bezár
 

zene

2017. 04. 10.
Göndör sziluett
José González koncert, Budapesti Tavaszi Fesztivál, 2017. április 4.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Apró, színes labdák ezrei pattognak le San Francisco dimbes-dombos utcáin, miközben kellemes gitárzene és mára már összetéveszthetetlen énekhang szól. Ez bizony José González, az argentin származású, angolul éneklő, keveset beszélő svéd indie-folk énekes, aki most egy szál gitárját kísérte Budapestre.

Azért van abban valami végtelen abszurditás, amikor az ember a Kossuth téri rendőrsorfal mellett elsétálva, adrenalindózisát, tehetetlen dühét és kiszolgáltatottságát negligálva, de legalábbis negligálni próbálva érkezik meg a harmónia és a béke nemzetközi nagykövetének, José Gonzáleznek a koncertjére.

prae.hu

De hát a Budapesti Tavaszi Fesztivál szervezői aligha tudhatták volna előre nem is sejthető politikai eseményekhez igazítani a koncertek időpontját, így nem csak elfogyott a jegyek mindegyike, de szépen meg is telt csukott szemű, fejüket lágyan ringató rajongókkal az Akvárium NagyHall-ja.

José González

Ehhez képest már-már forradalmi volt megérkezni a koncertindító How Low akár politikai üzenetként is értelmezhető kezdősoraira:

How low are you willing to go
Before you reach all your selfish goals?

(Milyen mélyre vagy hajlandó süllyedni
Mielőtt elérnéd önző céljaid?)

Pedig José Gonzálezt elsősorban nem a tartalma miatt hallgatjuk, legalábbis azt sejtem, hogy az ő esetében a kellemes gitárharmóniák, a különleges, több szólamúnak ható ének jóval hangsúlyosabb, mint maga a szöveg. De hát úgy tűnik, itt is érdemes belenézni a sorokba, hogy végképp egyértelmű legyen, hogy egyrészt a küllem nem ugyanaz, mint a jellem, másrészt hogy a cukin megénekelt nyomasztás sokkal nagyobbat szól, mint a nyomasztóan megénekelt cukiság.

Elköszön

De hát mit tegyünk, José González tényleg cuki, már közel négy éve is megírtuk róla, amikor Junip nevű indie-együttesével érkezett Magyarországra. Azóta pedig volt már a Szigeten is, most pedig már három albumos előadóként érkezett ide.

Ami tizenkét-tizennégy év alatt azért nem igazán tűnik túl nagy teljesítménynek, de ha ehhez hozzáadjuk a két Junip-lemezét is (Fields, 2010 és Junip, 2013), akkor azért kijön a 2-3 év/album tempó, ami egyáltal nem rossz, de még így is éppen elég volt közel 70 perc arra, hogy nagyjából bemutassa a teljes repertoárját.

Elhangzott persze a két, talán legnépszerűbb, egyébként feldolgozás-dala, a Teardrop a Massive Attack-től és a Heartbeats a The Knife-tól, a svéd kortárs elektroduo-együttestől, de persze volt itt Crosses és Cycling Trivialities is és a hatalmas tapsot kapó With The Ink of a Goast, de játszott egy Junip-dalt is, a Line of Fire-t és a Red Dead Redemption című film egyik betétdalát, a Far Away-t, illetve további 10 dalt nagyjából egyenletesen eloszlatva a Veneer (2003), az In Our Nature (2007) és a Vestiges & Claws (2015) című albumairól.

És bár JG szólóban kiművelt stílusa aligha fér össze a vad színpadi jelenléttel, és guszta is volt a minimalizmus, de az énekes múltjában azért ott a hardcore punk (sajnos erről hanganyagot nem találtam), szóval azért valami aktivitás talán belefért volna. Mondjuk néha a köszönöm, a köszönöm szépen és a thank you-n túl is mondhatott volna valamit.

De az igazi baj nem is ez volt a koncerttel. És ami baj volt, az sem olyan igazi és komoly. Mindössze arról van szó, hogy mivel Gonzálezen kívül más nem volt a színpadon, ő pedig elég jól bírja a hangját és hangszerét, ezért egy album-minőséget hozó, széken ülő, göndör, gitározó, különböző színekben úszó Gonzálezt nézhettünk.

Színpadkép

Persze komoly teljesítmény ugyanazokat a harmóniákat hozni, mint lemezen, de azért egy koncerttől az ember azt is várja, hogy neki szóljon, és hogy lásson-halljon valamit, amit otthon cd-n vagy youtube-on nem. Szóval a koncert bőven a komfortzónán innen lévőnek tűnt, de ez talán nem is volt baj, így legalább mi is tudtunk kicsit befelé figyelni a koncert alatt. Bőven volt mi elől ide menekülni és itt kicsit megnyugodni.

Szóval 70 percnyi béke szökött Budapestre, s ha a koncert nem a gödör vize alatt, hanem egy naplementében úszó tisztáson zajlott volna, akkor bizonyára lepkék és kisebb madárkák ültek volna meg González göndör fürtjein, galambok a gitár nyakán, és talán még a szarvasok is felhagytak volna egy-egy pillanatra az évszaknak megfelelő tevékenységükkel, hogy átadják magukat a nyugalomnak.

 

(A fenti koncertkritika nem jöhetett volna létre a Budapesti Tavaszi Fesztivál nagyvonalúsága nélkül. A koncerten készült képek Hegyi Júlia Lily hozzájárulásával kerülhettek a cikkbe. Ezúton is köszönöm mindkettőt. A José González-képet innen töltöttem le - SzD.)

nyomtat

Szerzők

-- Szél Dávid --


További írások a rovatból

A Tame Impala legkevésbé inspirált albuma
Avagy a svédek operába mennek – a Così fan tutte Uppsalában
Danczi Csaba László emlékére

Más művészeti ágakról

Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 51‒52. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés