bezár
 

art&design

2024. 10. 24.
A Kádár-korból származó textilművek
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Kádár-korból származó textilművek A Fővárosi Képtár Ki a raktárból! elnevezésű sorozatának harmadik, Több szálon című, péntektől megtekinthető kiállítása öt Kádár-korból származó textilműre fókuszálva azok történelmi, politikai, művészeti és intézményi kontextusait is a látogatók elé tárja.

A kiállítás kurátora, Róka Enikő művészettörténész a csütörtök délutáni sajtóbejáráson kiemelte: a bemutatott művek nemcsak az alkotók – Juris Ibolya, Pintér Éva, Prepelicza Katalin, Túry Mária, Szuppán Irén – művészi, társadalmi és eszmei viszonyulásait, de a korszak kultúrpolitikai elvárásrendszerét, illetve a hatvanas és hetvenes évek textilművészetének gazdasági hátterét is tükrözik. Hozzáfűzte, hogy a kiállított műtárgyakon keresztül megismerhető egyedi történetek olykor a korszakról alkotott teljes képet is módosíthatják.

prae.hu

A gyűjtemény első szekciójában a szövött falikárpit műfaját megújító Ferenczy Noéminek is emléket állítanak. Róka Enikő kurátor felhívta a figyelmet, hogy a gobelin- és festőművész úgy vélekedett, csakis az az igazi mű, amit az elejétől a végéig, vagyis a tervezés folyamatától kezdve az utolsó szál elkötéséig maga az alkotó készít. Ezt az elvet hagyta örökségül tanítványai számára is.

Ugyancsak ebben a szekcióban láthatóak azok a képek is, amelyek az Iparművészeti Vállalat gobelinműtermében készültek 1966-ban. A felvételek a műhely mindennapjait és az ott dolgozó nőket, köztük a számos generációt oktató, Gigi néniként emlegetett szövőmestert, Rábai Jánosné Tujner Margitot örökítik meg.

A második szekcióban a Túry Mária által tervezett, Arató Erzsébet által kivitelezett Barátság című kárpit látható, amelynek eredeti szövőkartonja is fennmaradt, így lehetőség nyílik az utolsó festői változat és az elkészült mű összehasonlítására – hívta fel a figyelmet a kurátor, hozzátéve, hogy Túry figuratív és absztrakt vonásokat egyesítő munkája tökéletesen illeszkedett a korszak esztétikai elvárásrendszerébe.

A harmadik, legnagyobb anyagot bemutató részben, amelynek az Oratórium ad otthont, a szocialista építőmunka ábrázolását láthatjuk különböző textilműveken. Ugyancsak itt láthatók a bemutatott művek témáihoz és alkotóihoz kapcsolódó, illetve a kort megidéző filmek, fényképek, dokumentumok.

Prepelicza Katalin 1960-ban készült, Valéria-telepi építkezés című kárpitja egy új városrész, a Mária Valéria-telep helyén épülő József Attila-lakótelep témájából merít ihletet. Juris Ibolya Építés című, 1970-es, viaszolt batik eljárással készült faliképe a hajógyári lakásépítést örökíti meg, míg Pintér Éva falikárpitjainak tárgya a korszakban újra felfutó hajógyártás – fogalmaztak a sajtóanyagban.

A kurátor kitért arra is, hogy Prepelicza Katalin és Pintér Éva, akik Ferenczy Noémi tanítványai voltak, mesterüket követve maguk szőtték munkáikat. Hozzátette, hogy tanáruk hatása jól látható az alkotásaikon.

A tárlat záróképe, Szuppán Irén 1970-es Tulipán című alkotása már a jövő felé mutat. A síkból való kilépés, a textil plaszticitásának kérdése az avantgárd tértextilesek korai kísérleteivel mutat rokonságot, a tulipánmotívum pedig népi ornamentikával és a hatvanas évek populáris kultúrájának virágkultuszával kapcsolatos képzeteket is előhív – hívta fel a figyelmet Róka Enikő a gyűjtemény utolsó szekciójához érkezve.

A kurátor bemutatta azokat az itt elhelyezett dokumentumokat, fényképeket is, amelyek a korszak egyik híres építészeti vitájához, az 1975-ben kirobbant „tulipán-vitához" kapcsolódnak.

A kiállítás szereplőinek neve jórészt feledésbe merült, műveik mára eltűntek a köztudatból és kimaradtak a művészettörténeti összefoglalókból – áll a dokumentumban, amelyben felhívták a figyelmet arra is, hogy a bemutatott tárgyak csak nemrég kerültek át a Fővárosi Képtár törzsanyagába egy másodrangúnak tartott, a fővárosi kultúrházak, pártházak és egyéb közintézmények dekorációjára fenntartott gyűjteményi egységből. Újrafelfedezésük és bemutatásuk ráirányítja a figyelmet az egyes elfelejtett pályákra, művekre, a mögöttük húzódó kultúrpolitikai és gazdasági folyamatokra, hozzájárulva a korszak művészetének megértéséhez – hangsúlyozták.

A kiállítás 2025. március 31-ig tekinthető meg.

Négyzetes kép a leadben: Kiscelli Múzeum

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés