bezár
 

színház

2018. 06. 18.
Szűkös gazdagság
Kortársunk Csehov – Kiállítás a Bajor Gizi Színészmúzeumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
23 év, 13 színdarab. 1881-től 1904-ig, a Platonovtól a Cseresznyéskertig terjed a színpadi csehovi életmű. Mi mutatható meg ebből a Bajor Gizi Színészmúzeum néhány szűk szobájában? Mi lehet a célja egy ilyen kiállításnak, és kiknek szánták?

A kiállítás rendezői kijelölik a kereteket: azt szeretnék bemutatni (főként a középiskolásokra gondolva), hogy hányféleképpen értelmezhető egy-egy színdarab, egyben szándékukban áll feleleveníteni a híres magyar Csehov-előadásokban játszó színészek emlékét is – olvasható az egyik tablón.

Kapunk persze egy életrajzot is, mégpedig magától Csehovtól, és nem a hivatalos, hanem az erősen önironikus fajtából. A tankönyvekből ismert tények mellett ilyen intimitásokat is olvashatunk benne: „Tizenhárom éves koromban hatoltam be a szerelem rejtelmeibe. (…) 1891-ben egy európai körúton voltam, ahol nagyszerű borokat ittam és osztrigát ettem. (…) Szeretnék nyugdíjat kapni.” Ez utóbbihoz sajnos túl fiatalon halt meg 1904-ben, mindössze 44 évesen.

Számos fényképet is láthatunk Csehovról, családjáról, a korabeli orosz bemutatókról. A fényképek sajnos nincsenek feliratozva, és bár van hozzájuk egy kézbe vehető sillabusz, így bizony nehézkes összekeresgetni a képet a hozzá tartozó információval.

A kiállítás túlnyomó része a magyarországi Csehov-bemutatókkal foglalkozik. A színházi adattár 1945-től máig 328-at tart számon, de ebben nincsenek benne az adaptációk és az átiratok. Ilyen bőség mellett valóban kellett egy szigorú sorvezető, hogy mit mutatnak meg a 328-ból. A második világháború előtti elszórt és nem is mindig sikeres bemutatókra csak röviden térnek ki, az azt követő időszakkal annál részletesebben foglalkoznak. Az ötvenes évektől kezdve minden évtizedből kiválasztanak egy-két emblematikus előadást, és ezeken keresztül mutatják be, hogyan változott a Csehov-színjátszás, hogyan váltotta fel a patetikusságot a naturalista vagy éppen a költői látásmód, mikor tevődött át a hangsúly a kapcsolatok kibontására, és mikor kapott helyet a humor is az előadásokban. Néhány példa: az ötvenes éveket a Gellért Endre által rendezett Ványa bácsi (Nemzeti Színház), a hatvanasokat Ádám Ottó Cseresznyéskertje (Madách Színház), a hetveneseket Székely Gábor szolnoki és Zsámbéki Gábor kaposvári Sirálya képviseli. A nyolcvanas évekből nem maradhat ki Ascher Tamás Három nővére (Katona József Színház).      

Az adott bemutató köré néhány nemzetközi és hazai eseménnyel felvázolják a történelmi-társadalmi közeget. És itt nemcsak nagy léptékű eseményekre kell gondolni, de olyan, a kort jól jellemző apróságokra is, hogy például egy véletlen elírásból egy irodalmi folyóiratban hogy lesz pártfegyelmi.

A színlapok, szövegkönyvek, díszlettervek mellett néhány híres jelmez is látható. Például Udvaros Dorottya zöld öves ruhája, amelyet Natasaként a Három nővérben viselt. Néhány előadás felvételébe bele is lehet nézni-hallgatni. Olvashatunk interjúkat, visszaemlékezéseket. Számos kritikából is idéznek, például Koltai Tamás, Molnár Gál Péter, Szántó Judit írásaiból. (A mai színikritikusokat viszont nem veszik újságírószámba a múzeumban. Gondolom ezt abból, hogy a kritikus-igazolványom bemutatása után sem kaptam az újságíróknak járó kedvezményes jegyet. Amit persze nem az 500 forintos különbözet, hanem a helyzet iróniája miatt érdemes megemlíteni, hiszen közben a kiállítás maga demonstrálja a színikritika fontosságát.)

Az utolsó szobában az ezredfordulót követő fontosabb előadásokat említik meg röviden, a sort Schilling Árpád krétakörös Sirája zárja 2003-ból.  

Átgondolt, alapos, jól felépített kiállítást böngészhet végig a látogató, amelynek azonban van egy hátulütője: a tér szűkössége. Az amúgy is apró szobácskákat tovább osztották még kisebb zugokra, valószínűleg azért, hogy így több falfelületet nyerhessenek, és jobban el tudják helyezni a gazdag anyagot. Ettől azonban az egész kiállításnak van egy átláthatatlan labirintus jellege. Sokszor nincs megfelelő rálátás a tablókra, fényképekre. Nehéz elképzelni, hogy fér el a kiállítótérben egy egész osztály úgy, hogy olvasni, nézelődni is tudjanak, amikor ez időnként egymagamnak is gondot okozott.

De az is kérdéses, hogy ez a kiállítás valóban a középiskolás korosztálynak szól-e elsősorban, akiknek a rendezők szánták. Tényanyagban, adatokban, elemzésekben gazdag, látványban azonban már jóval szerényebb. Egy drámatagozatos gimnazistának persze nagyon hasznos és érdekes lehet, de inkább egyetemistáknak, színház- és Csehov-rajongó felnőtteknek ajánlanám.      

 

Kortársunk Csehov

Kiállítás a Bajor Gizi Színészmúzeumban

2018. április 25-től november 11-ig látogatható.

 

Fotó: Szabó Attila

nyomtat

Szerzők

-- Turbuly Lilla --


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben
színház

A Punchdrunk Viola's room előadása Londonban

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés