bezár
 

zene

2008. 03. 19.
Két Nagano, fél Strauss és fél Beethoven
A Bajor Állami Zenekar koncertje a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben március 14-én
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két Nagano, fél Strauss és fél Beethoven Két nappal Ton Koopmanék után hivatalosan is megkezdődött a Budapesti Tavaszi Fesztivál. Az alaphangot a Bajor Állami Zenekar adta meg, amely állítólag a világ legjobb zenekara, Kent Nagano vezényletével, aki állítólag a világ legjobb karmestere - de nem kell mindent elhinni, amit a népek beszélnek a szájukkal.

Ahogy nyitóhangversenyhez illik, pestiesen szólva, mindenki itt van, aki számít. Lépni is alig lehet a celebritásoktól, pedig elég nagy az épület, hála a tervezőnek, sóhajtana gépiesen C3PO, de így is kell idő, mire felérünk az első emeletre, ahová a jegyünk szól. Középerkély, első sor, egy szavunk sem lehet. Mindent jól látni és hallani, de ha a harmadikon ülnénk, akkor sem lenne rosszabb a hangzás, úgy van megépítve a hangversenyterem, ahogy hangversenyteremnek kell, legfeljebb a zenészek lennének hangyányibbak. Az izgalom már fél nyolckor a tetőfokára hág, bár a sorok még foghíjasak, a fellépők még sehol, meg is jegyzi mellettem idősödő diplomatafeleség, hogy nem szabadna megváratni a világ legjobb zenekarát és karmesterét. Hirtelen engem is felvillanyoz, hátha igaza van, tényleg ők a legjobbak, ez azért meglepetés lenne a javából. De soha kellemetlenebb meglepetést. A karmester Kent Nagano konzervből már régi ismerős, nem mondom, hogy meggyőzött volna, a Bajor Állami Zenekar még kevésbé, sebaj, meggyőzhető vagyok. És csupa optimizmus.

Alig telik el szűk negyedóra, máris benépesül a pódium, megtelnek a széksorok is, aztán besiet az amerikai születésű dirigens, a müncheniek és a montreáliak főnöke. Félreérthetetlen mozdulatokkal jelzi, hogy ideje megkezdeni a műsort, és máris ott vagyunk a 2001 Űrodüsszeiánál. Merthogy az Imígyen szóla Zarathustra az első szám, a tősgyökeres müncheni Richard Strauss kitűnő kompozíciója, amelyről maga a szerző így írt annak idején: A kezdete diadalmas, a Szenvedély-téma lenyűgöző, a Fúga hátborzongató, a Táncdal egyszerűen gyönyörűséges. Hibátlan hangszerelés, a zenekar kitűnő. Röviden szólva: remek fickó vagyok és egy kicsit meg vagyok elégedve magammal. Lehetett is. A darab tényleg pompás, nem véletlen, hogy közhellyé vált a bevezetés a maga jellegzetes fanfárjaival és dobütéseivel, és a folytatásra sem lehet panasz.

A bajor zenekar ehhez képest csak olykor-olykor közelíti meg a világ legjobbjait. Főleg a vonósokat, azon belül is az első hegedűt hallom jóval gyengébbnek a kívánatosnál. Kétségtelenül erőssége a csapatnak az ütős és a fúvós szekció, ami Straussnál egyáltalán nem hátrány, sőt. A hegedűk, brácsák, gordonkák is nagyon szépen tudnak szólni, ha lírai motívumokat kell játszani, vagy nincsenek mellettük a rezek, de a tuttiban már haloványak, bizonytalanok. Összességében egy nagyon finom, érett Zarathustrát hallhattunk tőlük, egyes részletek, mindenekelőtt a Sírdal és a zárlat bizonyosan emlékezetesek maradnak. A fúga viszont rémesen unalmas, nem állnak össze egésszé az egyes részek, és éppen a megfelelő lélektani pillanatban, amikor már elérnék a tűréshatárhoz, ahol gyanakodva felszisszennék, hogy nem vagyok képben, miről is akarna vajon szólni ez a darab, már véget is ért, fel lehet lélegezni. Nem kell mindent érteni. Talán a szimfonikus költeményekre is igaz Rejtő megállapítása, amelyet a nőkre és a költői hasonlatokra alkalmazott: ha szép, akkor az sem baj, ha nincs semmi értelme.

Még szerencse, hogy ott a második rész, egy örökbecsű szimfóniával, Beethoven korszakos harmadikjával, bőven van lehetőség eloszlatni a kétségeket. Tartok is azért tőle, mert egy későromantikus szimfonikus költemény jóval több lehetőséget nyújt az esetleges hiányosságok leplezésére, mint a teljesen öncélú, magáért a zenéért való Eroica, ahol egy szimfonikus zenekarnak nem is annyira interpretátornak kell lennie, hanem magának a médiumnak, annak, ami: szimfonikus zenekarnak. Beethoven szimfóniája ráadásul az első olyan mű a zenetörténetben, amely nemcsak hogy szakít Mozart és Haydn klasszicizmusával, megőrizve persze a nagy elődök számos vívmányát, hanem olyan, amely autentikus médiumként fogja fel a zenekart, nem pedig annak az együttesnek, amely számos szólam harmonikus megszólaltatására képes egyidejűleg. A szimfónia ettől kezdve nem a témák különféle változatainak megszólaltatója és egymásnak megfeleltetője, egyfajta alkalom az összehangzattani gyakorlásra, amely csupán annyiban nehezebb a kamaradaraboknál, hogy több benne a hangszer, hanem az egyidejű megszólalás miatt hangzásbeli követelményeket is támaszt. A III. szimfónia több mint egy szimfónia: maga a szimfónia. Valami olyasmi, ami miatt érdemes volt egyáltalán kitalálni a szimfonikus zenekart. A szimfonikus zenekar sosem volt szimfonikus zenekarabb sem előtte, sem utána, mint éppen az Eroicában, rejtély, hogyan lehetett egyáltalán megkomponálni mindössze tizenöt évvel a Jupiter és szűk évtizeddel Haydn angliai korszaka után. Kizárt egyébként, hogy ilyen zenét lehessen írni, alighanem igaza volt a szerzőnek, amikor azt mondta, hogy nem szerez zenét, hanem csak leírja a muzsikát, ami a fejében van. Igen, ez az egyetlen elképzelhető megoldás. Szédületes, mi lehetett ennek az embernek a fejében.

Abba bele sem merek gondolni, mi lehet Kent Naganóéban, mert mindebből semmi sem derül ki a bajorok előadásában. Ez a szimfónia úgy szólt, mint egy kései Mozart, aki csodával határos módon túlélte saját magát a Rekviem után, és megpróbálja utánozni a fiatal Beethovent. Ahogy Molnár Ferenc mondaná, ilyen művet csak röviddel a halála előtt ír az ember, vagy a halála után. Bágyadtan klasszicizáló a tónus, parókás muzsikusok játszanak rokokó kulisszák előtt, rizspor, púder, szelence, szalagos cipők. Modoros, rémesen cirkalmas az egész, nyoma sincs annak a nyers erőnek és lényegretörő állhatatosságnak, amely miatt ez a kompozíció egyáltalán megíródott, először Napóleonnak ajánlva, aztán a Hősi melléknévvel, megtoldva azzal, hogy az egész "egy nagy ember emlékének" szól. Ez a szimfónia sem nem hősi, sem nem bonapartista, mindössze fülledten bécsies. Ráadásul gyakran pontatlanok a szólamok, és ha gyors a tempó, nem győzik beérni egymást. Nemcsak felejthető ez az Eroica, hanem el is kell felejteni, nehogy rosszat álmodjon tőle az ember.

Álmomban két Kent Nagano voltam. Az egyik, aki vezényelt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, a másik, aki a világ legjobb karmestere. Úgy emlékszem, nem nagyon találtuk a közös hangot.

prae.hu


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Csernus János --


További írások a rovatból

Az ország legismertebb előadóival énekel együtt a gyermekkórus
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Händel Jephtha című oratóriuma az Il Pomo d'Oro előadásában

Más művészeti ágakról

Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
A Moonlight Pictures a Jurányiban
G. István László kötetbemutatója a Magvető Caféban
Luca Guadagnino: Vadászat után


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés