bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Simor Eszter --

felhasználói adatlapja

Simor Eszter által feltöltött cikkek:

A Google és az Alzheimer
A Google és az Alzheimer
Richard Glatzer, Wash Westmoreland: Megmaradt Alice-nek
Julianne Moore a Megmaradt Alice-nek című filmben nyújtott alakításáért méltán nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat. Mély együttérzéssel és megható méltósággal kelti életre az Alzheimer kórral küzdő nyelvész professzor szerepét.
Whistleblower: Hős vagy áruló?
Whistleblower: Hős vagy áruló?
Laura Poitras: Citizenfour
Ki az az Edward Snowden? Laura Poitras Oscar-díjas dokumentumfilmjében, a Citizenfourban, mutatja be az amerikai kormány megfigyelő programjának leleplezőjét és valós időben vonja be a nézőt a digitális kor legmegdöbbentőbb – a magánszféra mint alapvető emberi szabadságjog megsértését érintő –  botrányának történetébe.
A nevem Hart, Harry Hart
A nevem Hart, Harry Hart
Matthew Vaughn: Kingsman: A titkos szolgálat
Nem új ötlet, sőt, manapság kifejezetten "trendi" módszer a különböző zsigeri hatásokat kiváltó műfajok keverése és a hipertextuális utalások megjelenítése egy filmben. Matthew Vaughn kém-képregényből készült vígjátéka ügyesen egyensúlyoz az akciófilmek izgalma, a rajzfilmes gegek humora és a karakterdrámák mély érzelmei között. Egyedivé profán, az erkölcsi határokat végletekig feszítő stílusa teszi. 
Nagyon ütős!
Nagyon ütős!
Damien Chazelle: Whiplash
Hú! Csak ennyit tud mondani az ember a Whiplash végén, amint sikerült feltápászkodnia a székből. Damien Chazelle filmje egy csúcsratörő jazz dobos és egy brutális zenetanár kapcsolatáról szóló, zsigeri mozi élmény. Nagyot üt.
Kapd el a rókát!
Kapd el a rókát!
Foxcatcher
A versenyszerű sport nem először ad remek lehetőséget egy rendezőnek arra, hogy a test fizikai megpróbáltatásainak ábrázolásán keresztül a férfiak érzelmi problémáit tárja fel. Jól emlékszünk Darren Aronofsky pankrátorára, aki a ringben érzett adrenalinlökettel pótolta szeretetéhségét. Vagy Mads Matthiesen Teddy mackójára, aki önbizalomhiánya miatt pumpálta az izmait hatalmasra. Most Bennett Miller a Foxcatcherben egy világbajnok birkózó testvérpár igaz történetét használja fel arra egy hátborzongató pszichológiai drámában, hogy a test expresszív ábrázolásán keresztül a férfi lélek mélyére tekintsen.
Nolan csillaga fényesen ragyog
Nolan csillaga fényesen ragyog
Christopher Nolan: Csillagok között
Christopher Nolan az egyik legnépszerűbb kortárs filmrendező. Igazi blockbuster-auteur, akiért nem csak a csavaros történetekre vágyó popcorn mozizók, hanem a színvonalas látványvilágot igénylő film connoisseurök is rajonganak. A Batman-trilógia elsöprő sikere után a rendező új filmjét lelkes izgalommal várta közönsége. Nolan pedig mert nagyot álmodni: az eposzi babérokra törő sci-fivel bevallottan nem kisebb rendező, mint Stanley Kubrick előtt tiszteleg. Ezek után a filmet szinte már lustaság egyszerűen a 2001:Űrodüsszeiához hasonlítani, bármennyire párhuzam után is kiált. A Csillagok között grandiózus űropera, egyszerre lélegzetelállító és érzelmes utazás Christopher Nolan világába.
Nem egy „copy-paste western” – Interjú Andreas Prochaska rendezővel
Nem egy „copy-paste western” – Interjú Andreas Prochaska rendezővel
Andreas Prochaska: Sötét völgy (2014)
A spagettiwesternek óta tudjuk, nagy kihívás egy westernt európai környezetben hitelessé tenni. De ezúttal, a tiroli Alpokban az ősrégi amerikai műfaj mégis bravúros hitelességgel elevenedik meg. Andreas Prochaskával, a Sötét völgy rendezőjével a Szemrevaló Filmfesztiválon beszélgettünk.
Ismersz prostituáltat személyesen?
Ismersz prostituáltat személyesen?
Interjú Men Lareida rendezővel és Maros Anna forgatókönyvíróval
Men Lareida rendező és Maros Anna forgatókönyvíró filmje a Svájcban dolgozó, magyar prostituáltakról szól. Bár az inspirációt több száz valódi szexmunkással készített interjú adta, a Viktória – A zürichi expressz mégsem dokumentumfilm. Az alkotók – akikkel a Szemrevaló Filmfesztiválon beszélgettünk – egy aktuális társadalmi problémára hívják fel a figyelmet: lírai történettel és játékfilmes eszközökkel.
Egy művészlélek junkie története
Egy művészlélek junkie története
Interjú Pedro Lenz íróval és Adamik Lajos műfordítóval
Pedro Lenz, A portás én vagyok című regény szerzője szülővárosának jellegzetes, svájci német tájnyelvén ír – úgy, ahogy körülötte mindenki beszél. Érzékenységgel megáldott művész, aki élő hétköznapi nyelven, friss és őszinte hangnemben úgy tudja elmesélni egy börtönből szabadult drogos életét, hogy közben az olvasó megszereti a főszereplőt.
Ha egy pap beindul
Ha egy pap beindul
Vinko Brešan: A pap gyermekei
Papok és óvszerek. Sikamlós párosítás. A horvát Vinko Brešan hazájában kedvelt rendező, aki szórakozató filmjeiben érzékeny történelmi vagy kulturális kérdéseket vet fel. Ötödik rendezése, A pap gyermekei tavaly megjárta a Karlovy Vary Filmfesztivált, és most a magyar közönség is kaphat egy kis ízelítőt sötét humorából. Az enyhén antiklerikális, balkáni vígjáték a rendező állandó munkatársa, Mate Matišić botrányos színházi drámájának adaptációja szexuális vágyról, vallási jóakaratról és a gyónás szentségéről. A szatirikus alkotópáros célpontja ezúttal a katolikus egyház.
A művészet mindig oda bök az ujjával, ahol fáj
Beszélgetés Pepe Danquart rendezővel és Elisabeth Duda színésznővel. Pepe Danquart: Fuss, fiú!
A német rendező Pepe Danquart egy izraeli ifjúsági regényt vitt filmre. A Fuss fiú! egy ma is élő, a második világháború idején még csak nyolc éves, lengyel kisfiú igaz meséje, aki miután megszökik a varsói gettóból, egyedül kénytelen szembenézni az őt körülvevő világ borzalmaival.
Ha rosszul áll a haj
Mariana Rondón: Göndör fürtök
Az aranyos magyar címmel (Göndör fürtök) szemben az eredeti (Pelo malo) jelentése egyszerűen ennyi: rossz haj. Kilencéves főszereplőnk nem bírja elviselni, hogy "rosszul áll a haja", afro frizura helyett egyenes tincseket szeretne. A kevert etnikumú kisfiú utált göndör haja feketebőrű apjának öröksége – a kirekesztettség elleni lázadás metaforája. A venezuelai rendezőnő, Mariana Rondón harmadik nagyjátékfilmje az ő identitáskereséséről szól, miközben összetettebb társadalmi problémákra is rávilágít, ítélkezés helyett humorral.
Jó, hogy a Titanic nem úszik az árral – Beszélgetés Santa Lingevičiūtėvel
A 21. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál háromtagú zsűrije – Santa Lingevičiūtė, Andy Starke és Szász János – a bolgár írónő, Maya Vitkova első nagyjátékfilmjének, a Viktoriának ítélte a fődíjat. Santa Lingevičiūtė filmkritikusként és a Vilniusi Nemzetközi Filmfesztivál művészeti igazgatójaként tapasztalt fesztiváljáró. Nem először ült zsűriben sem, de mégis kellemes meglepetésként érte, hogy a magyar fesztivál nem akar a mainstreamhez tartozni, és bátran mer programjába underground filmeket válogatni.
Amikor megáll az idő – Interjú Alphan Eşelivel, A hosszú út hazafelé rendezőjével
21. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál
A török rendező, Alphan Eşeli bemutatkozó nagyjátékfilmje Magyarországon, az idei Titanic Nemzetközi Filmfesztivál verseny szekciójában debütált. A hosszú út hazafelé nem egy háborús, inkább egy megrázó háborúellenes film, amely hét Kelet-Anatóliában ragadt ember túlélésért folytatott küzdelmére fókuszál az 1915-ös szarikamiszi csata után. A filmet a magyar közönség számára az teszi különösen érdekessé, hogy zenéjét Tarr Béla állandó alkotótársa, Víg Mihály szerezte.
Óda a szabadsághoz – Interjú Guillaume Nicloux-val, Az apáca rendezőjével
Denis Diderot a 18. században írta egyházellenes regényét egy nehézsorsú fiatal lányról, akit akarata ellenére apácának kényszerítettek. Guillaume Nicloux 2013-ban újra elővette Az apáca történetét, a szabadságáért küzdő fiatal lány lázadására helyezve a hangsúlyt. (Kritikánk itt olvasható.) A rendező a Frankofón Filmnapok vendégeként érkezett Budapestre.
A fátyol mögött
Guillaume Nicloux: Az apáca
A francia filozófus, Denis Diderot 1760-ban írta meg Az apáca című vallásellenes művét egy fiatal lány megpróbáltatásairól, akit akarata ellenére apácazárdába kényszerítettek. A befejezetlen regény a 18. században olyan nagy botrányt kavart, hogy csak az író halála után adták ki. Ezt a kisregényt tinédzserkorában olvasta először a francia rendező, Guillaume Nicloux és akkora hatással volt rá a történet, hogy nagyjából harminc évvel később, 2013-ban végül el is készítette a regény adaptációját. Az apáca a tavalyi berlini filmfesztiválon debütált, és most itthon is megnézheti a közönség.
Mondd még, Samantha!
Spike Jonze: A nő
"Úgy emlékszem arra a napra, mikor egymásba szerettünk, mintha tegnap lett volna" – mondja Phoenix a kamerába a film legelején. Theodore Twombly meghatott vallomása. Mielőtt elérzékenyülnénk: főhősünk csak a munkáját végzi. A GyönyörűKézzelÍrtLevelek cég alkalmazottjaként más emberek személyes leveleit fogalmazza nap mint nap. Ezzel a felütéssel indul Spike Jonze legújabb filmje, egy magányos férfi és egy érző szívű operációs rendszer szerelméről.
"... miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek"
Stephen Frears: Philomena – Határtalan szeretet
Egy érdekes, valódi történetről írni minden újságíró álma. Martin Sixsmith különleges sztorira bukkant Philomena Lee tragikus életének megismerésével. Ahhoz viszont hogy a történetből kiváló film is legyen, kellett Steve Coogan remek humorú forgatókönyve, Judi Dench Oscar-díjat érdemlő alakítása, valamint Stephen Frears kivételes rendezői arányérzéke. A brit rendező – aki olyan filmekkel, mint a Veszedelmes viszonyok, Pop, csajok satöbbi vagy A királynő, hazájában már kultikus státuszba emelkedett – az eddigi legjobb drámáját rendezte meg.
Egy New York-i hipszter lány portréja
Noah Baumbach: Frances Ha
Noah Baumbach megcsinálta az idei év és egyben saját egyik legjobb filmét is. A Frances Ha egy coming of age történet egy lányról, aki semmi mást nem akar, mint munkát, lakást és egy normális kapcsolatot… De hogyan kell felnőni?
"Minden emberben vannak rejtett, sötét mélységek" – Interjú Ulrich Seidllel, a Paradicsom-trilógia rendezőjével
Az osztrák provokátor rendező, Ulrich Seidl Paradicsom-trilógiájában éppen e mélyen rejtőző tartalmakkal szembesít bennünket, úgy, hogy a valóságot mutatja meg, szépítés nélkül. Provokál, kritizál és tükröt mutat. A néző pedig kénytelen elgondolkodni, még ha ez kényelmetlen is neki. A Szemrevaló Filmfesztiválon a trilógia mindhárom filmjét láthatta a közönség.
"Életem legnehezebb és leggyönyörűbb munkája" – Beszélgetés Margarethe Tiesel színésznővel
A Szerelmet a feketepiacról Ulrich Seidl Paradicsom-trilógiájának első darabja, melynek főszerepét alakítja Tiesel. Egy magányos, osztrák asszonyt, aki valódi gyengédséget keres a kenyai szexpiacon. A színésznő mesélt az afrikai forgatás nehézségeiről és arról, hogy miért különleges élmény Seidllel együtt dolgozni.
A szerelem kikiáltási ára
Giuseppe Tornatore: Senki többet
A kikiáltási tárgy életed szerelme. Mennyit adnál érte? Giuseppe Tornatore legújabb filmje Geoffrey Rush-sal a főszerepben ezt próbálja felbecsülni. Tornatore neve hallatán már pörögnek is a szemünk előtt a jellegzetes mediterrán táj képei, ahogy felidézzük a Szicíliában játszódó Cinema Paradisót, vagy a Baariát. Bár szentimentalizmusból ennek az új filmnek is bőven kijut, ez mégsem "tipikus" Tornatore mozi.
Szolgálunk és védünk?
Stefano Sollima: A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék
Rendőrök? Agresszív, erőszakos állatok. Korruptak, visszaélnek a hatalmukkal és úgy általában is rohadékok. Vagy nem? Épp ellenkezőleg? Szolgálnak és védnek? Stefano Sollima filmjében az egyszerű, hétköznapi rendőré a főszerep. Az állam zsoldosainak történetén keresztül kemény társadalmi kórkép rajzolódik ki.
Támadnak a pumák!
David Moreau: Felcsípve
Mi a közös Madonnában, Demi Moorban és Stifler mamájában? Mindegyiküknek van egy toyboya. Az angol "cougar" szószerinti fordítása, a puma magyarul kicsit furcsán hangzik, de bevett kifejezés a fiatal fiúkra vadászó középkorú nőkre. Az emancipációnak és az előbbi hölgyeknek hála manapság egyre "trendibb", ha fiatal fiú feszít egy idősebb nő oldalán. A francia David Moreau megrendezte a maga puma-vígjátékát: elővett egy régi romkom receptet és hozzáadott 20 évnyi korkülönbséget a nő javára. A végeredmény egy meglepően lendületes, színes vígjáték.
Gatsby 3D-re adaptálva
F. Scott Fitzgerald és Baz Luhrmann nagy Gatsby-je
Az irodalmi klasszikusokból készült adaptációknál a szó szerinti hűséghez már senki nem ragaszkodik, de ma is vita tárgya, mennyire tudja visszaadni az adott film az eredeti mű "mondanivalóját", szellemiségét." Ennél izgalmasabb kérdés, hogy az adott rendező milyen új értelmezését tudja adni az irodalmi alapanyagnak. A grandiózus stílusáról híres Baz Luhrmann a ma moziba járó látvány-megszállott közönség ízlésére adaptálta F. Scott Fitzgerald nagy amerikai regényét.
A felfoghatatlan
Cristian Mungiu: Dombokon túl
Egy elszigetelt kolostor a dombokon túl, az ördög jelét vízionizáló, ájuldozó apácák, egy keresztre feszített fiatal lány, imákat mormoló pap… Nem, ez nem Az ördögűző legújabb folytatása, a román új hullám emblematikus alkotása született meg. Ami a leghátborzongatóbb: Cristian Mungiu filmje napjaink valós történetét dolgozza fel.
Lakókocsis Bonnie és Clyde
Ben Wheatley - Vérturisták
Nagyon idegesítőek az olyan alakok, akik direkt szemetelnek a villamoson, vagy egy buliban "poénból" lesmárolják az ember barátját/barátnőjét. Kinek nem fordult még meg a fejében hasonló helyzetben, hogy legszívesebben kinyírná az illetőt? Ben Wheatley vérturistái azonban tesznek is érte, hogy az ilyen figurák ne ronthassák el romantikus kirándulásukat a festői szépségű Észak-Angliában.
Kim Ki-duk számkivetettjei
Kim Ki-duk 2012. december 20-án ünnepelte 62. születésnapját. Saját hazájában igazi outsider rendezőnek számít, nemzetközi viszonylatban azonban rendkívül sikeres, az Uránia Nemzeti Filmszínházban ötödik alkalommal megrendezett Koreai Filmhét is az ő életműve előtt tisztelgett ingyenes vetítésekkel. Idén Piéta című filmjével elnyerte a Velencei filmfesztivál fődíját. Hősei mindig számkivetett figurák, történetei pedig szimbólumokon keresztül megfogalmazott erkölcsi tanmesék.
Outsider a középpontban
Kim Ki-duk filmjei a Koreai Filmhéten
November 5–9. között ingyen nézhetjük meg Kim Ki-duk klasszikusait az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Koreai Kulturális Központ ötödik alkalommal rendezi meg a Koreai Filmhetet. Idén a Pieta című filmjével már Arany Oroszlán-díjas rendező munkái állnak a középpontban. Az eseményt egy sajtótájékoztató előzte meg, Vincze Teréz filmesztéta beszélt a kortárs dél-koreai film növekvő népszerűségének hátteréről, és arról, hogy miért sikeresebb rendező Kim Ki-duk külföldön, mint otthonában
Minden rejtélyre fény derül – Kezdődik a Terápia
2012. október 22.: Kódolatlan nap és Terápia-premier az HBO-n
Október 22-én, kódolatlanul indul az HBO saját gyártású sorozata, a Terápia. Az alkotók egy sajtótájékoztató keretében meséltek élményeikről és a forgatás nehézségeiről. Sőt, a terápiás hangulatnak megfelelően, még néhány személyes titkukat is elárulták.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés