bezár
 

színház

2018. 10. 05.
Leplezetlenül
A Burok című előadás kendőzetlenül mesél a szülésről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tágulok. Testem belső feszültségei átalakítják minden sejtemet. Ha valaha is kételkedtem abban, hogy lehet kontroll nélkül, az agyamat kikapcsolva élni, most választ kapok a kérdéseimre. Itt vagyok, annyira a jelenben, a testemben, mint korábban csak ritkán. Éppen szülök, együtt azokkal a nőkkel, akik erről mesélnek nekem. A Trafóban, a Tünet Együttes táncosaival a Burok című előadáson. Egyúttal átalakulok, nézőből résztvevővé. Velem tartasz?

Merész lépés a szülés témájában előadást létrehozni, mivel társadalmunkban gyakran még mindig tabuk övezik. A hallgatásnál is rombolóbbak a témát övező tévhitek és sztereotípiák vagy éppen azok a családban keringő történetek, amelyek a szülést a legtöbb esetben fájdalmas, szörnyű kínokkal átélt állapotként prezentálják, megalapozva ezzel a későbbi női generáció félelmeit. Nem segíti a fentieket az otthonszülés magyar szabályozása sem, elég csak a Geréb Ágnes körüli helyzetre és vitákra gondolnunk. A Tünet Együttes vezetője és koreográfusa, Szabó Réka úgy döntött, bátor lépésre szánja el magát, így a Burok - a táguló idő összehúzódásai című előadást színpadra álmodta nekünk.

Szkéné színház

A Trafó előadótermébe lépve hatalmas, fehér lepel határolja végig a játékteret, kétséget sem hagyva afelől, hogy a magzatburok biztonságába érkezünk. Ekkor még a baba szemszöge is fókuszba kerülhetne, de gyorsan kiderül, hogy az este nem a magzatról vagy a várandósság hónapjairól fog szólni. Négy táncos mesél nekünk a színpadon, egyikük kis pocakkal jár-kel az eleinte még sterilnek és légiesnek ható játéktérben. Dányi Viktória a próbafolyamat során lett várandós, társai pedig mintha neki mesélnék el a hamarosan rá váró élményeket. A kismama nyugodtan koordinálja az eseményeket, az előadásban alkalmazott technikai eszközöket is a kezébe véve. Alapvetően táncra és mozgásszínházra számítok, így meglep, amikor Viktória megszólít bennünket, majd a három nő verbálisan és testileg is tolmácsolni kezdi saját szülésélményeit. A szószínház eleinte furcsának hat a térben, de a személyes történetek humoros tálalása gyorsan feloldja a nézői feszültséget.

„Meggyújtok egy gyertyát, melléteszek egy Jézus-képet. Aztán egy Buddha-szobrot is. Majd mondom a barátnőmnek, hogy baj van, mert ezek sosem szültek, mire annyit mond, hogy hívjuk akkor Szűz Máriát.”

HIRDETÉS

banner

Burok

Egyikük otthon szül bábával, a másik sokáig vajúdik a kórházban, miközben a harmadik a fürdőszobában, az apukával hozza világra gyermekét. A humorba ágyazott sorok erős kérdéseket feszegetnek a felszín alatt, főként a szülés kórházi szemszögéből nézve. Egy jelenetfoszlány a lassú szülést megunó orvost szemlélteti, aki a kórházi ágyra pattanva igyekszik kinyomni az anyukából a gyereket. Szinte pofonszerűek azok az orvosi, ápolói kommentárok is, amelyek a csaknem téren és időn kívül vajúdó nőt próbálják irányítani: „anyuka, engedje el magát, lazuljon el, nem maga az első nő a világon, aki szül”, „érzi a fájást, vagy én érezzem maga helyett?” „legyen együttműködőbb”.   

Szabó Réka kezdetben tánc-performanszot kívánt létrehozni, de a próbafolyamatok egyértelművé tették, hogy a szereplők saját szülés-élményei mintegy terápiás módon követelnek utat maguknak. Az előadás íve ugyanakkor egyre inkább elmozdul a testi élmények prezentálása felé, így csökken a verbalitás, miközben a szülés tánccal és zenével történő imitálása elképesztő energiákat indukál a Trafó előadótermében. Heroikus küzdelem ez, szinte együtt lélegzem a táncosokkal, átélem azt a felfokozott, a testemet folytonos összehúzódásokra késztető állapotot, mely nem enged ki a szorításából, egyre erősödő és gyorsuló ritmusban követeli az új élet születését. A testek rángatóznak, ahogy a fájások egyre sűrűbb ritmusban érkeznek, hogy végre elérkezzen a beteljesülés, és vele együtt a megkönnyebbülés pillanata.

Az előadás több rétege a testre, tudatra és érzelmekre ható folyamatokat és azok határhelyzeteit kendőzetlenül, gyakran nyersen tálalja. A próbafolyamatok során a táncosok saját élményei, tapasztalatai mélyen beépültek a koreográfiába. Az egyik legszebb pillanat, amikor Furulyás Dóra és Nagy Csilla egymás kezét fogva egy sajátos kört alkot, melyben Virág Melinda társai vállába és lábába kapaszkodva érzékelteti a magzat mozgását az anya testében. Fizikailag és szellemileg is nagy teljesítményt követel a csaknem másfél órás produkció a táncosoktól, akik csak kevés eszközt vesznek igénybe a saját testükön kívül.

Az előadást követően többen mesélik, hogy szinte újra átélték saját szülésélményüket, és mennyire pozitív volt ez számukra. Olyan fiatal hölgy is van, akit a látottak elrettentenek a gyermekvállalástól. Szabó Réka produkcióját látva senki sem megy el érintetlenül. A történetek és komikus tolmácsolásuk a téma több aspektusát tárják fel, mégis felmerül bennem a kérdés, milyen lenne egy előadás, mely a tánc nyelvére redukálódik. A zsigerileg, ösztönösen beépülő jelenetek ugyanis mind a test által, szavak nélkül találnak utat hozzánk.

 

BUROK - a táguló idő összehúzódásai

 

Szereplők: Furulyás Dóra, Nagy Csilla, Virág Melinda, Dányi Viktória

Dramaturg: Gábor Sára

 

Rendező - koreográfus: Szabó Réka

 

Bemutató: 2018. február 2. 

Trafó Kortárs Művészetek Háza

 

Fotó: Jókúti György

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Csernák Zsuzsa --


További írások a rovatból

színház

Haláltól születésig Haláltól születésig
Requiem otthon: Mozart gyászmiséje Castellucci rendezésében
színház

Akinek közönsége van, felelősséggel tartozik érte Akinek közönsége van, felelősséggel tartozik érte
Az Auróra x Bánkitó Karanténfesztivál első videóbeszélgetéséről
A Cipolla Collectiva Home Dancing című projektjéről
színház

Audiovizuális színházélmény mindenkinek Audiovizuális színházélmény mindenkinek
Kulturális javaslatok otthonra

Más művészeti ágakról

irodalom

(K) mint Kukorelly (K) mint Kukorelly
Cé cé cé pé, avagy lassúdad haladás a kommunizmus felé, Budapest, Kalligram, 2019
art&design

Művészeti oktatás és továbbtanulási kisokos Művészeti oktatás és továbbtanulási kisokos
Válaszok arra, hogy miért, hogyan, illetve hova tovább?
The Lazys: Tropical Hazards (2018)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés