bezár
 

irodalom

2018. 10. 08.
Hang és halál
Technika és test a 20. század költészetének első harmadában
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Október 4-én, csütörtökön rendezték meg a Pesti Bölcsész Akadémia őszi félévének első előadását Technika és test a 20. század költészetének első harmadában címmel. Az eseménynek a FUGA adott otthont, mely az idei előadássorozat – az ELTE Trefort-kerti campusa mellett – állandó helyszíne lesz.

A témával kapcsolatban Konkoly Dániel gondolatait hallhattuk, aki az ELTE Irodalomtudományi Doktori Iskolája Általános irodalom- és kultúratudományi doktori programjának doktorjelöltje, disszertációját a hang kultúrtörténetének líraértelmezésbeli alkalmazhatóságáról írja – ennek megfelelően az est folyamán inkább az auditív reprodukciós eszközök kerültek előtérbe.

Konkoly az estet egy apró, de annál tartalmasabb kultúrtörténeti kontextualizálással kezdte. Szó volt arról a jelenségről, hogy a hangreprodukció megjelenése alapjában változtatta meg a zenéről, lélekről, de alapjáraton az emberről való gondolkodás formáit: a XIX. századig az emberi hangot a metafizikai értelemben vett lélek realizációjának tekintették – Edison 1877-es fonográfja, illetve Bell telefonja által keltett mesterséges reprodukció alapjában rengette meg ezt a hitet.

Előkerült Friedrich Kittler gondolata is, mely szerint az auditív médiumok megjelenésével az irodalom XIX. századi formája funkciótlanná vált; s erre a térvesztésre jelent meg válaszul az irodalmi modernség, mely működésmódjában olyan elemeket kezdett használni, melyek nem mediálhatók az irodalmon kívüli eszközökkel (semmi ágán ül szívem, stb).

Az est „verselemzős” része Babits Haláltáncával indult, melyben Konkoly felhívta a figyelmet a hang-(el)hal analóg jellegére, mely a magyarban a szóalakok terén is megjelenik: a hang egy olyan létező, ami folyamatos (el)halásban létezik – a fonográf is csak visszahozni tudja egy pillanatra az életbe, de kimerevíteni lehetetlen. Ez a fajta halál-hang motívum az est folyamán tárgyalt versek jelentős részén megjelent, akár mint a halálhírt mediáló telefon szerepében (József Attila: Meghalt Juhász Gyula), akár mint a rég halott testvér fantomrádióként visszatérő hangja (Marno János: Fantomrádió).

Az előbb már említett rádió több helyen a túlvilággal kerül szoros kapcsolatba: Szabó Lőrinc Rádiózene a szobában című versében a rádióból szóló zene a túlvilágba enged betekintést; Babits Mihály pedig a rádióból átszűrődő hangokat régholt költők hangjaival azonosítja.

Az előadás második harmadában arról is szó volt, milyen konzekvenciákat, összefüggéseket lehet levonni a versekben megjelenő technika-képről: a legtöbb versben megjelenő hang-koncepció nem válik le az azt közvetítő médiumról – Konkoly szerint ez annak a klasszikus modern léttapasztalatnak az eredménye, mely még nem volt képes leválasztani a szöveget az szubjektumról – tágabb értelemben véve a produktumot az alkotóról.

Az est végén hagyományosan lehetőség volt kérdésekkel bombázni, illetve tanácsokkal ellátni az előadót.

A következő előadást október 16-án tekintheti meg a nagyközönség az ELTE Bölcsészettudományi Karán, méghozzá a modern Dél-Korea hagyományairól.

Fotó: Pesti Bölcsész Akadémia

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Locker Dávid Mátyás --


További írások a rovatból

irodalom

Nosztalgia, konyhaművészet és poszthumanizmus Nosztalgia, konyhaművészet és poszthumanizmus
A Prae Kiadó könyvheti bemutatkozása a Fugában
irodalom

Diverz megoldások közelképekre Diverz megoldások közelképekre
Pungor András, A hetedik nap a papáé, Budapest, Scolar Kiadó, 2019
irodalom

Fejnehéz éjszakák Fejnehéz éjszakák
André Aciman: Nyolc fehér éjszaka. Ford.: Rácz Judit. Athenaeum Kiadó, 2018.

Más művészeti ágakról

színház

Csontdaráló Csontdaráló
Kele Fodor Ákos: Az egyse. Comico-tragicus fekete daljáték a legnagyobb bocsánatos bűnről
art&design

Értelmező szótár Értelmező szótár
Horváth László és Takács Máté Okkult Coaching című kiállításához
film

Volt egyszer egy cannes-i filmfesztivál Volt egyszer egy cannes-i filmfesztivál
Xavier Dolanért megérte egészen Cannes-ig utazni


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés