test elemeinek, a szemek, a fülek és az orr helyének elmozdításával és teljes eltorzításával. Az egyes részek összeszövése adta ki a teljes alakot, ahol minden kifejezés a másikból fejlődött ki, az egység megtörése nélkül. A háború utáni években Picasso ismét a primitív művészet felé fordul, igazán soha nem is hagyta el, hiszen a művészet eredetének keresése mindig lekötötte. Az utolsó korszak humorral teli alkotásai (pl.: Matador meztelen nővel, 1970) lazítanak a szigorú egységekbe tagolt renden, az 1945-től készült festményeken régi mesterek témáit festi át, így ihletik meg Courbet és Cézanne fürdőző nőkkel teli képei.

Pablo Picasso: Olvasó nő, 1932, olaj, vászon, 130×97,5 cm, Musée national Picasso-Párizs, Pablo Picasso hagyaték, 1979, © RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris)/René-Gabriel Ojéda © 2016 – Succession Pablo Picasso – HUNGART

A kiállítást a földszinten végigkíséri Picasso életrajza és az archívumból vett fotográfiák, amin gyakran félmeztelenül pózol a kissé sem prűd festőmester. A tárlatot visszafogott sötétszürke színű falak kísérik, már-már túl komorrá és sterillé teszik ezt az iróniával teli életművet. Picasso modernkori mítoszára váltott jegy biztos recept a múzeumnak, és nekünk, látogatóknak egy tartalmas és izgalmas délutánra.

Arra a kérdésre, hogy miben rejlik Picasso sikere a magyar származású fotográfus, Brassaї is kereste a választ, aki gyakori vendége volt Picasso műtermének. Beszélgetések Picassóval című könyvében így ír róla: „Kevés művészben van meg az a képesség, amellyel magának sikerült elfogadtatnia az Avignoni kisasszonyokat. Éhen halnának. Matisse-tól hallottam egyszer: »A képességen felül még erő kell, hogy meg tudjuk védeni.« Magában megvolt ez a képesség: huszonöt éves korában híres volt, sikere volt.” – mondja Brassaї Picassónak, aki így válaszolt: „De hol van az megírva, hogy a siker mindig azoké legyen, akik kiszolgálják a közízlést? Én be akartam bizonyítani, hogy akkor is lehet sikere az embernek, ha mindenkinek fittyet hány, mindenkivel szembeszáll, ha nem alkuszik.”

A Picasso – Alakváltozások, 1895–1972 című kiállítás a budapesti Magyar Nemzeti Galériában látható 2016. június 31-ig.

Fotók: MNG

nyomtat

Szerzők

-- Lesi Anita --


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

Hermann Zoltán: "Odaát" című kiállítása nyomán (Semmelweis Szalon, Budapest, 2025. 10. 15. – 11. 13.)
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés