irodalom
Hajdu Zsanett gyermekirodalom-szakértő arról kérdezte az antológia szerkesztőjét, Péczely Dórát, honnan jött a kötet ötlete, hisz ifjúsági kiadó általában nem szokott versekkel foglalkozni. Péczely Dóra négy évig volt a Szép versek című antológia szerkesztője, és úgy érezte, van egy olyan befogadói igény is, hogy verseket is olvassanak a kamaszok. Ő régóta tervezte ezt a kötetet, de a Tilos az Á -nak is meg kellett ahhoz erősödnie, hogy a Szívlapátot kiadhassák.
L. Varga Péter irodalomkritikus, a beszélgetés másik résztvevője hozzátette, a Szívlapát irodalomtörténeti szempontból is fontos könyv, mert egy olyan kortárs versekből álló antológia, melynek célközönsége a gimnazisták. Jó az, ha még középiskolás korukban találkozhatnak a fiatalok élő költők verseivel, mert később sokan már nem fognak. Remek ötlet, hogy a könyv különböző, összesen öt tematikára oszlik, mert az ismerősségen keresztül vezeti be a diákokat a kortárs költészetbe. LVP Kukorelly Endrével ért egyet abban, hogy érdemes lenne a kortárs költészeten keresztül megismerni a régebbi műveket, vagyis a mából közelíteni meg őket.
![]()
Mindig a jelenből konstruálódik a múlt – értett egyet ezzel Peer Krisztián költő is, akinek szintén szerepel verse az antológiában. Úgy gondolja, hogy a középiskolás még egy nagyon nyitott életkor, ilyenkor sokan olvasnak, de írnak is verseket. Jó, ha a diákok látják, az író, költő nem egy „kihalt faj”. Péczely elárulta, kezdetben a kötet egyharmadát szerelmes versek tették volna ki, hisz a tizenhat éveseket leginkább ez a téma érdekli, de végül öt téma köré szerveződtek a versek. Az egyes ciklusokat idézetekkel nevezte el, nem a tematika szavával (pl. szerelem).
![]()
Bende Tamás fiatal költő, akinek eddig egy kötete jelent meg (Horzsolás), felolvasta az antológiában is szereplő Merülünk című versét. Lovász Barnabás gimnazista pedig elárulta, számára furcsa érzés volt ezeket a (szerelmes) verseket olvasni, hisz szinte mindegyikben felbukkan valamiféle „elrontottság”-érzés: olyan, mintha veszekedés után írták volna őket. Ijesztő látni – jegyezte meg –, hogy mi vár majd rá (ezek szerint) a jövőben.
![]()
Fontos, hogy lineárisan is elolvassuk a kötetet – mondta L. Varga, csak így fog kirajzolódni előttünk a koncepciója. A kortárs költészet fantasztikus, és ebbe a könyvbe a legerősebb darabjai kerültek bele. Mi a szerelem? Tette fel a jogos kérdést Peer Krisztián, és egy fontos dologra hívta fel a figyelmet: a szerelem, ahogy ma beszélünk róla, nem más, mint konstrukció, mely hosszú hagyománnyal rendelkezik.
![]()
A Szívlapátot Dániel András képei illusztrálják. Lovász Barnabás úgy érezte, ezek az illusztrációk némileg befolyásolják az ő saját olvasmányélményét, de LVP szerint az ilyen típusú kötetbe szükségesek az illusztrációk, és itt vers és illusztráció rezonálnak egymásra. Szerencsés, hogy ez utóbbiak az antológiában önálló életre kelnek.
![]()
Izgalmasabb ez az antológia, mint egy költő saját kötete, olyan értelemben, hogy itt sok választ kaphatunk arra a kérdésre is, mi a vers – gondolkodtatott tovább Peer Krisztián. Péczely Dóra a kötet összeállításában szerencsére nagy szabadsággal élhetett, így olyan fiatalok verseit is bele tudta emelni, akik még kötettel sem rendelkeznek. Csupán egyetlen elvárásnak kellett a verseknek megfelelnie: a szerkesztő el tudja képzelni, hogy a fiataloknak tetszhet. Nagyon sokan csak azért nem foglakoznak a költészettel, mert nem tudtak igazán találkozni vele, nem jutott el hozzájuk, milyen fontos szerepet tölthetne be az életükben.
![]()
LVP emlékeztetett rá (Heideggert is megidézve), hogy minden ember valamilyen módon ráhangolódik a világ dolgaira. Ezt a hangoltságot legjobban a költészetben érjük tetten. A költészet ugyanúgy rezonál a jelenségekre, mint a zene. Lovász Barnabás felidézte, hogy gyakran van olyan érzése: egy adott élményben csak ő részes. Ha találkozik egy versben azzal az érzéssel, amiről azt gondolta, csak a sajátja, felemelő. Egy pici része összeáll a világnak.
Fotó: Bach Máté



