bezár
 

zene

2022. 11. 11.
Integratív alkotó vagyok
A Prae körkérdése zeneszerzőkhöz: Solti Árpád válaszol
Tartalom értékelése (8 vélemény alapján):
Solti Árpáddal sosem találkoztam személyesen, és a zenéjét is csak akkor ismertem meg, amikor őt más zeneszerzők ajánlották. A hazai koncertéletben ritkán vesz részt, külföldön él. A körkérdésre rövid, karakán válaszokat adott. A zenéje különlegessége miatt mindenképpen számon kell őt tartanunk.

PRAE.HU:  Milyen közösségi zenei jelenségekhez kötődsz, felhasználod-e valamely nép zenéje vagy a populáris műfajok motívumait, vagy ezek milyen más módon hatnak rád?

prae.hu

Integratív alkotó vagyok, vannak stílusok, műfajok, amik jobban hatnak rám: a francia és orosz romantika, a 20. század komponistái, a jazz teljes spektruma és az EDM (electric dance music). Ez utóbbi hatás leginkább Shut It Down! című darabomban érvényesül.

PRAE.HU: Milyen előnyt és milyen hátrányt látsz abban, hogy a magyar közösséghez tartozol, és felhasználod-e ezt az identitást valamelyik művedben? 

Véleményem szerint a kulturális identitás nélkül gyökértelenné válik az alkotó. A világ globális, az információáramlás pedig soha nem volt ennyire gyors. Az ember könnyen úgy érezheti, hogy folyamatos viharnak van kitéve. Engem a magyarságom tart a földön (egyfajta origó számomra), amellett, hogy el- és befogadom a külvilág hatásait. Különleges dolog ehhez a nemzethez tartozni: egyszerre vágyik a tradícióra és az innovációra. Ennél jobb táptalajt a kreativitáshoz nem tudok elképzelni.

A magyar népzene felhasználása nagy fokú óvatosságot igényel, ezért a zeneszerzők zöme – magamat is beleértve – kerüli. Azonban a timpanikra írt szonatina első tétele ilyen hatást tükröz.

PRAE.HU: Kiknek komponálsz, van-e célközönséged, milyen társadalmi réteget, esetleg csoportot szólít meg a zenéd? 

Mondanám, hogy a zeném mindenkinek szól, de például Mozart Rekviemje és Varázsfuvolája is bevallottan különböző közönségeknek íródott. Személyenként sem vagyunk konstansak, szerintem szívesen hallgatunk klasszikus, experimentális, populárisabb zenéket akár egyazon napon. Így a sokféle közönség állhat hasonló emberekből. Amikor zenét írok, akkor tervezett bemutató esetén az alkotó(k) személyét, másodsorban a helyszín adottságait veszem figyelembe. Például németországi felkérések esetén többet és bátrabban kísérletezek, mert ott ez úgymond elvárás is. Számomra pedig egy jó ürügy, hogy felfedezzek új dolgokat.

Ha a saját templomi kórusom számára írok, akkor annak egyszerűen intonálhatónak kell lennie. Én nagyon élvezem ezt a soklakiságot, és megóv attól is, hogy a komponálás rutinszerűvé váljon, ezért keresem az újabb platformokat. Persze mindenhova viszem magamat, a kollégák által emlegetett „soltizmust”, így nem számít, hogy clustert vagy egy 13-as akkordot írok.

PRAE.HU: Mennyire vagy befogadó az európain kívül eső zenei rendszerekkel, szerinted hozhat-e minőségi változást a harmadik világ (tiers monde) egyéni és közösségi zenéinek európai  importja?

Nem igazán értem a kérdést. Az igaz, hogy a nyugati kultúra globalizálta az egész világot. Egyúttal integálta az „leigázott” területek kultúráját és esszenciálisan hatott mindenki mindenkire. Érdekel-e például az indiai zene és annak sokrétű rendszere? Picit igen, de alapvetően nem. Nem hiszem, hogy alkotóként kötelességem lenne bármit is befogadni. Ha akarom, akkor igen. Engem nem érdekelnek a rendszerek, csak akkor, ha a létrehozott műalkotás nyer vele.

nyomtat

Szerzők

-- Weber Kristóf --

Zeneszerző és muzikográfus vagyok. Különféle szöveges műfajokban írok, emellett a PTE Művészeti Karán oktatok. Hobbim az idiómák gyűjtése. Zeneműveim kottái a Petrucci online kottatárban elérhetők. Szoktam fotózni is.


További írások a rovatból

Danczi Csaba László emlékére
Ki marad, ha Shady eltűnik?
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán

Más művészeti ágakról

Reptér, Magdafeszt, Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
Így telt a 2025-ös őszi Margó Irodalmi Fesztivál első napja
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 41. számáról
Interjú Nemes Jeles Lászlóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés