bezár
 

film

2014. 10. 10.
Grátisz belépő
Kerékgyártó Yvonne: Free Entry
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Kint voltunk, vagy nem voltunk kint a Szigeten, ez évről-évre az augusztus egyik kulcskérdése. A Free Entry lánykái zsebpénz híján sem szeretnének lemaradni az össznépi bulizásról, így a karszalag hamisítás rafinált módszeréhez folyamodnak. A fesztivált rózsaszín szemüvegükön, szembe lógó frufrujukon keresztül láttatja Kerékgyártó Yvonne rendező.

A Sziget Fesztivál a maga húsz bulizós éve alatt szépen túlnyújtózott saját határain. Rétegközönség helyett manapság boldog-boldogtalant magához vonz összműfajú zenei kínálata és színes programválasztéka. A fetrengős, drogos, rossz arcú punkok, rockerek és alterok fesztiválsztereotípiáját a Sziget már jó ideje leküzdötte, a színvonal európai szintűre tornázása mellett azonban a lényeg mégsem változott: még mindig „Kell egy hét együttlét” (esetleg egy-két együttlét?) a Fesztiválköztársaság színes lufiban és Sziget Eye-ban gazdag ege alatt, avagy a Szabadság Szigetén (Island of Freedom), ahogy azt az angol nyelvű marketing hirdeti.

prae.hu

Free Entry

Kerékgyártó Yvonne Sziget-filmje, a Free Entry egészestés változata stílusosan a Magic Mirror sátorban pergett először közönség előtt. A három évig, három fesztiválanyagból készített, erősen low budget produkció töredezett, ám szokatlanul őszinte hangon szól a lánybarátságról, a szárnypróbálgatásról és minden idők legmenőbb magyar zenei rendezvényéről. A rendezőnő, akinek titka ebben a vissza nem fogott őszinteségben rejlik, első nagyjátékfilmjeként prezentálta a kamasz Betty (Pusztai Luca) és ’V’ (Barta Ágnes) belógós, pasizós, sörtől és marihuánától bűzlő sztoriját, ami a lazulás nincstelen pillanatai mellett mégis ártatlan és poétikus marad.

Free Entry

A két szemtelenül fiatal csaj hamis karszalaggal jut be a Hajógyárira, mert pénzük alig, merészségük viszont annál több. A szabályszegést és a szülők elől titkolt bulizást ügyetlen marihuána-árusítással fejelik meg, de illegális pénzfelhajtási kísérletük rendre csődöt mond, így rájuk csak az asztalon hagyott maradékok, a toi-toi vécék és a biztonsági őrök várnak könnyen szerzett lóvé és szórakozás helyett. Mielőtt a gyanússá váló Bettyt kitessékelnék a Szigetről, a lányok végigmulatnak egy Quimby koncertet, bepasiznak és furcsa ízű sütit esznek az óriáskeréken. Betty később a jóképű fűdílernél, ’V’ egy kendergőzös lufipartin tölt izgalmas pillanatokat, majd nagylányos tapasztalatokkal gazdagodva újra egymásra találnak a fesztivál hajnali macskajajában.

Free Entry

A film kissé zilált, kissé talán túlzottan epizódszerű, klipphangulatú, de hitelesen szól a Sziget-tapasztalaton felnőtt fiatalok életérzéséről. Ahhoz, hogy egy egész generációról, esetleg magáról a fesztiválról rajzoljon meggyőző portrét, kevésnek bizonyul, szétfolyó jelenetezésén látszik is a koncepció, meg nem is, bár a minimál költségvetés és az elhúzódó forgatás egyértelműen felmenti Kerékgyártó Yvonne-t a tökéletesség szorító elvárásai alól. Nem csak azért, mert egy különösen jó nagyjátékfilm-ígéret lüktet a Free Entryben, hanem mert az ifjú lánykák jelenkori problémáinak mozgóképes szószólója a rövidfilm műfajában sem volt eddig rest kidolgozott, fantáziadús, ám maníroktól megtisztított miniprodukciókat létrehozni. Ez egy kísérlet volt (2006) című filmje vizuális-formai játék, a Youtube Girls (2009) és a Facebook-Molotov (2011) vérbeli Y-generációs virtuál-mese, a Marika nem cica (2013) szellemes és kreatív társadalomkritika, a Pinkwater (2010) pedig egy igazi gyöngyszem, mely a kamaszlányos fellángolás megejtő, látomásszerű bemutatása.

Free Entry

A Free Entry relatíve más úton halad, elharapóznak benne a változatos „szigetközhelyek” és a nagykönyv szerint megírt klisészereplők, de az odafigyelő színészvezetés mégsem tagadható tehetségelem Kerékgyártó Yvonne egészestéssé összepakolt produkciójában. A bamba arcú Betty és a kikent-kifent ’Vé’ imádnivaló pofára esései a két színésztanonc lány esetlen félprofizmusában teljesednek ki, rendezőjük pedig láthatóan jól bánik velük, érzékkel nyitja meg személyiségüket. A film másik főszereplője a Sziget, aminek viszont csak néhány kiragadott szelete látható, habár a hangulat- és élményközvetítésről a dalok (zenei producer Deutsch Gábor ’Anorganik’ és Takács Zoltán ’Jappán’), valamint a szándékoltan keresetlen képek is gondoskodnak.

Kerékgyártó Yvonne Free Entryje ’70 perc erejéig legálisan illegális „szabad belépést” enged a Fesztiválköztársaságba, ahol az elvarázsolt és földhöz ragadt jelenetek elegye visszaránt a tizenéves kor nosztalgikus naivitásába. Abba a korba, amikor még vagány volt sárral dobálózni, ordítva énekelni, osztálytársak előtt menőzni és minden más hülyeséget csinálni. Ez a grátisz belépő még azoknak is jóleshet, akik eddig be sem tették a lábukat a Szigetre.

 

Free Entry

Színes, magyar játékfilm, 70 perc, 2014 

Rendező: Kerékgyártó Yvonne
Producer: Kastner Judit
Ko-producerek: Romwalter Judit, Huszár Viktor Dénes
Operatőrök: Pálos Gergely, Becsey Kristóf, Cador Rida, Nagy Zágon
B-kamera operatőrök: Benkó Tamás, Szilágyi Fanni, Balázs István Balázs
Vágó: Bacskai Brigitta
Jelmez: Szlávik Juli
Zene: Anorganik, Jappán
Hangkeverés: Fazekas Csongor, Vastag Gábor

Szereplők: Pusztai Luca, Barta Ágnes, Sándor Péter, Kardos Róbert, Kovács Ádám, Janka Barna, Szolár Tibor, Nemes Anna, Nagy Katica

 A Free Entryt a Budapest Film közreműködésével október 23. és 29. között műrorra tűzi a Tabán Kinotéka. A film látható lesz a Magyar Filmhéten is. 

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

Haragonics Sára: Szia Sári!
Beszámoló a XI. Országos Rajzfilmünnep szakmai napjáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés