bezár
 

zene

2018. 02. 20.
Ősök zenéje
Sona Jobarteh Budapesten - Fasiya című album bemutatója
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Sona Jobarteh a világzene egyik fiatal sztárja, négytagú zenekarával első magyarországi koncertjét adta a MÜPÁ-ban. Sona a hussznégy húros nyugat-afrikai hárfa, a kora első női virtuóza, valamint dalszerző és finom, lágy hangú énekes az afrikai ütemek, a blues és az afropop elemeinek bátor ötvözője és ötvözete.

A Fesztivál Színház színpadán, téglavörösből homokbarnába majd mély, tengerkékbe úszó egyszerű vászon háttér előtt, a koncert egy feszes gitár riffel kezdődik, amelyet basszus és ütőhangszerek támogatnak. Az egyforma, barna, afrikai mintákkal díszített viseletbe öltözött zenészekhez a türkiz ruhában, hatalmas arany színű fülbevalóval megjelenő Sona Jobarteh csatlakozik, mezítláb, derekára akasztott hatalmas hangszerrel, a korával. Azzal a hangszerrel, melyen hagyományosan férfiak játszhatnak, és azok közül is csak azok, akik a zenészek kasztjába születtek. A magával ragadó hangzás bonyolult, ám mégis elegáns módon jön létre, a hangszer miatt számunkra láthatatlanul, a kora takarásában.

Sona Jobarteh

Sona Jobarteh 1983-ban született Londonban, egy griot – a zenészek és énekmondók kasztja  - család leszármazottjaként. Négy éves kora óta zenél, a londoni Royal College of Music hallgatójaként zongorán és csembalón is tanult. Sok időt tölt ősei hazájában, Gambiában, ahol erős küldetéstudattól vezérelve a zene mellett rengeteg társadalmi szerepet vállal. Hátrányos helyzetből induló gyerekek számára zeneiskolát működtet, ösztöndíjjal segít, részt vesz, megy, intézkedik, felszólal, interjút ad.

2011-ben megjelent Fasiya (Örökség) című albumával szerzett nemzetközi hírnevet és gyakorlatilag ennek az albumnak az anyagát hozta el Budapestre is. A koncertet a Jarabi (szerelem) című klasszikus darabbal kezdik, amit unokatestvére, a szintén koravirtuóz (egy éve a MÜPÁban is koncertezett) Toumani Diabaté tett ismertté. Sona mindent megtesz, hogy aktivizálja a közönséget, mesél, tapsoltat, énekeltet, talán a koncert előtt felvilágosították, hogy kemény fába vágja a fejszéjét, ha közös éneklést és táncolást akar. Hozzáteszem, másfél éve a Bartók hangversenyteremben ez sikerült Salif Keitának, igaz, akkor két, három fekete srác indította be az őrületet. Ez itt most elmaradt, de Sona, talán kicsit sokat helyezve a közönségre, lassan azért elvezetett minket a nyugat-afrikai zenei hagyomány alapjáig, segítve ezt a jazz és blues hangzások beépítésével és a lenyűgöző és laza Mamadou Sarr ütős szólóival. Sona Jobarteh a hagyományról, Afrikáról, öregekről és fiatalokról mesél és Malinké, Mandinka és Bambara őseiről énekel elérve azt, hogy egyként, átadva magunkat a repetitív ütemeknek, kiürít minden felesleges gondolatot a fejből, egyedül a zenére figyelve.

Sona Jobarteh

közreműködtek:

Sona Jobarteh: kora, akusztikus gitár, ének

Derek Johnson: akusztikus gitár

Andi McLean: basszus gitár, vokál

David Idjaduola: dob, vokál

Mamadou Sarr: ütőhangszerek, vokál

fotók: Kotschy Gábor

MÜPA Fesztivál Színház 2018.február 9.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Árvai András --


További írások a rovatból

A Zeneakadémián
zene

Az improvizatív zene ünnepe Budapesten Az improvizatív zene ünnepe Budapesten
Mats Gustafsson az Újbuda Jazz fesztiválon
Ozone Mama, Asphalt Horsmen, Peter Kovary & The Royal Rebels, BNT, 2019. 08. 22.
Sziget Fesztivál, 2019. augusztus 8.

Más művészeti ágakról

irodalom

A mindenség ernyőjére kivetítve A mindenség ernyőjére kivetítve
A Kortárs folyóirat, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Veres Pálné Gimnázium közös Ottlik-regénykonferenciája
Harag Anita: Évszakhoz képest hűvösebb, Magvető, 2019.
Háttérinterjú Barda Beátával és Szabó Györggyel a Trafó működéséről, kapcsolódó projektekről, a nemzetközi beágyazottságról
irodalom

A sellők fájdalma A sellők fájdalma
Krimírás és a nők elleni erőszak


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés