art&design
2010. 06. 08.
Raffaellótól Goyáig: a Szépművészeti Moszkvában
Raffaellótól Goyáig címmel nyílt a budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményének 60 képéből kiállítás a moszkvai Puskin múzeumban hétfőn.
A magyar múzeum az európai festészet klasszikus remekműveit mutatja be az orosz fővárosban: egyebek között Raffaello, Giorgione, Tiziano, Veronese, Tintoretto, Dürer, Hals, Velasquez, El Greco, Goya, Brueghel és további olasz, flamand, valamint holland mesterek alkotásait.
Az ünnepélyes megnyitót megelőző sajtótájékoztatón Czére Andrea, a Szépművészeti Múzeum tudományos főigazgató-helyettese elmondta: a most Moszkvában bemutatott képek java a múzeum Régi képtárából, az Esterházy-gyűjteményből való, s személyesen Irina Antonova, a Puskin múzeum igazgatója válogatta össze a kiállítás anyagát, amely híven tükrözi a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének arányait.
Czére Andrea hozzátette: a két múzeum kapcsolatai az ötvenes évekre nyúlnak vissza, s az utóbbi időben mintha újabb reneszánszukat élnék.
Gilyán György moszkvai magyar nagykövet a két ország közötti kulturális kapcsolatok eredményeiről, élénküléséről beszélt az újságírók előtt.
Antonova, aki 1961 óta áll az Ermitázs után leggazdagabb orosz múzeum élén, köszönetet mondott azért, hogy a budapesti múzeum rendelkezésre bocsátotta a képeket. Antonova szintén azt emelte ki, hogy a kiállítás híven tükrözi a budapesti múzeum gyűjteményének arányait, mind a festők, mind a műfajok tekintetében, s jól megfelel azon szándékuknak, hogy olyat mutassanak a kiállítás látogatóinak, ami a Puskin múzeum gyűjteményéből hiányzik.
Antonova kijelentette: a most megnyílt tárlat méltó a Puskin múzeum nagysikerű kiállításaihoz, amelyeket korábban egyebek között a New York-i Metropolitan Museum of Art, a madridi Prado, vagy a bécsi Kunsthistorisches Museum anyagából rendeztek.
Nem állta meg, hogy meg ne említse: nem minden kért képet bocsátott rendelkezésre a budapesti múzeum, de megértéséről biztosította a magyar kollégákat, s elkerülte a választ arra a kérdésre, hogy mit nem hozhatott el Moszkvába.
Czére Andrea az MTI kérdésére azt mondta: maga sem tudja konkrétan, amely képekről lehet szó. Tény azonban, hogy minden múzeumban, így a Szépművészetiben is vannak képek, amelyeket nem adnak kölcsön például állapotuk miatt, vagy azért, mert anyaguk különösen sérülékeny, mint például a fára festett képeké. Kiemelte azonban, hogy a moszkvai tárlaton nagy számban szerepelnek olyan képek, amelyeket nem szívesen, s ezért csak igen ritkán adnak kölcsön, így egyes festők főművei és még fára festett alkotás is látható a Puskin múzeumban.
Végül a kiállítás egyik rendezője érdekességként elmondta: El Greco Bűnbánó Magdolna című képe eredetileg Szergej Scsukin orosz gyűjtőé volt - Scsukin és Ivan Morozov textilkereskedők 1917-ben államosított gyűjteményei képezik a Puskin múzeum anyagának jelentős részét -, de a gyűjtő a képet maga adta el Párizsban. A mű később az Esterházy-gyűjteménybe került, s most "átmenetileg hazalátogatott Moszkvába".
Az ünnepélyes megnyitót megelőző sajtótájékoztatón Czére Andrea, a Szépművészeti Múzeum tudományos főigazgató-helyettese elmondta: a most Moszkvában bemutatott képek java a múzeum Régi képtárából, az Esterházy-gyűjteményből való, s személyesen Irina Antonova, a Puskin múzeum igazgatója válogatta össze a kiállítás anyagát, amely híven tükrözi a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének arányait.
Czére Andrea hozzátette: a két múzeum kapcsolatai az ötvenes évekre nyúlnak vissza, s az utóbbi időben mintha újabb reneszánszukat élnék.
Gilyán György moszkvai magyar nagykövet a két ország közötti kulturális kapcsolatok eredményeiről, élénküléséről beszélt az újságírók előtt.
Antonova, aki 1961 óta áll az Ermitázs után leggazdagabb orosz múzeum élén, köszönetet mondott azért, hogy a budapesti múzeum rendelkezésre bocsátotta a képeket. Antonova szintén azt emelte ki, hogy a kiállítás híven tükrözi a budapesti múzeum gyűjteményének arányait, mind a festők, mind a műfajok tekintetében, s jól megfelel azon szándékuknak, hogy olyat mutassanak a kiállítás látogatóinak, ami a Puskin múzeum gyűjteményéből hiányzik.
Antonova kijelentette: a most megnyílt tárlat méltó a Puskin múzeum nagysikerű kiállításaihoz, amelyeket korábban egyebek között a New York-i Metropolitan Museum of Art, a madridi Prado, vagy a bécsi Kunsthistorisches Museum anyagából rendeztek.
Nem állta meg, hogy meg ne említse: nem minden kért képet bocsátott rendelkezésre a budapesti múzeum, de megértéséről biztosította a magyar kollégákat, s elkerülte a választ arra a kérdésre, hogy mit nem hozhatott el Moszkvába.
Czére Andrea az MTI kérdésére azt mondta: maga sem tudja konkrétan, amely képekről lehet szó. Tény azonban, hogy minden múzeumban, így a Szépművészetiben is vannak képek, amelyeket nem adnak kölcsön például állapotuk miatt, vagy azért, mert anyaguk különösen sérülékeny, mint például a fára festett képeké. Kiemelte azonban, hogy a moszkvai tárlaton nagy számban szerepelnek olyan képek, amelyeket nem szívesen, s ezért csak igen ritkán adnak kölcsön, így egyes festők főművei és még fára festett alkotás is látható a Puskin múzeumban.
Végül a kiállítás egyik rendezője érdekességként elmondta: El Greco Bűnbánó Magdolna című képe eredetileg Szergej Scsukin orosz gyűjtőé volt - Scsukin és Ivan Morozov textilkereskedők 1917-ben államosított gyűjteményei képezik a Puskin múzeum anyagának jelentős részét -, de a gyűjtő a képet maga adta el Párizsban. A mű később az Esterházy-gyűjteménybe került, s most "átmenetileg hazalátogatott Moszkvába".
További írások a rovatból
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025