bezár
 

film

2018. 09. 21.
A hős eltűnése
Kenyeres Bálint: Tegnap
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Kenyeres Bálint bemutatkozó nagyjátékfilmje legalább annyira megtalálja majd a célközönségét, mint ahány embert össze fog zavarni: a Tegnap rideg, barátságtalan, szokatlan történetmesélésű művészfilm. A Marokkóban játszódó koprodukció közel egy évtizedig húzódó előkészületek után, idén végre elérkezett a mozikba.

Nagyon különös alkotás lett a Tegnap. Azoknak ajánlható, akik már nagyon sok filmet láttak, és készek egy olyan mozira, amely szándékosan igyekszik távolságot tartani a nézőtől. Elhagy ugyanis minden olyan elemet, amely könnyen befogadhatóvá tenné: nincs azonosulásra hívó főhős, nincs átélhető történet, nincs nyilvánvalónak tekinthető tanulság, csak egy nagy-nagy sivatag, benne pedig egy emlékei után kutató, kék öltönyös fickó. Kenyeres Bálintot eddig rövidfilmesként ismerhettük meg, első játékfilmje pedig kompromisszummentes, határozott munka lett.

prae.hu

A Tegnap története egyszerű és jól működő témára épül: egy svájci építési vállalkozó, Victor Ganz Marokkóba érkezik üzleti ügyeinek ellenőrzésére, ahol váratlanul felismerni vél egy emlékeiben rég eltemetett nőt. Otthagyva csapot-papot a nő után ered, átvándorol városon és sivatagon, s csupa kietlen, kopár vidéken halad keresztül. Méltóságát egyre inkább levetkőzi, telefonját is elhajítja. Hatalmukba kerítik a megfakult képek az öltönyzsebében, melyeket erről a rejtélyes valakiről őriz.

k1

Kenyeresék szándékosan ellene mennek az elvárásnak, hogy szerethető főszereplőt kell vászonra vinni. Ganz szerepében nem svájci, hanem a kivételesen jó román színész, Vlad Ivanov látható (aki egyébként Nemes Jeles László Napszállta című filmjében is szerepet kapott). Ivanov olyannyira rezignáltan játssza el a szerepét, hogy karaktere nemcsak nehezen megközelíthető figura lesz, de kifejezetten ellenszenves is. Nem látunk bele a férfi gondolataiba, nem ismerjük valódi érzéseit, sem szándékait, tehát pont azoktól az információktól vagyunk megfosztva, amelyek mentén átélhetnénk a sztorit. Képzeljünk el egy filmet, amelyben minden elem szorosan egy szereplő nézőpontjához kötődik, csak éppen az marad rejtve előttünk, ami konkrétan e figura fejében zajlik. Ezzel a technikával dolgozik tehát a Tegnap, s ezért fogjuk elveszettnek érezni magunkat a moziban. Érdemes párhuzamot vonni egy tavaly készült másik magyar koprodukcióval, Kristóf György Out című filmjével, amely hasonlóképpen egy magányos külföldi utazástörténetet mutat be. Csak míg az Outban a főszereplő elkeseredetten munkát keres – ami egy kézenfekvő és átélhető probléma –, addig a Tegnap főszereplőjének nincsenek ismerős vonásai és megnyilvánulásai, így vele nem születik meg az érzelmi azonosulás, ami az Out hőse esetében igen.

k3

Ha nincs azonosulásra hívó hős, akkor a nézők más fogódzókat keresnek, ám a film minden szempontból ugyanolyan visszafogottan minimalista, mint Ivanov játéka. A cselekmény végig egy lecsupaszított, rideg, sivár térben játszódik. Kenyeres és csapata szándékosan kerülni próbálták a sivatag ábrázolhatóságában rejlő sablonokat. Marokkónak egy olyan arcát mutatják meg, amely mentes azoktól a sztereotíp képektől, amelyeket egy észak-afrikai tájon játszódó film gyakran felsorakoztat.

A Tegnap legkiemelkedőbb vonása a Fillenz Ádám operatőri munkáját dicsérő képi világ, amely szintén hozzájárul a néző elidegenítéséhez. Sok a statikus vagy alig mozduló nagytotálba komponált jelenet, amitől minden kép hűvösen esztétizáltnak tűnik, ugyanakkor az, ami éppen a vásznon zajlik, a nagy képek miatt kevésbé érződik jelentőségteljesnek. A színhasználat és a kompozíciók is egészen kivételesek, remekül átjön a környezet idegen, de mégis tapintható, unikális hangulata. Az éjszakai jelenetek világítása erős atmoszférát teremt, ritkán látni ennyire jó neonfényeket. Kenyeres kedvelt technikája, a rövidfilmjeiben használt hosszú beállítás is visszatér egyszer-kétszer, ami tovább erősíti a film vizuális hatásosságát.

k4

Számos ponton lehet méltatni a Tegnap ambícióit. A probléma abban áll, hogy a kiüresítő hatások mögött nem látunk többlettartalmat, s habár a befejezés kétségtelenül elgondolkodtató, a kétórás játékidőhöz képest soványkának tűnik, amit a film összességében nyújtani tud. A Tegnap kiüresedése mögött nehézkesen találunk filozófiai mélységet, mint amilyet mondjuk Antonioninál. Nem érezzük a történet dramaturgiai ívét, jelentőségét. Csak amikor a stáblista forog, áll össze a kirakós – ami persze szándékos húzás. Mégis kár, hogy a játékidő alatt többször csak értetlenkedve szemléljük az eseményeket. És úgy érezzük, még megannyi lehetőség rejlett volna ebben az ötletben, amely így végül kiaknázatlan maradt.

Kifejezetten szórakoztató elmélkedni a Tegnapon (aminek a címe is elég frappáns, ha így nézzük), szórakoztató a szerkezetét elemezni, csak éppen megnézni volt kevéssé szórakoztató. Összességében nem előnyös, ha egy film alatt ennyire sokszor próbáljuk eldönteni, mindez szándékos-e, vagy valami félrecsúszott. Egy szűk célközönség tetszését viszont feltétlenül el fogja nyerni ez modernista hangulatú alkotás, amelyben végtére mintha mégis ott húzódna egy üzenet a boldogság örökös kutatásáról.

Tegnap, magyar-német dráma, 118 perc, 2018. Rendező: Kenyeres Bálint. Forgatókönyvíró: Kenyeres Bálint, Beregi Tamás, Forgách András, Zabezsinszkij Éva, Matthieu Taponier. Producer: Taschler Andrea, Jamila Venske. Operatőr: Fillenz Ádám. Hangmérnök: Jan Schermer. Vágó: Arányi Vanda. Szereplők: Vlad Ivanov, Féodor Atkine, Djemel Barek, Jo Prestia, Johanna ter Steege. Bemutató dátuma: 2018. szeptember 6.. Forgalmazó: MITTE Communications. Képek: MITTE és MNF. 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott!

nyomtat

Szerzők

-- Horányi Péter --

Horányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. 2020-tól a MOME Művészettudomány PhD képzés doktorandusza. A nemfikciós történetmesélés és a digitális technológiai környezet kapcsolata foglalkoztatja.


További írások a rovatból

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Schwechtje Mihály: Sünvadászat
Nehéz istennek lenni: Arkagyij és Borisz Sztrugackij regényétől Aleksei German filmadaptációjáig

Más művészeti ágakról

Történeti gyökerek, előzmények és érdekességek
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés