bezár
 

színház

2018. 07. 15.
Kicsiben is hatalmas
Multikulti ínyencség a visegrádi négyek jegyében, ukrán fűszerezéssel bolondítva
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Cirkusz, utcaszínház, koncertek, comedia dell´arte, Duna-parti hangulat és egyedi, kulturális sokszínűség. Fröccsözős, rockos, bulizós, egyszerre abszurd, laza, drámai és komikus. Az előbbiek a váci VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó ismertetőjegyei, mely hétfőn hajnalban a Quimby koncertjével, majd DJ Infragandhival zárta többnapos rendezvénysorozatát, egyúttal Magyarország V4-es elnökségét is.

Színészek zsonglőrködnek, tűzijáték robban, Rómeó és Júlia a Szentivánéji álom szereplőinek társaságában komikusan végez magával, miközben törpék válnak óriássá gólyalábakon. Kissé távolabb rockzene szól, folyik a fröccs és a sör, kivetítőn a horvát futballválogatott győzi le éppen az orosz csapatot, természetes háttérképként a Dunával. Ez utóbbi díszletről bátran kijelenthetem, soha jobbat.

Mielőtt az abszurd leírás bárkit zavarba ejtene, a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó már a nevében is jelzi, kizárólag zenei vagy pusztán színházi eseménynél sokkal többet ígér. A szervezők az eklektikus zenei programokkal tavaly már felrakták a rendezvényt a hazai fesztiválok térképére, idén pedig még nagyobb nevekkel csábítottak, hangsúlyosan a rock jegyében. A Tankcsapda, Vad Fruttik, Kiscsillag és Quimby mellett azért a rap és a pop is teret kapott, így a Bëlga, a Punnany Massif, valamint Péterfy Bori & Love Band dalait is élvezhették a fesztiválozók.

fények

Mitől kínál mégis többet, mint egy szokványos zenei vagy színházi fesztivál? Hat évvel ezelőtt a Váci Dunakanyar Színház vezetője, Kis Domonkos Márk olyan színházi találkozóról álmodott, mely a hasonló kulturális és történelmi múlttal rendelkező országok színházi alkotásait prezentálja, és közös előadást is életre hív a visegrádi országok művészeivel. Megszólítva egyúttal azokat a fiatalokat, akiktől a színház világa távol áll, koncertekkel népszerűsítve az előadásokat. A színművekre jegyet váltók ugyanis ajándék belépőt kaptak a fesztiválra, míg a napijegyet igénylők drágábban juthattak be a rendezvényre. A korábbi években a közönség és a szervezők még ingáztak a kőszínház és a Duna-part között, idén azonban a Váci Dunakanyar Színház felújítása kézenfekvő megoldást hozott magával, így egy cirkuszi sátorban láthatta a közönség a naponta 17 órakor kezdődő előadásokat. Az új miliő remekül illett a nyári fesztivál könnyed stílusához, a falak nélküli világ oldott hangulatot teremtett.

taps

A színházi repertoár döntően a vígjáték irányába mozdult, de drámai pillanatokból sem volt hiány. Július 5-én, a programsorozat első napján a prágai Svandovo Színház Sírj, bébi, sírj! című előadását tekinthették meg az érdeklődők. A cseh produkció öt nőt állít a középpontba, akik egy életvezetési tanfolyamon keresik a megoldásokat életük problémáira. Így ismerhetjük meg az alkoholista, öregedő, magányos színésznőt, majd Sabinát, a háromgyermekes, tökéletes anyukát, aki katonásan irányítja családja életét. A maximalista, teljesítménycentrikus sportoló edző apjának próbál megfelelni, de őt követi az introvertált Bětka is, aki végtelenül kiéhezett az emberi kapcsolatokra és a szexualitásra. És persze a karrierista újságírónő, aki folyton a telefonján lóg, hogy nagyképű mosollyal tegye fel a közösségi oldalra társai megalázó pillanatait, miközben cinikusságával szeretethiányát próbálja leplezni. A komikus pillanatokban gazdag darab drámai kérdéseket feszeget a nők jelenlegi problémáiról. Család és karrier, különböző szerepekben történő helytállás és megfelelési kényszer témáit boncolgatják az alkotók. Mindezek hátterében pedig a tudatosság, vajon felismerjük-e életünk nehézségei mögött az okokat, és felvállaljuk-e a felelősséget, hogy változtassunk rajta?

Cry

Shakespeare művei többszörösen is helyet kaptak a programban, így a színházi találkozó másnapján lengyel Hamlet esettanulmányt láthattak a vállalkozó szelleműek. Sajnos ez vonzotta a legkevesebb érdeklődőt, bár a klasszikus drámától elrettenők csalódhattak volna, mivel a lengyel CHOREA Színház tagjai és a Varsói Színházi Akadémia másod- és harmadéves diákjaival színpadra állított előadás formabontó produkcióval hódított. A produckió a szegény színház atyjaként ismert Jerzy Grotowski, illetve Stanislaw Wyspiański, festő, költő és drámaíró Hamlet-esettanulmányának szövegeit használja fel, és arra keresi a válaszokat, vajon kicsoda Hamlet a korunkban. Hogyan lehet újraértelmezni, mit üzen ma számunkra a dán királyfi története? A lengyel színészek drámai előadást mutattak be, ahol a verbalitás helyett elsősorban a mozgásszínház érvényesült. Utóbbi remek megoldás volt, ugyanis Hamlet, Ophelia és Gertud szerepét egyszerre több színész is játszotta, a színjáték pedig nem csupán a minimális díszlet miatt idézte meg Grotowski látásmódját. A lengyel művészek kíméletlenül használták fel saját testüket a produkció során. Katartikus és meghatározó pillanat volt, ahogy az egymás vállára álló színészek átfogták a mennyezetről lógó lámpákat, majd a halál pillanatában, mintegy lelkük lángját eleresztve hullottak alá társaik karjaiba.

Az időközben sátorra hulló heves zápor sem tántoríthatta el a kitartó előadókat, akik a színpadra csöpögő víz ellenére is rutinosan közvetítették a színpadi eseményeket. A közben párába burkolózó tér még inkább misztikus hangulatot kölcsönzött, mintha csak a ködös Albion szabadtéri programján láthatnánk a nagy drámaíró művének feldolgozását.   

A színpad lehetőségei miatt hasonlóan kevés eszközzel, de annál sokrétűbb módon felhasználható, ötletes díszlettel vonult színre a szlovák társulat, akik szintén Shakespeare-darabbal igyekeztek lenyűgözni a közönséget, szombaton ismét a vígjáték szerelmeseinek kedvezve. A Szeget szeggel szórakoztató előadás volt, ahol az öt színész több szerepbe bújva játszotta a darabot, egy mozgatható, függönyökkel takart állvány segítségével.

Szeget szeggel

A lengyel előadás mellett azonban a legizgalmasabb produkciót a vasárnapi bemutató ígérte, amely cseh, lengyel, ukrán, szlovák és magyar színészekkel dolgozott. A workshop résztvevői mindössze két hetet dolgoztak az improvizációra épülő előadáson, ez azonban egyáltalán nem volt érzékelhető a bemutatón. A Jaroszlav Fedorisin által rendezett produkcióban 13 színész és 2 gyermek vett részt. Az előadás alapját Peter Handke Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról című drámája szolgáltatta, erre épült a különböző nemzetiségű színészek improvizációs játéka. A verbalitást nélkülöző művészek mozgással, tánccal, gesztusokkal teremtettek sajátos atmoszférát, történeteket mesélve a közönségnek. Az eseményeket irányító Ivaskovics Viktor és Kaszás Mihály Isten és Lucifer megszemélyesítőjeként, a vegyes színészgárdával egyaránt indukált megrázó, vidám és érzéki pillanatokat. Az egymástól eltávolodó, olykor versengő vagy éppen együtt lerészegedő istenségek a poláris világ kölcsönhatásait, fény és sötétség, születés és halál, jó és rossz elválaszthatatlan viszonyát egy látványos és nagyon érzékletes bemutatóval adták át, amely világával az Össztánc ötletes előadásmódjára emlékeztetett.

isteni

A szervezők az eddigi legerősebb programsorozatot hívták életre, melyből a nagy zenei előadók mellett fontos kiemelni az idén már naponta jelentkező utcaszínházi előadások lenyűgöző világát. Az ukrán Voskresinnia Színház társulata elképesztő lendülettel, dinamizmussal és eszközökkel kápráztatta el az éjszakák során a közönséget, ötvözve tüzet, vizet, fény- és hangjátékot, zenét, vásári komédiát és számtalan mechanikát, amire csak képzeletünk kiterjed. Ez a remélhetőleg hagyományteremtő gyakorlat azért is fontos, mert Magyarországon nincs tradíciója az utcaszínháznak. Éppen annak a műfajnak, mellyel mindenki közös nyelvet beszél, és a cirkuszi sátorban bemutatott előadásokhoz képest feliratot és szinkrontolmácsolást sem igényel. 

tűzben

A rohamtempóban fejlődő fesztivál idén rekordot döntött, mintegy tízezren látogatták a rendezvényt, legtöbben a Tankcsapda koncertjére voltak kíváncsiak. A cseh előadást leszámítva a színházi előadások nem voltak teltházasak, valamint az utcaszínház és a koncertek között is érdemes lett volna több szünetet hagyni, hogy a zenei előadókra elszivárgó közönség végig kövesse a kreatív, fantáziadús ukrán társulat fellépéseit. A döntően 23 órakor kezdődő zenekarok koncertjeire pedig valószínűleg többen is kíváncsiak lettek volna, ha korábbi időpontra teszik a szervezők. A VéNégy egy sokszínű és rendkívül hangulatos rendezvény, mely éppen azzal őrizhetné meg a szlogenjében is hirdetett emberléptékű jelzőt, ha az idei koncepciótól eltérően nem kívánja utánozni a nagy zenei fesztiválok bevett formuláit. Egy biztos, a rendezvényt jövőre is érdemes lesz figyelemmel követni.

 

VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó

Nyitóelőadás: 2018. június 29.

2018. július 5-8.

Vác

 

Fotók: Klinger Gábor, Radványi Mihály

nyomtat

Szerzők

-- Csernák Zsuzsa --


További írások a rovatból

színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól
A Mary Page Marlowe című előadás a londoni Old Vic-ben
Beszélgetés Köles Ferenccel a közérzetéről, pályája sikereiről, kudarcairól és a színházi struktúráról
A Moonlight Pictures a Jurányiban

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Kustos Júlia a Horváth Péter ösztöndíj idei nyertese


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés